Zahájení jarní sezóny smíchovského uměleckého centra s názvem Veřejný dům zve na tři vernisáže, tři koncerty, devět ateliérů rezidenčních umělců, audiovizuální performanci i scénické čtení. V průběhu jediného večera diváci nahlédnou do všech prostor MeetFactory a okusí svěže nekonvenční, rozmarně provokativní oslavu současného umění. Veřejný dům proběhne 9. dubna od 19 hodin.
Nabitý program představí všechny čtyři dramaturgické linie MeetFactory během jediného večera: hudbu, divadlo, galerie i Open Studios. Divák se tu nejen potká se živým uměním, ale i se živými umělci. Zahraničními hvězdami bude čtveřice belgických umělců (Marcel Berlanger, Patrick Everaert, Djos Janssens a Eva L'Hoest), kteří přijedou představit výstavu CHIMÉRA v Galerii MeetFactory. Umělci zastoupení na výstavě, každý svým vlastním způsobem, pracují s monstrozitou. Rozvolňují běžná měřítka a nechávají diváka vstoupit do labyrintu interpretace. Pohrávají si se zdravým rozumem, sdíleným depozitářem obrazů a slov a čistými, dobře známými formami. Během večera proběhne vernisáž výstavy CHIMÉRA, stejně jako výstavy ZVUK Z POUŠTĚ Janka Rouse v Galerii Kostka a H2O Karla Kunce na venkovní Galerii Zeď.
Hudební dramaturgie uvede v rámci iniciativy SHAPE čtveřici zajímavých umělců. Iniciativa SHAPE, podpořena z grantového programu Creative Europe Evropské unie, vytváří platformu pro podporu, propagaci a mobilitu inovativních a inspirujících hudebníků a intermediálních umělců se zájmem o zvuk. Spojuje 16 organizací z 12 zemí napříč Evropou a nabízí 144 umělců. MeetFactory je iniciátorem projektu a představí čtveřici zajímavých umělců:
Mondkopf (FR), francouzský producent Paul Régimbeau aka Mondkopf pracuje s hudebními kontrasty a odlišnostmi. Představí svůj nový projekt Extreme Precautions, ovlivněný hudebním stylem grindcore, který je charakteristický silně zkreslenými, podladěnými kytarami a velmi krátkými skladbami. Stanislav Abrahám (CZ) je audiovizuální performer, zvukový umělec a hudebník. Jeho specialitou je improvizování s elektronickými hudebními nástroji, vytváření zvukových koláží za použití samplingu zvuku objektů a materiálů denní potřeby v reálném čase. RSS B0YS (PL) jsou anonymní hudebníci skrývající svoji identitu za napodobeniny karnevalových masek z Haiti. Převleky a maskami bojují s vlastním egem a deklarují, že hudba je vždy na prvním místě. Joris Strijbos (NL) tvoří kineticko-audiovizuální instalace a performance inspirované kybernetikou, novými systémy, umělým životem a komunikačními sítěmi. Kombinuje elektronické a digitální média s modely a algoritmy založenými na biologických systémech.
Divadlo MeetFactory zve na Chambré séparée, kde herci Anita Krausová, Jakub Gottwald, Dana Marková a Philipp Schenker uvedou scénické čtení na téma úpadku podle divadelní hry Rej rakouského dramatika Arthura Schnitzlera. Hra, která vyvolala koncem 19. století skandál, otevřela témata sexu a promiskuity. Jak je tomu v dnešní době? Co když o sex vůbec nejde? Co když jde jenom o chtíč? O moc? O manipulaci? O hru?
Rezidenční program v rámci OPEN STUDIOS představí umělce, kteří působí v MeetFactory v rámci mezinárodních projektů: Lucie Mičíková(CZ) & Zuzana Žabková (SK), Eva L'Hoest (B), Mark von Rosenstiel (USA), Martinka Bobríková (SK) & Oscar de Carmen (ES), Mira Gáberová (SK), Urban Space Epics (USA), Gábor Koós (H), Viktor Valášek (CZ), Oliver Micevski (MK). Open Studios vytvářejí inspirativní prostor k neformálním setkáním mezi umělci a diváky. Návštěvníci objevují možnosti, limity i slepé uličky současného umění v konfrontaci s tvůrci.
MeetFactory: Veřejný dům, 9. dubna 2015 od 19:00 hodin, vstupné dobrovolné.
