Podle dat z výzkumů na dobročinné účely u nás přispívá každý druhý Čech. I ve srovnání s okolními zeměmi na tom, s ohledem na výši ročního průměrného daru a ochoty jednorázově přispět, nejsme špatně. Možná proto se toho někdy snaží zneužít podvodníci, kteří si na charitu jen hrají a nemají s ní nic společného. Jak se bránit?
„Nejúčinnější obranou proti zneužití charity je vybírat z prověřených organizací, případně vybrané organizaci darovat dlouhodobě,“ upozorňuje Klára Šplíchalová z Fóra dárců. „Pozorujeme, že postupně klesá ochota veřejnosti darovat přímo na ulicích, na druhou stranu se zvyšuje zájem přispívat jinou formou. Například zasláním dárcovské SMS nebo online na portále Darujsprávně.cz – obě tyto cesty mají pro dárce tu výhodu, že jej využívají pouze transparentní a kredibilní organizace, takže se dárci nemusejí obávat toho, že by jejich peníze byly zneužity. Dalším dlouhodobě velmi oblíbeným způsobem, jak přispět na dobrou věc, je prodej výrobků, kdy část z jejich ceny jde vybrané dobročinné organizaci. Jde o takzvaný cause related marketing,“ vysvětluje Klára Šplíchalová výkonná ředitelka Fóra dárců.
TOP 10 nejvýznamnějších DMS sbírek v roce 2015
Zdroj: Fórum dárců
DMS KAPKANADEJE – Kapka naděje (Nadační fond Kapka naděje) 101 883 DMS
DMS SVETLUSKA - Světluška (Nadační fond Českého rozhlasu) 88 186 DMS
DMS NEPAL – SOS Nepál (Člověk v tísni, o. p. s.) 79 449 DMS
DMS KURE – Pomozte dětem (Nadace rozvoje občanské společnosti) 58 760 DMS
DMS KOLEDA – Tříkrálová sbírka (Charita Česká republika) 33 637 DMS
Fórum dárců / Czech Donors Forum V Tůních 11, 120 00 Praha 2 telefon: +420 240 201 191 e-mail: donorsforum@donorsforum.cz www.donorsforum.cz
DMS PRONEPAL – Pomáhejte s námi Nepálu (Nadační fond Českého rozhlasu) 29 512 DMS
DMS PARAPLE – Centrum Paraple (Paraple, o. p. s.) 19 565 DMS
DMS KVET – 19. Český den proti rakovině 2015 (Liga proti rakovině z.s.) 21 664 DMS
DMS UNICEF - Pomáháme dětem s UNICEF (Český výbor pro Unicef) 17 259 DMS
DMS PAMET – Paměť národa (POST BELLUM o.p.s.) 9 219 DMS
„Provedený výzkum ukázal, že lidé jsou velmi otevření tomu, koupit si výrobek, jehož výtěžek podpoří charitativní akce,“ uvádí Radek Jiřičný, ředitel výzkumu společnosti InsightLab.
„Pokud by si lidé měli vybrat mezi dvěma podobnými výrobky, přičemž u jednoho z nich by část ceny směřovala na podporu dobré věci, volilo by při koupi výrobek s podporou dobré věci přes 70 % lidí. Přes 40 % lidí je pak ochotno zaplatit za podobný výrobek více, pokud budou vědět, že půjde část ceny na podporu dobré věci. Ochota podpořit při koupi nějakou charitativní akci je přitom výraznější především u žen a mladších lidí.“
„Naše zkušenosti s prodejem dobročinného výrobku Charity Pot jen potvrzují, že lidé mají o tuto formu pomoci zájem,“ upřesňuje koordinátorka konceptu Charity Pot Barbora Hranoš ze společnosti LUSH. „My dáváme našim zákazníkům možnost zakoupit si tento produkt a celá jeho cena vyjma DPH putuje na podporu malých organizací, které se věnují ochraně životního prostředí a práv lidí i zvířat. Celosvětově se jenom za loňský rok prodalo 1 431 636 ks tohoto krému, to znamená 1 163 podpořených projektů částkou 4,8mil. GBP, což je v přepočtu 187 mil. Kč! Od zavedení konceptu Charity Pot v České republice v červenci 2014 se nám podařilo získat 327 000 Kč a částkou 278 600 Kč podpořit 7 projektů menších neziskových organizací.“ Hana Vitásková, manažerka jediného obchodu Lush v Praze dodává „Naše firma se již 20.let snaží o odpovědný přístup k výrobě i prodeji kosmetiky. Tato dárcovská strategie vychází z etických hodnot kterými se řídíme a je vidět, že si svoji oblibu získala i v České republice a přináší hodnotné výsledky.“
Podle údajů z Ministerstva financí ČR si daňoví poplatníci odečítají jako dary od základu daně dohromady částku v celkové výši zhruba 1,6 miliardy korun (tato částka zůstává v posledních letech na přibližně stejné úrovni nebo neklesá).