Share |

Lur: Aby byla elektronická hudba vidět

foto nod

Na Apríla bude v NoDu mimořádná akce. Švédský "liveloopingový zázrak," tak se jim říká.
Jmenují se LUR a kromě zajímavé elektronické muziky mají i sbírku vlastních nástrojů, které si vyrábějí, a dotaženou pódiovou show s vlastnoručně šitými kostýmy - ty všelijak blikají a jinak dráždí.
Dost důvodů pořídit s nimi malý rozhovor.
 
Proč Lur? Má to co do činění s Lurpakem?
“Lur” znamená ve švédštině spoustu věcí, které pro Lur znamenají leccos. “Lur” je například starý hudební nástroj, ale to slovo se také hodně používá v oblasti starých analogových technologií, ovšem znamená třeba taky “natáhnout se”, což vždycky rádi děláme před koncertem. 
 
Jaké byly nejdůležitější momenty v historii vaší kapely?
Prvním bylo asi, když jsme začali spolupracovat se švédským národním divadlem, Riksteatern. Stouplo nám tím sebevědomí a donutilo nás to na Lur zapracovat.
Dalším momentem bylo, když jsme poprvé hráli na Fusion festival v Německu. To, že jsme dostali možnost hrát před obrovským publikem v rámci téhle mimozemské akce.
A největším milníkem je rozšířená verze Lur, kdy stojíme na pódiu v pěti lidech a hrajeme muziku, děláme akrobatický kousky a vyrábíme živý vizuály.
 
Jste známí díky svým neobvyklým kostýmům - kdo je vyrábí a jak proces jejich výroby probíhá?
Vždycky chceme publiku nabídnout víc než běžný živý vystoupení, takže jsou pro nás kostýmy hodně důležitý. Většinou si sedneme s naším návrhářem (dosud jsme spolupracovali se čtyřma) a brainstormujeme. Na poslední show jsme věděli, že chceme bílý kostýmy se zabudovanýma světýlkama, ale nikdy se nám ani nesnilo o tom, že by mohly vypadat tak nádherně (díky, Åsa Gjerstad). Během let našeho fungování jsme taky posbírali spousty oblečení ze spousty míst po celým světě. Nikdy nevíš, kdy budeš potřebovat vesmírnej oblek s králičím kloboukem nebo sluneční brýle ve tvaru kytar.
 
Baví nás, že používáte podomácku vyrobené nástroje. Řekněte nám něco o tom, jak je děláte.
Některý vznikají tak, že rozebereme oldschoolovou hudební elektroniku a vyrobíme z ní novou, některý vyrábíme úplně komplet. Často je musíme udělat, protože nám dojde, že něco takovýho zrovna potřebujeme a neexistuje to. Pak přijde vize, a potom trávíme spoustu času rozmýšlením a analyzováním, jak to, co potřebujeme, vyrobit. Podle nás je důležitý, aby byla elektronická hudba víc vizuální, aby publikum mohlo pocítit, že hudba není přednahraná. Domácí výroba nástrojů a hudební elektroniky tak vychází z naší potřeby vizualizovat vznikání elektronický hudby.
 
Měli jste někdy nějakou nehodu, že vám třeba elektronika na stagi nefungovala tak, jak měla? Jak moc je vlastně nebezpečné tancovat a hrát v kostýmech, co svítí?
V naší předchozí show jsme měli jednu část, kdy jsme hráli jeden druhýmu na tělo tak, že jsme každej drželi v ruce kabel a posílali tomu druhýmu do těla elektriku. To bylo vždycky trochu strašidelný, protože jsme neměli ani ponětí, jak moc nebezpečný to vlastně mohlo bejt. Všechno, co nosíme na sobě, teď ale nově běží na baterky, takže můžeme poskakovat a tancovat zvesela a v bezpečí.
 
Nejdůležitější hudební nástroj pro vás je…
Všechno má během show svoje místo, ale základem jsou asi bicí a basa, na které používáme modul MFB-522 a DSI Mopho syntetizér s různými MIDI kontrolery.
 
Je pro vás těžký jezdit na tour jako kapela o dvou členech? Musíte během cest překonávat složitý chvíle, co se týče trávení příliš mnoho času jeden s druhým?
Hrát ve dvou je naopak moc pěkný. Můžeme se hrozně snadno domluvit a rozhodovat a hledat čas na zkoušení. Nejtěžší bylo, když jsme museli řídit fakt daleko, ale většinou s sebou na tour bereme pár kamarádů a teď navíc přibíráme i lidi do kapely. Spolupracujeme s VJem Olofem Weengrenem, s akrobatkou a rapperkou Kajsou Bohlin a zpěvačkou Jenny Nilsson, takže Lur v podobě dua už by vlastně šlo považovat za minulost…
 
Díky za rozhovor.
 
Lur uvidíte 1.4.2015 v NoD!


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.