Akce KNIHY MAJÍ ZELENOU je výrazem solidarity mezi všemi složkami knižního trhu: od spisovatelů píšících knihy, přes nakladatele, jež je vydávají, distributory, kteří je šíří, až po knihkupce starající se
o jejich prodej. V ČR podle zvyku stanovuje maloobchodní cenu nakladatel. Z této ceny se pak počítá provize knihkupce a distributora. Jestliže knihkupci poskytnou 23. 4. slevu 15 % na veškeré knižní zboží, zříkají se značné části své provize, z níž musí platit nájem, zaměstnance, energie...
Proto kampaň KNIHY MAJÍ ZELENOU financují nakladatelé a distributoři, kteří se na ni skládají. Organizačně i morálně ji zastřešuje Svaz českých knihkupců a nakladatelů, do kterého během posledních dvou let vstoupila již většina nejvýznamnějších subjektů na trhu.
ROZHOVORY S NAKLADATELI
TOMÁŠ ČERNÝ, NAKLADATELSTVÍ MLADÁ FRONTA
Jak se žije nakladateli v Čechách?
„Život nakladatele v Čechách není úplně jednoduchý. Za všechny problémy bych mohl jmenovat systém komisního prodeje, kdy na začátku nese veškerá rizika nakladatel. Ale naštěstí lidé stále knihy kupují a tak budoucnost nevidím nijak černě.“
Jak vnímáte rozdíl před a po příchodu e-knih a e-shopů?
„Tyto dva „příchody“ bych rozlišoval. Nejprve k e-shopům – vítáme je jako další prodejní cestu, ale je třeba určitého omezení ve výši poskytovaných slev. K e-knihám – po počátečních obavách, že by mohlo dojít k ohrožení knih tištěných, se toto nepotvrdilo, a dnes jsou zajímavou součástí našeho portfolia.“
Liší se nějak vaše spolupráce s knihkupci v metropolích a knihkupci v malých městech? A co pro vás znamená zánik některých z nich?
„Spolupráce s knihkupci ve velkých či malých městech se nijak zásadně neliší. Rozdíl je spíše ve spolupráci sknihkupectvími vrámci většího řetězce a smalými „nezávislými“ knihkupci. Zánik každého knihkupce nám velmi vadí a domnívám se, že rozhodně neplatí argumentace některých „expertů“, že e-shopy dokáží nahradit kamenná knihkupectví. Např. průzkumy ve Velké Británii potvrdily, že po zániku kamenných knihkupectví nedokázaly e-shopy tento propad nahradit a celkový knižní trh klesl.“
Co děláte pro podporu knihkupců a jaké je vaše spolupráce?
„Jako jeden z největších nakladatelů v ČR se snažíme maximálně propagovat naše knihy v kamenných knihkupectvích a tím samozřejmě přilákat zákazníky do obchodů.“
Co dělat, aby si ke knihám našlo cestu více čtenářů, více dětí? Co pro to děláte konkrétně Vy?
„Samozřejmostí by měla být permanentní osvěta nejen na školách v rámci výuky, ale i v rodinách. Tady jsem v poslední době optimista a věřím, že se kniha a čtení postupně stávají „zajímavější“ pro více lidí. A co pro podporu čtenářství děláme v Mladé frontě? Účastníme se projektů „Rosteme s knihou“ a „Celé Česko čte dětem“. A díky našemu klubu pro školy, dostáváme nabídku zajímavých knih k těm nejmenším čtenářům.“
Jak by se mělo pomáhat knihkupcům, aby jejich obchody, které mnohdy nahrazují kulturní a společenská centra, nezanikly?
„Myslím, že by určitá podpora měla vycházet od místních samospráv, které by si měli „vážit“ těchto knihkupců.“
Jaká je Vaše nejoblíbenější kniha?
„Nemám nejoblíbenější knihu, ale spíše autora. Už od mládí je mým nejoblíbenějším autorem Bohumil Hrabal. A souhrou okolností mám to štěstí, že pracuji v nakladatelství Mladá fronta, které vydává Hrabalovo kompletní dílo.“
Proč jste se rozhodli zapojit do akce KNIHY MAJÍ ZELENOU?
