Jörg Sasse, patřící k ústředním osobnostem proslulé „düsseldorfské školy“ fotografie, od 90. let systematicky a osobitě sleduje vlastnosti syntetizovaného digitálního obrazu, ale také otázku, jak fotografický obraz zpětně formuje naše vlastní vnímání světa. V celém svém díle Sasse neustále upozorňuje na arbitrárnost a nepřehlednost naší obrazové paměti a její fotografické opory, aby v různých podobách vytvářel jakýsi osobní paralelní vesmír fotografie, který je osvobozen od konkrétnosti a existuje ve formě obrazových idejí.
Sasseho výstava v českobudějovickém Domě umění se soustředí na autorův emblematický cyklus Tableaus (Obrazy), v nichž od roku 1993 složitou apropriací, kombinací a postprodukcí fotografií vytváří svoje vlastní fiktivní a přitom archetypální výjevy. Výstava koncipovaná samotným autorem přímo pro prostory Domu umění je vůbec první samostatným představením tohoto významného německého umělce v České republice. Veškerá fotografie je druhem transformace. Ať už to přijmete či odmítáte, není tomu vyhnutí. (J. S.)
Jörg Sasse (* 1962, Bad Salzuflen, Německo) studoval v letech 1982-87 na Staatliche Kunstakademie Düsseldorf v ateliéru Bernda and Hilly Becherových. Od drobných aranžovaných absurdních zátiší, která dále rozvíjel v nalezených detailech každodenního designu, se Sasse se začal soustředit na to, co sám nazývá Alltäglichkeit, tedy časovost. Jeho detaily interiérů, veřejných prostor a výloh popisují časovost a dočasnost jak marginálních kulturních stop, tak samotné fotografie. Zcela logicky pak tento zájem vedl Sasseho ke sběratelství, kdy z rozličných zdrojů skupoval fotografické archivy, na jejichž kategorizaci a transformaci založil celou svoji další tvorbu. V roce 1993 vytváří Sasse tehdy ještě primitivními prostředky digitálních obrazových editorů svoje první syntetické digitální obrazy, které nazývá Tableaus. Z vlastní sbírky fotografických archivů (ale někdy i vlastních fotografií) digitalizuje vše, co jej zaujme, a jednotlivé snímky podrobuje dlouhodobé opakované analýze a posléze postupným barevným i perspektivním transformacím a výřezům. Ty nejzajímavější pak používá jako elementy pro syntetizující obrazy, které postrádají většinu časově a místně specifických znaků, aby odrážely spíše obecné vizuální představy a schémata. Sasseho tvůrčí proces je tak naprosto protikladný klasické fotografii: je pracnou syntézou, kdy každé Tableau je dlouhodobě a podrobně konstruováno. Zatímco naprostá většina dnešní digitálně manipulované fotografie se však snaží obraz vylepšit, Sassemu jde o naprostý opak, o znejistění diváka v tom, kde končí realita a začíná fikce. Všechna Tableaus záměrně nesou jen číselná pojmenování, nicméně na autorově webové stránce jsou až absurdně důkladně rozřazena do rozličných, navzájem se volně prolínajících tematických kategorií. Výsledná výstavní podoba velkoformátových diaseců pak dovádí ideu narkotických „před-obrazů“ k působivé přeludnosti, kterou lze jen stěží tiskově reprodukovat.
Od roku 2004 začíná Sasse také vystavovat i elementární singulární studie k dalším možným dílům, takzvané Skizzen (Skici). Právě ty pak tvoří materiál jeho projektu Speicher, odrážejícího z jiné strany dlouhodobý zájem o kategorizaci obrazů a obrazové databáze, a vystaveném poprvé v roce 2008 v Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris. Celkem 29 zarámovaných fotografií, které Speicher (slovo, které v němčině znamená sýpku, zásobník, sbírku, ale i počítačovou paměť) ukrývá, nemůže divák nikdy vidět v úplnosti, jen si může na vyžádání nechat nainstalovat galerijní obsluhou na připravenou stěnu vlastní selekci dle předem určeného klíče, složitě kombinujícího námětová i vkusová kritéria. Sám Sasse pak osobně testoval vhodnost či nevhodnost desetitisíců různých kombinací jednotlivých fotografií, které převedl do rozsáhlého doprovodného manuálu. Na pomezí mezi minimalistickou sochou a odkazem na prehistorické sálové počítače tak stojí v galerii analogová databáze, do níž Sasse pracně a komplikovaně zakódoval svou vlastní obraznost a obrazotvornost.
Jörg Sasse je v celé své tvorbě spíše než fotografem posedle systematickým archivářem a konstruktérem obrazů, vytvářejícím vlastní paralelní obrazové univerzum. Rozvíjí tak vlastně do mnohem širších a obecnějších důsledků becherovský kvazi-vědecký „nezúčastněný“ přístup: zapojuje automatizovanou (ač vždy nutně řízenou) kategorizaci pro pojmenování našeho obrazového podvědomí, pro psychoanalýzu naší dnes už nevyhnutelně fotografické existence. (text: Pavel Vančát)
Jörg Sasse – FILE TRANSFER
vernisáž ve čtvrtek 12. 2. 2015 v 18 h
výstava trvá 13. 2. – 22. 3. 2015
kurátor výstavy: Pavel Vančát
Galerie současného umění a architektury /Dům umění města České Budějovice
nám. Přemysla Otakara II. 38, České Budějovice 370 01, CZ
tel.: 420 386 360 539, e-mail: adoks@centrum.cz, www.ducb.cz
otevřeno denně mimo pondělí 10 –13 / 13.30 –18 h