Umělecká skupina DEPRESIVNÍ DĚTI TOUŽÍ PO PENĚZÍCH uvádí premiéru nového představení MARTÝRIUM. Kdo se stane vaším patronem? Uklízečka, herečka z filmů s BDSM tematikou, napravená nymfomanka nebo bezdomovec?
Sv. Sebastián, popstar katolické martyrologie, sv. Ágnes, cudná dívka donucená vysvléknout se na veřejnosti donaha, nebo zcela zapomenutá světice Praxeda, to jsou jen některé z postav, jež defilují v nové inscenaci Martýrium aneb Umění trpět umělecké skupiny Depresivní děti touží po penězích. Premiéru má v úterý 7. června od 20:00 v Praze.
Závěr sezóny v divadle Venuše ve Švehlovce bude patřit mučeníkům, světcům a katolickým bizarním příběhům, které by církev možná raději zapomněla nebo alespoň dál nešířila. A přesně na ně si posvítil inscenační tým pod vedením režiséra Jakuba Čermáka. Umělci vybrali 5 světců raného křesťanství, jejichž příběhy a utrpení mohou diváci sledovat v přímém přenosu.
„Objevili jsme studnici podivnosti, kuriozních postav a zábavně absurdních historií. Byl by hřích je nevyužít pro divadelní představení,“ vysvětluje režisér, „pátrali jsme mezi legendami, ale záměrně jsme se vyhýbali těm, které jsou notoricky známé. Tak jsme se zaměřili například na sv. Praxedu, což je taková svatá uklízečka. Chodila na popraviště křesťanských mučedníků, uklízela jejich ostatky a schraňovala jejich krev. V rámci přípravy jsme také narazili na jednu z nejpodivnějších relikvií – jsou jimi kompletní schody římského domu, pod kterými strávil v přestrojení sv. Alexej 17 let svého života.“
Dráždivou kapitolu sexuality a katolického sebemrskačství otevírá další portrétovaná osobnost: Marie Egyptská, která strávila 40 let svého života souložením s mladými křesťany a dalších 40 let realizovala opačný extrém – žila na poušti bez kontaktu s lidmi a o jídlo bojovala s divou zvěří.
Mohou nám být tito světci inspirací, nebo jsou spíše odstrašujícími příklady sebeobětování a naivní víry ve spásu světa? Mělo jejich utrpení smysl? A jak vůbec jejich příběhy chápat dnes?
Skupina Depresivní děti touží po penězích pracovala tentokrát s metodou, kterou si členové osvojili na workshopech slovinské performativní legendy Via Negativa, která se proslavila především svými šokujícími a pobuřujícími inscenacemi. Slibují tak intenzivní minimalistický tvar, který pracuje s bezprostřední blízkostí performerů, jejich autorským vkladem a nenásilnou interaktivitou diváků.
Premiéra, která láká na výjimečný zážitek, se uskuteční na svátek blahoslavené Anny, sv. Roberta a sv. Sabiniána, tedy 7. června v pražském divadle Venuše ve Švehlovce./WEB/