Juliana Chomová je mladá slovenská výtvarnice, která se věnuje ilustracím knih. Poslední dobou se zhlédla v komiksu, o čemž jsme chtěli vědět víc.
Juliano, ty studuješ na VŠVU v Bratislavě ateliér ilustrace knižní tvorby. Teď jsi dokončila bakaláře?
Ano, ilustruji hlavně knihy a tento rok jsem začala s komiksem.
Na tvém blogu je k vidění komiks Divoké Plody, co byla zároveň tvá bakalářská práce. Můžeme se těšit na jeho tiskové vydání?
Divoké Plody jsou zatím jen bakalářská práce. Tvořila jsem jí se záměrem konečně něco dotáhnout do takové podoby, abych se sama nemusela stydět to nabídnout nějakému alternativnímu vydavatelství. Zatím si to nemůžu dovolit vydat, ale je to ke stažení pro všechny, kteří o to mají zájem.
A je to ryze tvůj vlastní výtvor? Příběh a text jsi také vytvořila sama?
Já jsem kreslila a fotila a následně upravovala na počítači. Scénář a grafický design tvořil můj přítel, Martin Groch. Divoké Plody jsou týmová práce dvou lidí s podobným vkusem a pohledem na to jak může vypadat dnešní komiks. Pro mě je skvělé, když můžu spolupracovat s někým, kdo mi rozumí a líbí se mu to, co tvořím.
Vytvořili jste kromě tohoto komiksu spolu nějaké další ucelenější dílo? Dělala jsi také nějaký komiks samostatně?
Před bakalářskou jsem vytvořila ještě jeden komiks – Yummy yummy. Je to takový můj letní autorský deník, který jsem rozkreslila téměř na sto stran. Byla to moje první zkušenost s komiksem a byl pro mě osobně moc důležitý, protože v něm autobiograficky zachycené příjemné i nepříjemná chvíle, které jsem během toho léta zažila. Úryvky z něj jsou k vidění na mém blogu. Jinak s Martinem jsem nedávno vytvářela zin WAU! s našimi komiksy a ilustracemi. Chtěli bychom v tom v budoucnosti pokračovat a udělat z toho regulérní časopis. V současné době spolu pracujeme na dvou projektech zároveň. Jedním z nich je tvorba vizuálního stylu pro první výstavu ateliéru ilustrace a volné grafiky na VŠVU, která proběhne v září.
KRESBA NA POČÁTKU
Technika, se kterou u svých komiksů pracuješ, je kresba spojená s koláží?
Na počátku je vždy kresba, a když jsem s ní spokojená, tak to přetvářím do koláže. Vytvářím také papírové objekty, které potom fotím a upravuji na počítači. Prostorová ilustrace je pro mě velmi důležitá, hodně mě to baví a vytváření 3D světů je pro mě zároveň velmi přirozené. Každý knižní projekt doplňuji o prostorovou instalaci. Někdy je to samostatná instalace, která v něčem s knihou souvisí, jindy jsou to přímo objekty, které jsem k ilustraci použila.
Proč tě nadchl právě komiks?
Komiks oslovuje malé i velké čtenáře. Právě Divoké Plody jsou dělané spíše pro mladší, ale i spousta dospělých projevilo zájem. Sama ze všeho nejvíc čtu komiksy, jsou pro mě lákavější než jiné knihy.
Ve tvých ilustracích se hodně objevují zvířátka nebo zvířecí potvůrky, máš k tomu nějaký osobní důvod?
Tvořím hodně zvířat a jiných potvor. Doposud jsem moc neměla vztah ke kresbě člověka, od dětství mě fascinují zvířata. Jsou pro mě mnohem podnětnější ke kreslení a vždycky jsem doma nějaké zvíře měla. Dnes mám tlustou kočku. V divokých plodech jsem poprvé začala kreslit lidi.
Takže zvířata tě inspirují. Které komiksy tě třeba ještě inspirují? Znáš Vlase a Bradu od Franty Skály? V Divokých Plodech se objevuje postava, která se mi ho připomíná.
Vlase a Bradu znám, ale nečetla jsem to. Ten skřítek houbička z Divokých Plodů je inspirovaný Mrazíkem. Oslovil mě jiný Skálův komiks: Skutečný příběh Cílka a Lídy. To se mi opravdu moc líbilo, první kniha se 3D ilustracemi, se kterou jsem se setkala. Jinak nejraději mám Charlese Burnse a Chrisa Warea. A úplně první komiks který jsem kdy četla (když nepočítám kačera Donalda z dětství) je Černá díra od Burnse. To doporučuji.
Jak to přesně vypadá tvorba tvých fotoilustrací? Představuju si, že si ostavíš takovou malou scénu a pak jí pozměňuješ a fotíš.
Přesně tak. Vytvářím si kulisy, prostředí. V Divokých Plodech jsem se za chodu učila fotit, hledat kompozice a retušovat. Bylo to pro mě velmi zajímavé, hodně jsem se naučila o tom jak upravovat své fotky a následně z nich v rámci jedné komiksové strany rozfázovat nějakou situaci.
A co jsi ještě ilustrovala? Na tvém blogu jsem třeba viděla, že jsi třeba ilustrovala povídku od Iana McEwana...
Momentálně pracuji na dětské knize Obrův Bratr, kterou napsal Jan Milčák. Pak ilustruju ještě jeden časopis, kde Marin Groch dělá design a v nejnovějším čísle, které vyjde na koci léta, mám ilustrace k povídkám pro dospělé. McEwan byl v minulém čísle.
Na konec se ještě zeptám, jak to vidíš v budoucnu? Budeš dál studovat v Bratislavě? Kam bys chtěla směrovat svojí tvorbu?
Zatím pokračuji v magisterském studiu na V ŠVU a od září jsem na stáži na pražské VŠUP. Těším se na nový, jiný přístup v ateliéru ilustrace Juraje Horvátha. Mám pocit, že jeou tam komiksu nakloněni víc než v Bratislavě. A v budoucnu bych chtěla dělat to co teď ale pořád jinak.
Komiks je k přečtení na http://issuu.com/martingrochpublish/docs/divoke_plody_
bloj JCh: .julianachomova.blogspot.com
text: Nora Kořánová