S důvěrou se na nás obraťte v případě zájmu o rozhovor (zahraniční umělci budou v Praze týden před vernisáží), fotografie ve velkém rozlišení či detailní informace o programu.
Za MeetFactory
Tereza Moravcová / PR / +420 608 212 548 / tereza@meetfactory.cz
Petr Hrubeš / propagace / +420 602 367 552 / petr@meetfactory.cz
Profily umělců (CHIMÉRA)
Marcel Berlanger (1965, žije a pracuje v Bruselu) patří mezi nejvýznamnější žijící belgické umělce. Od roku 1992 začal hrát aktivní roli na belgické i mezinárodní scéně, absolvoval řadu skupinových i samostatných výstav v galeriích a uměleckých centrech. V roce 2015 chystá další projekty – sólovou výstavu v IKOB (Eupen) a v roce 2016 opět samostatnou výstavu v nových výstavních prostorách BPS22 v Charleroi. Na výstavě CHIMÉRA představí nová díla související s jeho současným výzkumem. Odráží se v nich autorův hluboký zájem o výtvarné médium, světlo, viditelný materiál, mody jeho projevu (a mizení) v obrazu, jeho přízračný a zároveň hmatatelný charakter, uvolňování napětí mezi individuální zkušeností a motivy sdílenými v kolektivní paměti.
Patrick Everaert (1962, žije a pracuje v Charleroi) je malířem, který odložil štětec, aby se orientoval na uměleckou praxi, která se vztahuje k médiu fotografie, aniž by fotografií skutečně byla. Jeho nedefinovatelná vizuální díla jsou vytvářena na křižovatce médií, vnímání a literatury. ‚Fotografie‘ Patricka Everaerta jsou montáže, konstrukce a asambláže používající nalezené obrázky, shromážděné díky nevysvětlitelné intuici. Propojují a vydělují všechny vizuální značky, kterým naše oko přivyklo, ze záplavy obrazů, jimiž jsme každodenně bombardováni. Znepokojivá podivnost a vzdání se úsudku je vládnoucím prvkem. Dílo Patricka Everaerta, dlouhodobě trpělivě utvářené, nejprve prostřednictvím koláže, potom s pomocí počítačových nástrojů, zaujímá od roku 1992 zcela jedinečné místo v krajině belgického vizuálního umění a bylo předmětem mnoha samostatných i skupinových výstav.
Djos Janssens (1965, žije a pracuje v Liège) zahájil svou uměleckou dráhu v roce 1998, působí také jako kurátor. Koncem roku 2014 byla vydána jeho impozantní monografie v La Lettre Volée Editions (From Beyond) a účastnil se výstavy Mirages v rámci BIP2014. Pro CHIMÉRU si Djos Janssens zvolil novou instalaci in situ s názvem Foreign. Nezařaditelné a transdisciplinární, dílo Djose Janssense propojuje doménu vizuální komunikace (samolepící písmenka, adhezní obrázky a tisk na různých typech podkladu, neon) s formálními zájmy a posedlostí významem, což si dohromady pohrává s divákovým pohodlím, hluboce ho unáší někam, kam komunikace nikdy neriskuje jít. Díla vytvořená Djosem Janssensem, jejichž forma vytrhuje profánní materiály dvacátého století z jejich běžného využití, řeší se zvláštním humorem a nikoli bez pocitu melancholie otázky slučující politikum a poezii s jemností a vědoucím přístupem mimo rytmus doby.
Eva L'Hoest (1991, žije a pracuje v Liège) je mladá videoumělkyně, která právě dokončuje magisterská studia ve videografii na Académie royale des Beaux-Arts de Liège – ESAL. Její práce už byly vystavovány v Belgii, Německu a Číně. Používá video, aby se zmocnila skutečného, do svých sekvencí vkládá fyzickou přítomnost natáčející osoby, což se v jistém ohledu více blíží představení, jehož vizuální a zvukovou stopu výsledné umělecké dílo sleduje. Vychází z videomateriálů, které si zvolila (noční scény, filmové sekvenční záběry, fotografie atd.), propůjčuje jim novou razanci odstupňovanou nuancemi a jemným smyslem pro detail. Tímto způsobem vytváří vizuální a zvukové útvary a formy, v nichž je zabudována jemná narace a zvláštní afekty, přivádějící diváka do šokovaného i znepokojivého stavu. Eva L'Hoest byla v souvislosti s výstavním projektem CHIMÉRA pozvána také do rezidenčního programu MeetFactory.