Share |

Jak se dělá reklama?

foto archiv autora

Napadlo vás někdy, co všechno se skrývá za 30 vteřinami, které jste právě viděli v televizi? Jak dlouho trvá, než se televizní spot objeví ve vysílání a vykouzlí váš úsměv, nebo vás naopak donutí k zívnutí? A kdo všechno má v tom krátkém dílku prsty?
Podívejme se reklamní tvorbě pod pokličku. Reklamní spot běží pozpátku a my se vracíme v čase na začátek tvůrčího procesu.
Startovním výstřelem je zadání, neboli brief. Klient, který potřebuje vyřešit konkrétní problém, se obrací na reklamní agenturu. 
Kreativní tým se pak snaží vymyslet ideální řešení, odpovídající cílové skupině, na kterou reklama míří. V případě spotu pro Komerční banku to byli podnikatelé, kterým chtěla banka ukázat, že její servis je efektivní a nestojí zbytečně moc peněz.
Jednou z vizuálních paralel profesionality se stalo depo formule jedna, kam je spot situován. Vzniká storyboard, v něz jsou rozkresleny jednotlivé situace, je popsáno prostředí spotu, rozepsány dialogy nebo text, který ve spotu zazní.
Storyboard se po schválení ze strany klienta promění v animovaný spot neboli animatik. Ten se v mnoha případech nechává testovat. Lidé na testování posuzují nápad a hodnotí, zda by je reklama oslovila a doručila potřebné sdělení. Pokud reklama v testech dopadne dobře, popřípadě klient i přes nepřesvědčivé výsledky testů potenciálu reklamy věří, jede se dál. Na scénu přichází režisér, v případě uvedeného spotu švédský režisér Jakob Stróm. Ten se pouští do práce - se svým produkčním týmem vybírá ideální představitele hereckých rolí, místo natáčení a vše potřebné pro perfektní výsledek. Nastává den D, tedy natáčecí den. Stejně jako u filmu i u reklamy může mít náhodný kolemjdoucí pocit, že se všude motá spousta lidí a vlastně se nic neděje. Záběr po záběru se ale vše postupně zaznamenává a blíží k vítěznému konci. Tedy jen pro dnešní den. Reklamu ještě čeká střižna, kde se záběry seřadí za sebe. Sestříhaná putuje do gradingu, na kterém se záběry dobarví. Následuje finalizace, spočívající v přidáváni loga, titulků nebo speciální grafiky. Vše podtrhává zvukař, který ve studiu připojí poslední dílek do mozaiky teď již hotového třicetivteřinového spotu. Reklama je připravena k vysílání a vy si ji můžete vychutnat stejně, jako ve spotu Komerční banky podnikatel svou kávu.
Reklama je k vidění na http://www.youtube.com/watch?v=bfeM9ud1Ig8
 
Pavel Sobek
Creative Leader
EURO RSCG Praha

 


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.