Výstava pořádaná Národní galerií v Praze ve spolupráci s Archivem hl. města Prahy představuje Piranesiho grafické dílo v celé jeho tématické i výrazové pestrosti. Kromě proslulých městských vedut a výjevů ze slavného cyklu Carceri jsou vystaveny i grafické listy zobrazující antické památky Říma a blízkých měst Tivoli, Castel Gandolfo, Cori či proslulých dórských chrámů z Paesta. Diváci se také seznámí s umělcovými originálními návrhy nábytku a vnitřního zařízení.
Exponáty z fondu Národní galerie v Praze doplňují unikátní grafické listy z Arcidiecézního muzea v Kroměříži, Moravské galerie v Brně, Moravské zemské knihovny v Brně, Uměleckoprůmyslového musea v Praze a soukromé sbírky. Vzácné korkové modely antických staveb zapůjčil Národní památkový ústav v Kroměříži ze státního zámku Rájec nad Svitavou.
Výstavu podpořili udělením záštity velvyslanec Italské republiky J.E. Aldo Amati, Italský kulturní institut v Praze a Italsko-česká obchodní a průmyslová komora.
Giovanni Battista Piranesi patří mezi největší osobnosti italského umění 18. století. Architekt, grafik, archeolog a designér se narodil v roce 1720 v městečku Mogliano Veneto poblíž Mestre. Dětství a mládí strávil v Benátkách, kde získal umělecké vzdělání. Ve 40. letech se usadil v Římě a zcela propadl kouzlu antických památek. Začal je podrobně studovat a kreslit. Výborně ovládl techniku leptu, začal vydávat své první grafické listy. Ve své době sklízel z počátku uznání zejména za veduty římských pamětihodností: antických staveb ale i pohledů na barokní chrámy, paláce, náměstí
a slavné fontány. Mnozí urození turisté a vzdělanci cestovali do Říma právě díky dojmu
z jeho poutavých grafik a na památku si odváželi další Piranesiho alba.
Moderní divák je fascinován především tajemným světem grafického cyklu s názvem Carceri (Žaláře). Zneklidňující atmosféra nekonečných chodeb a schodišť starověkých vězení přitahuje pozornost již od dob romantismu. Uhrančivá expresivita tohoto souboru nadchla i takové velikány jako byl Victor Hugo, Honoré de Balzac, Charles Baudelaire
či Aldous Huxley.
Piranesiho tvorba však má mnohem širší rozpětí. Zahrnuje architektonické realizace (kostel Santa Maria del Priorato v Římě), bouřlivě vedené teoretické polemiky i grafická alba archeologického zaměření, ve kterých se umělec snažil zachytit mizející antické památky s přesností vědce i vášní oddaného obdivovatele. Jeho archeologická alba sklízela uznání po celé Evropě, prodávala se od Irska přes Skandinávii až po Rusko.
Za svoji přínosnou práci byl oceněn přijetím do prestižní Society of Antiquaries of London.
Piranesi byl mužem mnoha profesí, které všechny vykonával s velkým nasazením. Především se toužil prosadit jako architekt a vědec, do dějin se ale nakonec zapsal hlavně jako mimořádný grafik, jehož tvorba je obdivována dosud.
Piranesiho dílo rezonovalo ve své době po celé Evropě a Praha nezůstávala v tomto směru pozadu. Zájem o jeho tvorbu projevila česká a moravská šlechta, v jejichž sbírkách se často nacházela umělcova alba. Největší pozornosti ze strany českých sběratelů se dostalo Piranesiho vedutám, které byly součástí výzdoby nejednoho pražského paláce či venkovského sídla. Bez zajímavosti není, že výstava se uskuteční v paláci postaveném podle návrhu proslulého architekta Johanna Bernharda Fischera z Erlachu, jehož tvorba byla Piranesimu jedním z prokazatelných inspiračních zdrojů. Návštěvník bude vtažen do působivého světa vrcholného a doznívajícího baroka, do harmonického propojení umění italského grafika s krásou pražské architektury.
K výstavě je vydán výpravný katalog, do něhož kromě autorů expozice přispěli i další odborníci zabývající se italským uměním 18. století. Výstava je otevřena od 20. listopadu 2014 do 1. února 2015 denně kromě pondělí od 10 do 18 hodin.
Clam-Gallasův palác
Husova 158/20
Praha 1, Staré Město
Vstupné: Základní 100,- Kč / Snížené 50,- Kč / Rodinné 150,- Kč / Školní skupina (na jednoho žáka) 20,- Kč