Pod hlavičkou občanského sdružení Bumbaris Paris vychází mobilní aplikace s názvem Hlídač koulí pro platformy iOS, Android a Windows Phone. Aplikace je z dílny studia Sugar And Ketchup a volně navazuje na kampaň Máš koule (www.maskoule.cz) z roku 2010. Je určena mužům a zejména dospívajícím chlapcům, kterým přináší informace o nádorech varlat a motivuje je k tomu, aby si vypěstovali návyk pravidelného samovyšetřování. Včasná diagnózna onemocnění je totiž klíčová pro následnou léčbu.
„Kdyby v době mé nemoci taková aplikace existovala, třeba bych už tehdy něco o příznacích nádorů varlat věděl a zachytil bych svůj problém hned v počátcích. Možná bych místo jedné koule měl teď ještě obě J,“ říká Jan Trnka, spoluautor aplikace.
Honza, který si osobně prošel onkologickou léčbou, se po uzdravení v roce 2006 začal angažovat v oblasti boje proti rakovině. Založil občanské sdružení Bumbaris Paris na podporu pacientů s nádorovým onemocněním a jejich blízkých ve formě komunitního webu Bumbarisparis.org a uspořádal řadu akcí na pomoc onkologickým pacientům. A protože se v současné době v rámci svého studia Sugar & Ketchup věnuje vývoji mobilních aplikací, byl pro něj Hlídač koulí přirozenou volbou. „Cílem pro nás v tomto případě není počet stažení, ale dostat se alespoň hrstce chlapů do mobilu a hlídat jejich zdraví. Pokud by díky naší aplikaci odhalil svůj nádor byť jen jeden člověk a vedlo to k jeho vyléčení, pak by náš cíl byl splněn,“ řekl.
Podle lékařů muži doplácejí na svůj ostych a nevědomost
Muži na rozdíl od žen, které se už dlouhou dobu angažují pro prevenci nádorů prsu a děložního čípku, se o nádorech v oblasti genitálu stydí mluvit. Mnohé známé osobnosti, které léčbou nádoru varlete prošly, až na výjimky, jako je slavný cyklista Lance Armstrong nebo pětinásobný mistr ČR v badmintonu Petr Koukal, mlčí. Tyto společenské zábrany mají negativní dopad zejména na mladou generaci mužů, kteří vůbec netuší, že patří do nejrizikovější skupiny. Jestliže statistika hovoří o každoročním zvýšení počtu nádorů varlat o 2–5 procent, pak jsou to právě mladší věkové skupiny mužů, u nichž je zaznamenán narůst o celých 5 procent (srovnatelný nárůst výskytu má u mladé generace pouze zhoubný melanom kůže).
Nádory varlat jsou nejčastějším zhoubným onemocněním diagnostikovaným u mužů od patnácti do čtyřiceti let. Ročně je u nás v průměru zachyceno 450–500 případů této choroby, nejvíce právě ve věkové skupině od patnácti do třiceti pěti let, v níž mají nádory varlat čtyřicetiprocentní podíl na všech druzích nádorových onemocnění. Bohužel až 80 procent mužů mladších dvaceti let vyhledá lékařskou pomoc teprve v době, kdy je jejich onemocnění v pokročilém stadiu a vyžaduje náročnější, tj. komplikovanější, delší a dražší léčbu. Lékařům se přesto daří dosahovat dlouhodobého vyléčení ve více než 85 procentech případů. Včasná diagnóza pravděpodobnost uzdravení ještě zásadně zvyšuje.
Hlídač koulí je volným pokračováním projektu Máš koule
Aplikace Hlídač koulí navazuje na osvětovou kampaň Máš koule, která byla spuštěna v roce 2010. Aplikace mimo jiné obsahuje instruktážní video s Jiřím Mádlem, jež bylo natočeno pro kampaň Máš koule, a má stejného odborného garanta – primářku brněnské onkologie MUDr. Vieru Bajčiovou, CSc.
„Ukazuje se, že nové technologie mohou sehrát významnou roli i v oblasti, jako je osvěta a prevence. Doufejme, že tak jako je dnes samozřejmostí pro mladé muže používat mobil, stane se pro ně samozřejmostí i samovyšetření varlat, kterým lze předejít vážnému onemocnění. Pro jeho propagaci je mobilní telefon prostředkem nanejvýš vhodným, protože je dostatečně osobní a schopný respektovat intimitu,“ zhodnotila přínos aplikace primářka Bajčiová.
Hlídač koulí přináší uživatelům kromě zmíněného instruktážního videa odborné lékařské informace o problematice nádorů varlat, ilustrovaný návod, jak provádět samovyšetření, interaktivní mapu komplexních onkologických center v ČR a informace o občanském sdružení Bumbaris Paris. Umožňuje také přímé napojení na sociální sít Facebook s možností (v okruhu vlastních přátel) osobně vyjádřit preventivnímu samovyšetřování varlat podporu.
Tím ale ještě není veškerá funkcionalita aplikace vyčerpána. Její hlavní funkcí je tzv. Hlídač koulí, nastavitelné zařízení podobné budíku, které má mužům samovyšetření v pravidelných intervalech (jednou měsíčně) připomínat. Podle Trnky je právě tato funkce největším přínosem aplikace: „Síla aplikace není v technickém řešení, ale vyplývá z faktu, že telefon máme pořád u sebe. Pro chlapy, kteří jsou velmi zapomnětliví tvorové, je Hlídač koulí uzlem na kapesníku v 21. století.“
Promovat myšlenku aplikace se rozhodla firma STYX – výrobce spodního prádla. V následujících měsících budou její vybrané výrobky označeny visačkou odkazující na webovou stránku aplikace.
FB STRÁNKU AUTORŮ NAJDETE PO ZÁBAVNÝM NÁZVEM BUMBARIS PARIS ZDE https://www.facebook.com/pages/Bumbaris-Paris/122418731264315