„Naše nakladatelství neváhalo ani chvilku a tuto záslužnou kampaň okamžitě podpořilo. Je to jedna z velkých možností, jak přilákat lidi do kamenných knihkupectví a samozřejmě i obecně upozornit na fenomén knihy.
-
PRAVOMIL NOVÁK, NAKLADATELSTVÍ VYŠEHRAD
Jak se žije nakladateli v Čechách?
„Ve srovnání s kolegy z většiny zemí EU, je jeho situace obtížnější. Ceny vstupů (licence, polygrafické služby) jsou srovnatelné, ceny knih jsou naopak stále výrazně nižší. Dalším omezením je malá jazyková oblast a s výjimkou Slovenska i minimální možnost exportu českých knih. V porovnání s jinými zeměmi i velmi omezená podpora vydávání původní i překladové literatury ze strany státu.“
Jak vnímáte rozdíl před a po příchodu e-knih a e-shopů?
„Obavy, že nástup e-knih způsobí pokles prodeje tištěných knih, se zatím nepotvrdily. Zdá se, že obě formy oslovují rozdílné skupiny čtenářů a spíše se vzájemně doplňují. Prodej knih prostřednictvím e-shopů stále roste. Možnost objednat si žádané knihy prakticky odkudkoli a kdykoli je výhodná pro čtenáře, který nemá v blízkém okolí knihkupectví se širokým sortimentem nebo knihkupce, který je ochotný mu požadovanou knihu objednat. Na druhé straně řada e-shopů nabízí knihy se slevou 20 % i větší, čímž výrazně poškozují kamenná knihkupectví. Knihkupci si pak oprávněně stěžují, že jejich knihkupectví slouží, především u dražších knih, jako vzorkovna. Zákazník si tam knihu prohlédne a pak si ji objedná v některém e-shopu.“
Liší se nějak vaše spolupráce s knihkupci v metropolích a knihkupci v malých městech? A co pro vás znamená zánik některých z nich?
„Naše nakladatelství má vlastní obchodní zástupce, kteří pravidelně navštěvují většinu knihkupectví. Jiná je samozřejmě spolupráce s velkými knihkupectvími, především v Praze a Brně, která navštěvujeme i vícekrát za týden, a knihkupectvími na malých městech. Nicméně je pro nás důležitá spolupráce s každým knihkupcem a jsem velmi rád, že většina z nich přes všechny obtíže stále zůstává na knižním trhu.“
Co děláte pro podporu knihkupců a jaké je vaše spolupráce?
„Informujeme je o připravovaných titulech, dodáváme plakáty a jiné propagační materiály, ve vybraných knihkupectvích pořádáme besedy s autory a autogramiády. Na našich stránkách i v jiných informačních materiálech uvádíme seznam a adresy knihkupectví, se kterými spolupracujeme.“
Co dělat, aby si ke knihám našlo cestu více čtenářů, více dětí? Co pro to děláte konkrétně Vy?
„Kampaně na podporu četby, čtenářské soutěže, propagace a podpora dětské literatury, spolupráce se školami.“
Jak by se mělo pomáhat knihkupcům, aby jejich obchody, které mnohdy nahrazují kulturní a společenská centra, nezanikly?
„Významná by měla být především podpora ze strany příslušných obcí a regionů. V jejich zájmu by měla být podpora knihkupců, kteří kromě kulturního přínosu vytváří i řadu pracovních míst a přispívají do obecních rozpočtů.“
Jaká je Vaše nejoblíbenější kniha?
„Těžko se rozhodnu jen pro jednu – E. Pargeterová – Nebeský strom, A. de Saint-Exupéry – Citadela, M. Cravenová – Slyšel jsem sovu zavolat své jméno.“
Proč jste se rozhodli zapojit do akce KNIHY MAJÍ ZELENOU?
