Share |

Jakub Pešek: Lunchmeat festival není jen pro inťouše

 
Lunchmeat festival je mezinárodní audiovizuální festival, který se koná v Praze. Největší důraz klade na propojování obrazů a hudby. Pořádá ho studio Lunchmeat, které před šesti lety založil Jakub Pešek. Na začátku si prošel každou funkcí včetně lepení plakátů nebo zametání po akci. V současné době vozí do Česka nejprogresivnější hudebníky z celého světa.
 
Jakube, nemusím se bát, že Lunchmeat Festival bude akcí hlavně pro inťouše a nerdy, jak jsem se někde dočetl?
Vůbec ne! Hudebníci, kteří na Lunchmeat přijedou, v zahraničí vyprodávají kluby a festivaly pro tisíce lidí. Jsou to osvědčená jména, ale v Čechách nejsou tak známá. Navíc náš koncept je extrémně zajímavý i po obrazové stránce a každý hudební set je obohacen o speciální projekce. To je právě to, proč by si lidé neměli Lunchmeat nechat ujít. Uspokojíme všechny vaše smysly!
 
Když se řekne světelná projekce, většina lidí si představí videomapping - promítání na budovy. Pro jaký typ diváka bude Lunchmeat Festival a ve srovnání se Signalem, který proběhl minulý týden?
Videomapping je velmi příbuzný tomu, co děláme my. Dokonce jsme byli první festival, který v Čechách využíval mapping stage během koncertu. Rozdíl proti projekcím na fasády budov je, že my se snažíme být více umělecky a experimentálně zaměření. Ale to není nic, čeho by se divák měl bát. Naopak. V mappingu na budovy se v poslední době moc velký krok neudělal a stává se klišé, kdežto u nás by se lidé měli setkat s projekcemi, které ještě nikde neviděli. Jde nám o originalitu v tvorbě a o pestrost večera. Každý set má úplně jiné vizuální vyjádření. Projekce na budovu má pár minut a je při ní využita jen jedna technologie. Na Lunchmeatu divák projde celonočním širokým spektrem obsahu a formy. 
 
Jak si vede česká domácí scéna na poli světelných projekcí, nových médií, elektronické hudby nebo jednoduše řečeno audiovizuálního umění? 
Čechy jsou malá země a počet světoznámých umělců nebo hudebníků se dá stěží srovnávat se státy jako je Německo, Anglie, Francie, Amerika, atd. Nicméně i už je pár Čechů, kteří si dělají jméno ve světě. Chce to jen čas a vhodné podmínky pro tvorbu. Letos máme v programu hlavního večera hned dva vizualisty z Čech a jednoho ze Slovenska. Je skvělé, že tyto mladé talenty uvidíme vystupovat mezi světovou špičkou a spolupracovat s tak zásadními s tak zásadními hudebníky na společných setech. To je také jedním z našich cílů. Chceme akcelerovat tvorbu a pomoci mladým českým talentům dostat se do zahraničí. 
 
Zatímco festival je nekomerční, vaše studio spolupracuje se spoustou firem při přípravě různých akcí. Jak velký je rozdíl tvořit pro sebe, a pro nějakou značku?
Snažíme se, aby v tom rozdíl nebyl. Naše studio má originální rukopis a naštěstí si nás klienti vybírají podle něho, než že by měli své vlastní požadavky a nutili nás je splnit. To je pro nás velká motivace. Chceme pracovat s klienty, kteří jsou odvážní a ochotní zkoušet nové přístupy, používat neobvyklou estetiku a nebojí se experimentovat. Myslím, že tento přístup se jim vždycky vrátí. Dobrou zkušenost máme třeba s pivem Excelent. Díky němu jsme mohli realizovat na letních festivalech audiovizuální show promítanou na 18 x 8 metru velké holografické plátno. Pro nás to byla skvělá zkušenost a skvěle reagovali i diváci, kteří zůstali chvíli v šoku. Takovou basovou smršť s noisovými projekcemi před koncertem Chinaski nikdo nečekal.
 
Kdo je teď ve vašem oboru na vzestupu? 
Neustále se na scéně objevují noví talenti s progresivními nápady a zároveň tu máme pár vůdčích osobností, které celou scénu táhnou. Jsou to nové přístupy vs. zkušenosti. Lunchmeat se každý rok snaží prezentovat jak mladou krev, tak i ostřílené matadory. A to se týká jak hudební, tak vizuální stránky. Nejzásadnějším inovátorem na letošním lineupu je Robert Henke, který festival odstartoval se speciálním setem využívajícím čtyři lasery, prostorový zvuk a polopropustné plátno. To pro mě byla hodně zásadní událost.
 
K podpoře festivalu se mimo jiné přidalo i německé zastupitelství v Praze. Jak se stalo, že pomohli zrovna "studení čumáci" Němci? 
Zahraniční instituty jsou jedni z nejzásadnějších partnerů. Vzhledem k tomu, jak silná je německá scéna, byl dialog s německou ambasádou automatický. Je skvělé, že chápou význam toho, co děláme. Podpora není jen o tom, že zaplatí nějaké umělce. Spolufinancují naší uměleckou rezidenci, kde stejně jako každý předchozí ročník vznikne úplně nové vizuální dílo, které funguje jako projekce v rámci vystoupení hudebního headlinera. To je úplně nejzásadnější část festivalu. Podpora ambasády je pro nás čest a zároveň i důkaz, že to co děláme, má nějakou váhu.
 
Lunchmeat vyvrcholí hlavním večerem festivalu v pátek 23. října 2015. ve Veletržním paláci v Praze. Podívejte se na program na http://www.lunchmeat.cz
 
 
 
 


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.