Share |

Jak nakoupit lokální potraviny přes internet? Teď už snadno!

foto archiv Nalok.cz

Nakupovat lokální potraviny je fajn. Člověk pro ně nemusí ani běhat na farmářské trhy. Objevili jsme web, který propojuje zemědělce a kohokoli, kdo si od nich chce něco dobrého pořídit.
Jmenuje se nalok.cz. Michaely Romanové, jedné ze zakladatelek, jsme se zeptali, jak to celé funguje.
Jak se zrodil projekt Nalok (a jeho rozverný název)?
Všichni, kdo na projektu pracují, pocházejí z venkova – z Moravy. A tak jsme odjakživa byli zvyklí jíst to, co se doma vypěstovalo a zavařilo. Všichni také máme rádi dobré jídlo a rádi vaříme. Poslední dobou se nám proto příčilo jíst potraviny, které musí cestovat přes půl světa, aby se dostaly na náš stůl. Navíc o čerstvosti těchto potravin ani nemluvě. 
Pokud si dobře pamatuji, „poslední kapkou“ byla stávka českých farmářů, kdy byli nuceni vylít tisíce litrů českého mléka do polí, protože nebyli schopni konkurovat cenám v supermarketech. Přesně tehdy jsme dostali nápad založit portál pro zemědělce a výrobce, který by jim pomohl s prodejem jejich výrobků tam, kde jej vyrobili.
Také jsme chtěli poskytnout zákazníkům možnost, jak se interaktivní formou spojit s farmářem a výrobcem v okolí a nakoupit tak čerstvé zboží přímo od lokálních producentů.
Název je odvozen od slovního spojení NAkupujte LOKálně.  Co myslíte tím rozverným názvem?  Evokuje to ve Vás něco? Jedna paní redaktorka nám už například řekla, že je to jako “Na jeden lok”. 
Odkdy fungujete a na koho cílíte?
Náš projekt Nalok.cz – Nakupujte lokálně jsme spustili téměř před rokem, na Den Země, tedy 22. dubna 2010.  Někdy v listopadu roku 2008 jsem spolu se svým manželem začala sledovat český trh a monitorovali jsme stále rostoucí zájem zákazníků o lokální potraviny. V té chvíli se objevil projekt Najdi si svého farmáře (jež je nyní součástí Nalok.cz), ze kterého jsme byli nadšeni a okamžitě nás napadlo jeho další rozšíření. Chtěli jsme vytvořit platformu, která bude sloužit k propojení farmářů a zákazníků a naši uživatelé si ji budou spravovat z větší části sami.
 Nalok.cz – Nakupujte lokálně je pro každého, kdo hledá svého lokálního farmáře či prvovýrobce - řezníka, pekaře, rybáře apod. Na Naloku najdou zákazníci nejen své lokální producenty, mohou se podívat, jak to u nich vypadá, podívat se na produkty, jež nabízejí a případně si některé z nich koupit. Mohou též s producenty a s farmáři diskutovat apod. Zákazníci u nás najdou taky aktuální seznamy farmářských trhů a seznam bedýnek v jejich okolí.  „Typického zákazníka“ tedy zatím vyprofilovaného nemáme, ale o lokální produkty se většinou primárně zajímají například: Maminky, které chtějí pro své děti jen to nejlepší a kvalitní (u farmářských produktů si mohou kvalitu ověřit přímo u farmáře/producenta a též vědí, že se produkty sklízely v největší sezonu). Gurmáni, kteří rádi zkouší nové druhy ovoce a zeleniny a rádi si mají vše v té nejvyšší kvalitě. Lidé, kteří žijí v souladu s přírodou, mají rádi bio apod. Dále však také rodiny s dětmi, kteří na trh vyrazí v sobotu dopoledne jako součást rodinného výletu apod. Nicméně každým dnem se portfolio zákazníků rozšiřuje, jak se o nás, o trzích a lokálních nákupech více mluví. Myšlenka lokálních nákupů tady myslím byla už odjakživa, pouze byla v posledních letech mírně přehlušena zbožím ze zahraničí. 
HURÁ DO USA
Inspiroval vás nějaký projekt ze zahraničí?
Část našeho týmu je v Americe, kde podobný model farmářských trhů, prodeje ze dvora a bedýnek funguje už dlouho. Je zde i několik podobných projektů, jako je např. Local Harvest, který byl naší prvotní inspirací – do budoucna, jakmile Nalok spustíme v Americe, bude asi i naší konkurencí. (V Americe tedy funguje Local Harvest, který dnes eviduje více než dvacet dva tisíc farem a tisíce bedýnkových komunit. S bedýnkami se setkáme v mnoha dalších zemích – např. Farma v Rakousku rozesílá týdně tisíce bedýnek.  Tzv. Veggie Boxy jsou též velmi populární v Anglii.) 
Kolik farmářů už přes vás o sobě dává vědět?
Na Naloku máme již okolo 350 farem a 180 trhů, ale očekáváme, že se toto číslo v následujících měsících zvýší díky naší spolupráci s různými partnery, kterou právě dokončujeme.
Jakým způsobem oslovujete farmáře a výrobce? Registrují se sami? Jaký je o registraci zájem?