„Po úspěšné loňské kampani Knihy bez DPH, jsme se rozhodli v rámci Svazu českých knihkupců a nakladatelů připravit další akci, která by se zaměřila na podporu prodeje knih v kamenných knihkupectvích. Cílem je i oslovit mladé čtenáře, aby si našli cestu ke svému knihkupci. To vše pokládám za velmi důležité a proto se i Vyšehrad do akce zapojil.“
-
ZDENĚK NOVÁK, NAKLADATELSTVÍ EUROMEDIA
Jak se žije nakladateli v Čechách?
„Díky za optání, není to špatné. Loňský rok byl důkazem, že kniha není vyhynulý druh zábavy, ale naopak, že se jí opět začíná dařit.“
Jak vnímáte rozdíl před a po příchodu e-knih a e-shopů?
„Víc, než nakladatel, tento rozdíl pociťuje knihkupec, zejména co se e-shopů týče. Mám ale dojem, že se nárůst obratů e-shopů na úkor kamenných knihkupectví brzy ustálí. Poslední dekáda je mírně euforická ve prospěch internetu, který nabízí porovnání cen a výběr zboží v pohodlí vašeho domova. Konkrétně u knih se ale zákazníci začínají profilovat na skupinu, která chce knihu vidět, vzít ji do ruky, zalistovat, prostě se nadechnout a v klidu rozhlédnout. Druhou skupinou jsou právě ti, kteří si knihu kupují v e-shopech, kde si mohou přečíst i recenze ostatních čtenářů a vybrat obchod s nejvýhodnější cenou. E-knihy jsou logickým a očekávaným produktem dnešní doby. Mají ale jednu nevýhodu, jsou nehmotné a tudíž například nevhodné jako dárek. To je v knižním byznysu velký handicap. Že by nakonec zcela vytlačily papírovou knihu, rezolutně vylučuji.“
Liší se nějak vaše spolupráce s knihkupci v metropolích a knihkupci v malých městech? A co pro vás znamená zánik některých z nich?
„Zánik knihkupectví je pro nakladatele vždy smutnou zprávou. Obzvlášť v malých městech a na venkově je život knihkupce složitější. My ten rozdíl od velkých měst vnímáme a snažíme se menší knihkupce a jejich knihkupectví všemožně podporovat.“
Co děláte pro podporu knihkupců a jaké je vaše spolupráce?
„Knižní marketing je samozřejmě nástrojem nakladatele, jeho efekt se ovšem nakonec projevuje u knihkupce. Takže podporou knih podporujeme i knihkupce. Jsme s nimi v dennodenním kontaktu, ta komunikace je velmi čilá.“
Co dělat, aby si ke knihám našlo cestu více čtenářů, více dětí? Co pro to děláte konkrétně Vy?
„Například to, že jsme se zapojili do akce Knihy mají zelenou, kterou organizuje Svaz českých knihkupců a nakladatelů. To je jedna z účinných forem, jak mezi lidmi šířit jakousi knižní osvětu. Také se jako nakladatel snažíme do našeho portfolia dětských knih zařazovat tituly, které současné děti upřednostňují, a snáze se jim tím otevírá cesta do světa knižního dobrodružství.“
Jak by se mělo pomáhat knihkupcům, aby jejich obchody, které mnohdy nahrazují kulturní a společenská centra, nezanikly?
„Každý rozumný nakladatel si svého knihkupce hýčká. Snaží se mu usnadnit jeho nelehký úkol, kterým je přesvědčit zákazníka, že kniha je lepší než počítačová hra nebo bezduché brouzdání internetem a to jsou vdobě technologií velcí soupeři. Samozřejmě je to tím jednodušší, čím lepšími tituly jej zásobíme.“
Jaká je Vaše nejoblíbenější kniha?
„Aktuálně je to Marťan od Andyho Weira. Všem čtenářům , kteří mají alespoň základ technického důvtipu a pudu sebezáchovy, ho vřele doporučuji. Román je ojedinělý i tím, že jej nelze jednoznačně zařadit do žádného běžného žánru.“
Proč jste se rozhodli zapojit do akce KNIHY MAJÍ ZELENOU?
„Vlastně jsem na to výše odpověděl, abychom ukázali čtenářům a především nečtenářům cestu ke knize.“