Share |

Leeda: interview s Luciemi

Rozhovor s majitelkami české módní značky Leeda
foto Dušan Tománek

S Luciemi Kutálkovou a Trnkovou jsme si sedly přímo v obchodě v Bartolomějské ulici v Praze mezi ramínka s kousky z jejich nejnovější kolekce I Love Your Boyfriend. Probíraly jsme však i mnohem starší věci. Dozvíte se spoustu věcí o tom, jaká je vůbec cesta od návrhu na papíře k tomu, co nosíme.

 

Z firmy, kterou si pamatuju jako výrobce spacáků, jste udělaly něco "kapku" jiného. Jak to proběhlo a kdy?

Leeda dělala spacáky a outdoorové oblečení, byla to rodinná firmička, kterou převálcovaly větší sportovní firmy. Nabídli mi (Lucii K., pozn. aut.), jestli firmu nechci odkoupit - šlo hlavně o tenhle prostor, protože takový bych jako nový subjekt od úřadu nezískala.

Rozjely jsme rychlou akci a během půl roku bylo všechno zrekonstruované, vznikla první kolekce a dělala se přehlídka.

Nejzásadnější momenty za sedm let existence Leedy?

Berlínská kolekce z roku 2005 inspirovaná filmem Nebe nad Berlínem. Měly jsme i nádherné fotky přímo z Berlína, tehdy jsme také s režisérem Tomášem Luňákem točili náš první film, kde hrál hlavní roli michal nanoru.

Druhá zásadní věc a zlom, kdy jsme se dostaly jinam, byla spolupráce s Janem Kaplickým. Rády vzpomínáme i na kolekci Chic Tramp, ke které patřilo i cestování po českých krajích a hledání srubů na focení, to byla legrace.

MLADÍK Z VLAKU

Aktuální kolekci prezentujete jako "inspirovanou muži". Jak vznikla?

Před dvěma lety jsme ve vlaku, cestou z nějaké akce, přemýšlely, jak vrátit přítelkyni jednoho našeho idola, že si nás trochu dávala. Pak přistoupily nějaké puberťačky a jedna měla na tričku napsáno "I love your boyfriend". Řekly jsme si, že to je ono, že bychom mohly udělat něco pro muže a vtáhnout je trochu do hry. Od začátku se zaměřujeme na dámské oblečení. Usoudily jsme, že chlapi stejně nejvíc vědí, co jim schází, a co by rádi nosili, tak jsme je požádaly o spolupráci.

Jak jste daly dohromady seznam lidí, kteří se na kolekci podíleli?

Sedly jsme si a dělaly seznamy lidí, které chceme oslovit. Hodně z nich jsme neznaly, takže jsme na ně nějak sehnaly telefony a pak si stříhaly, kdo zavolá a představí náš projekt. Volaly jsme třeba Lukášovi Pollertovi, i když jsme si připadaly, že jsme upadly na hlavu. Byl strašně milej, ale měl tehdy už nějakou spolupráci s jinou firmou.

Z oslovených lidí reagovalo asi 50 a kolem 20 nám skutečně dalo návrhy. Výsledek se nám líbil a nechtěly jsme ho už doplňovat našimi návrhy, takže jsme pro dámskou kolekci transformovaly tohle pánské oblečení.

Co z těch chlapů vypadlo za nápady?

Měli zadání navrhnout to, co by opravdu nosili. Někdo ponožky, někdo saka… Hodně z nich zadání pojalo výtvarně, aby se předvedli, spíš než jako něco, co by nosili doopravdy. Objevila se třeba kombinéza, která by byla skvělá na přehlídku, ale nejsme si jisté, jestli bychom ji dokázaly prodat. 

Kde šijete? Máte vlastní dílnu?

Všechna výroba je v Čechách. Každý materiál vyžaduje jinou dílnu, pružné věci se šijí tam, kde na to mají speciální šicí stroje, džíny se musejí vyrábět zase jinde. S výrobou stále narážíme - na vzorky a střihy máme soukromou krejčovou, ale chtěly bychom, aby vzorky už uměla udělat konkrétní dílna, protože každý krejčí má svůj postup práce a v dílně by se pak nemuseli ptát "jak to tady ta paní ušila?".

ÚLET V JAPONSKU

V roce 2009 jste měly mít přehlídku na Fashion Weeku v Tokiu, ale byl to humbuk.

S nabídkou na účast na FW jsme chtěly spojit naši kolekci Leeda Kaplicky: v té době byla část z kolekce už v prodeji, pak pan Kaplický umřel, ale některé věci byly rozdělané a byl na ně vybraný materiál, takže jsme chtěly vše dodělat a s velkou parádou představit v Japonsku. 

Jely jsme tam s Kubou Polankou a  Klárou Nademlýnskou. Jen co jsme přiletěly, znejistěly jsme. Bylo to od začátku podezřelé: v kanceláři, kam jsme přišly, jsme zjistily, že je něco špatně. Pořád nám jen říkali "všechno bude". Ptaly jsme se, jak vypadá prostor, kde bude přehlídka - "všechno bude". Pak jsme se dozvěděly, že k našim modelům mají mít modelky modré paruky. Firma, která nás tam podvodně vylákala, má kadeřnickou školu a dva komiky, kteří s nimi dělali kadeřnické show. Dodnes nevíme všechno, ale podle toho, že měli připravené weby na prodej a pořád chtěli, ať jim tam necháme věci, že si je nafotí, soudíme, že to chtěli poslat někam vedle a prodávat. Kromě toho se třeba ukázalo, že za Jakuba Polanku podepsal přihlášku někdo jiný… byla to síla. 

Když už jsme tam byly, tak jsme se rozhodly aspoň na místě fotit naše oblečení - byla to rychlá akce, potkaly jsme na ulici tři modelky a se dvěma z nich se pak v šest ráno sešly a nafotily krásné snímky. 

Zasáhla vás krize?

Krizí nás strašili loni, ale moc znát není. Ale projevuje se u toho, čím se živíme hlavně, a to je firemní oblečení - tady je zakázek méně a jsou i menší. Firmy mají asi závažnější starosti, než jsou investice do oblečení zaměstnanců.

Kdy bude další kolekce? Je už něco k vidění?

Až v období jaro/léto. Dřív jsme dělaly kolekce každý půlrok, ale zjistily jsme, že je to zbytečné, takže transformujeme jarní kolekci do zimní verze; v objemech, ve kterých vyrábíme, to nemělo smysl.

Více o Leedě na www.faceboook.com/leedafashionwww.leeda.cz

Filmy k aktuální kolekci najdete zde


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.