Od vzniku projektu jsme proaktivně za účelem získat nové registrace příliš nekomunikovali. Jdeme spíše nepřímou cestou, kdy se snažíme nabídnout takové služby, aby s nimi byli farmáři a místní výrobci natolik spokojení, že si o nás navzájem řeknou. Jdeme i cestou představování projektu v médiích – většinou časopisy a noviny, a také pořádáme vlastní farmářské trhy, abychom takříkajíc zůstali v kontaktu s realitou. Uvedu příklad: zorganizovali jsme úspěšný farmářský trh ve Štípské škole (Zlín) - www.nalok.cz/stipskytrh - a díky této aktivitě se u nás během následujícího týdne zaregistrovalo dalších asi 10 farmářů, které jsme do té doby ani neznali a také jsme získali asi 120 fanoušků tohoto trhu, jen díky dobré mediální odezvě v místních novinách a televizi. Nalok budujeme ze zdola, tedy 99% registrací u nás udělali sami farmáři, stejně tak to platí pro trhy a bedýnkářská družstva.
NA WEB ZA SÝREM
Máte i eshop- co v něm je k mání a jak funguje distribuce zakoupených produktů?
S eShopem teprve začínáme a tak v něm zákazníci zatím najdou např. různé druhy sýrů, Biolády a Hokajda pocházející z ekologické farmy v Bílých Karpatech,  medy a  medové mlsy, velikonoční a jiné ručně vyráběné dekorace apod. Distribuce zakoupených produktů funguje hned několika způsoby: Zákazník si může nechat poslat balíček domů službou Globus Car (obdoba PPL) –  zde se snažíme nabádat zákazníky, aby s dopravou byli šetrní ke svému okolí. Mohou objednat produkty i pro své známé/sousedy, ušetří tak na dopravě a ještě budou šetrní k životnímu prostředí.
Zákazník může zvolit obchodní balík České pošty, může vyzvednout zboží sám přímo u farmáře na farmě nebo na farmářském trhu, kterého se farmář zrovna účastní. 
Co nakupuje váš typický zákazník?
Největší zájem je však jednoznačně o ovoce a zeleninu, maso a kvalitní uzeniny, vajíčka, med, mléčné výrobky (v poslední době jsou velmi populární výrobky z kozího mléka), poctivé cukrářské a pekařské výrobky (velmi oblíbené jsou cukrářky z Brna – Kokino) a ryby a drůbež.
ZÁJEM ROSTE
Farmářské trhy a lokální producenti jsou nyní fenoménem - myslíte, že vlna zájmu bude ještě kulminovat?
Co se týká farmářských trhů, tak první opravdový farmářský trh proběhl v Praze v listopadu roku 2009.  Letos se s farmářskými trhy doslova roztrhl pytel. Každé i menší město chce mít své farmářské trhy. Jak to nakonec dopadne a kolik se jich opravdu uskuteční nebo kolik se jich bude opakovat zatím není možné určit, ale jistě jich bude od minulého roku o cca. 50% víc (a možná i víc, neboť každý týden nám v našem kalendáři trhů přibude nejeden trh). Zájem zákazníků stále roste. Zákazníci zjišťují, že na trhu nakoupí nejen kvalitní produkci od svých lokálních farmářů a producentů za velmi rozumné ceny, ale že také atmosféra na trhu je velmi příjemná, potkají zde své známé apod. Rodinný nákup spojí s něčím příjemným a užitečným. Když situaci v České republice srovnám s našimi zahraničními sousedy, nebo třeba s Amerikou, kde nyní většinu času bydlím, tak musím uznat, že jsme hodně na začátku a myslím, že samotná vlna zájmu bude určitě ještě kulminovat. Za pár let si snad farmářské trhy a lokální nákupy získají svou pevnou tradici zpět, nepůjde už o něco nového nebo alternativního, ale budou běžnou součástí našeho koloběhu obstarávání potravin. 
Co děláte proti šedi?
Myslím, že sám projekt Nalok.cz – Nakupujte lokálně, jde hodně proti šedi.  Všechno se u nás zelená.. Náš tým se nyní skládá z 6 členů, kteří společně pracují na dvou různých kontinentech. A tak se stane, že celý tým pracuje 24/7. Když jde americká část týmu spát, ta česká právě vstává a naopak. Kdybychom nechtěli jít proti šedi, asi bychom podstatnou část našich večerů netrávili u počítače, ale třeba raději v kině nebo v restauraci. Na Naloku všichni pracujeme tak nějak nadšenecky, zatím nás to neuživí.  Ale baví nás to, vidíme, že to dává smysl, kladné ohlasy od zákazníků a farmářů nás ženou stále dopředu. Věřím, že se nám tento rok podaří proniknout i mezi širší skupinu spotřebitelů. Tedy mezi ty, kteří lokální produkty nehledají proaktivně, ale kteří by si rádi našli „svého“ farmáře, ale zatím neví jak na to nebo kde přesně začít. Kteří farmáři jsou v mém okolí? Kde nakoupím kvalitní jehněčí a vajíčka na Velikonoce? Které trhy se konají tento víkend? Co jsou bedýnky a jsou vůbec pro mě? S tím vším bychom jim chtěli pomoct. 
 
 


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.