Včera se uskutečnila II. tisková konference LFŠ. A protože je letošní Fokus zaměřen na Filipíny, nemohla se konat nikde jinde než na Velvyslanectví Filipínské republiky v Praze.
Program prvního mimoevropského Fokusu od roku 2007 bude tradičně rozdělen do několika sekcí, jejichž dramaturgická skladba má za cíl představit různé podoby, žánry a historické souvislosti filipínské kinematografie. Diváci festivalu tak budou mít jedinečnou příležitost seznámit se s tvorbou klasika filipínského filmu a režiséra, který své snímky dostal do oficiálního programu festivalu v Cannes, Lina Brocky. Sekce, mapující filmový obraz bohaté a překotné filipínské historie, představí možné podoby filipínského heroismu. Zbývající dvě sekce naznačí, jak široký může být záběr filipínských filmařů – na jedné straně bude stát výběr starších i současných žánrových filmů (gangsterka, superhrdinský film, horor), na straně druhé pak výběr filipínských artových filmů, které v současné době dobývají festivalová plátna a které reprezentují jména jako Lav Diaz, Brillante Mendoza či Raya Martin.
Programový blok Spektrum, tradičně mapující aktuální tendence v současné světové kinematografii, představí fenomén zvaný mumblecore. Tímto termínem je označována odnož amerického nezávislého filmu, vyznačující se minimálním rozpočtem, no-budget estetikou a častou improvizací. Prvním filmem, považovaným za mumblecore, byl snímek Funny Ha Ha (2002) Andrewa Bujalského a sám Bujalski jako první použil neologismus „mumblecore“ pro označení podobných filmů. Výběr snímků prezentovaných na LFŠ pokryje vývoj mumblecoru od roku 2002 do současnosti.
Další sekcí letošního Spektra je WTF: Point of View. Způsob vyprávění, nazíraný pohledem jednajících postav, vstoupil do širšího diváckého povědomí zejména díky hororu Záhada Blair Witch (1999). V sekci WTF, která se zabývá zkoumáním specifických filmařských postupů, tento fenomén prozkoumáme podrobněji a ukážeme, že daný způsob vyprávění existuje v kinematografii už mnoho desítek let. Vedle snímků jako Hardcore Henry (2015) či Skafandr a motýl (2007) proto promítneme např. i televizní Proměnu (1975) Jana Němce či chandlerovskou Dámu v jezeře (1947).
V rámci Zvláštního uvedení vzdáme Poctu Williamu Shakespearovi. Výročí legendárního anglického dramatika si Letní filmová škola připomene napříč celým programem. Vedle výběru filmů, které dokládají všemožné způsoby, jakými se lze jeho díla uchopit při převodu na filmové plátno, přivítá LFŠ i předního odborníka na tvorbu Williama Shakespeara Martina Hilského. Bude přednášet jak o vztahu slavného Alžbětince k politice, tak přiblíží vybranou Shakespearovu hru, aby na ni navázala praktická ukázka toho, kolika různých proměn, posunů a aktualizací tato hra nabyla ve filmu a televizi. Osobitý pohled na Shakespearovu tvorbu pak jistě nabídne i Julie Taymorová, která se jí dlouhodobě zabývá, a to jak ve filmu, tak na divadelních scénách.
Hosté LFŠ 2016
Julie Taymorová, Alejandro Eduardo Goic, Filip Bajon, Petr Jarchovský, Martin Hilský, Janusz Majewski, Ivan Passer, Emília Vášáryová
Loni zavedený model „retrospektiv“ začínajících tvůrců, kteří právě dostudovali či stále studují filmovou školu v Česku či na Slovensku, bude pokračovat také letos. Šestice tvůrců (např. Michaela Poláková, Václav Huleš, Martin Hnát a další) přijede
na Letní filmovou školu své filmy osobně uvést. Studentské tvorbě se bude věnovat i Studentský maraton 2016, který připravuje AČFK společně s hlavním partnerem RWE a Českou televizí.
Pouze do 30. června 2016 mají návštěvníci možnost zakoupit cenově zvýhodněnou akreditaci na všech devět festivalových dnů za 1 350 Kč, ke které letos získají jako bonus digitální předplatné časopisu Respekt na jeden měsíc zdarma. Zájemci si mohou zakoupit akreditaci a ubytování prostřednictvím akreditačního sytému, který je dostupný na stránkách www.lfs.cz.