Desáté pokračování festivalu španělské kultury Ibérica 2013 představí mezi 13. a 17. srpnem své umělce na koncertech v Praze, Brně, Boskovicích a Letovicích. Oslava desátého výročí festivalu proběhne za přítomnosti opravdových flamenkových legend - dlouholetého klíčového spoluhráče Paca de Lucíi, flétnisty a saxofonisty Jorge Parda, a kytarového virtuóza par excellence Gerarda Núñeze ve společnosti fenomenální tanečnice Carmen Cortés.
Jorge Pardo, čerstvě ověnčen prestižní cenou francouzské akademie „hudebník roku“, přiveze na Ibériku svůj nejnovější projekt Huellas. Pardo je zásadní postavou žánru flamenco-jazz a jeho virtuozita a schopnost mísit různé hudební styly (především právě flamenco s jazzem) jej přivedly do společnosti nejvyhledávanějších umělců současné scény. Patří mezi ně Chick Corea, Camarón de la Isla či už zmíněný Paco de Lucía. Jorge Parda doprovodí legendární Josemi Carmona na flamenkovou kytaru a Bandolero na perkuse.
Výjimečný kytarista Gerardo Núñez a jedna z nejzásadnějších tanečnic současného Španělska Carmen Cortés uhranuli flamenkové fanoušky už při prvním vystoupení v ČR na Ibérice 2006, o němž dodnes kolují legendy. „Tentokrát k nám Gerardo zavítá posílen o rytmický tandem, ve kterém mu budou virtuózními sekundanty kontrabasista Pablo Martín a perkusionista El Cepillo,“ upřesňuje dramaturg festivalu Petr Vít. Přítomnost flamenkového páru Carmen Cortés - Gerardo Núñez na závěrečném galakoncertě v Boskovicích je vyvrcholením úspěšné desetileté mise pořadatelů festivalu Ibérica na poli flamenka a španělské kultury v Česku vůbec.
„O slavnostní zahájení Ibériky 2013 se postará 13. srpna v Boskovicích brilantní flamenkový kytarista nejmladší generace Carlos Piñana ve společnosti tanečníka Davida Péreze a perkusisty Michala Cáby,“ přibližuje programovou nabídku Vít. Piñana i Pérez budou navíc lektory vícedenních workshopů. „Dílny jsou součástí festivalu už od počátku a těší se velkému zájmu frekventantů,“ říká hlavní koordinátorka dílen Martina Himerová. „Dlouhodobě nejpopulárnější jsou taneční workshopy pod vedením zahraničních i tuzemských lektorů. Přítomnost významného sevillského flamenkového tanečníka a pedagoga Davida Péreze je nesporným lákadlem pro flamenkově taneční nadšence, ovšem ani milovníci flamenkové kytary, perkusí nebo salsy a argentinského tanga letos v Boskovicích nepřijdou zkrátka. Novinkou a atraktivním bonusem pro návštěvníky jubilejní desáté Ibériky i frekventanty nejen kytarových dílen bude letos masterclass hlavních hvězd letošního festivalu, Gerarda Núñeze a Carmen Cortés.“
Bohatý doprovodný program okoření festivalové dění projekcemi španělské a iberoamerické kinematografie, výstavou španělské výtvarnice Carmen Cólogan, ochutnávkami španělských vín a delikates nebo večerními fiestami. Milovníky módy čeká flamenkový bazar v Zámeckém skleníku, zájemce o zdokonalení se ve španělštině zase intenzívní kurz španělštiny pod vedením rodilých mluvčích, organizovaný španělskou kulturní asociací SPAINART. Více informací na www.iberica.cz.
Ačkoliv Carmen Cortés koluje v žilách flamenková krev, pochází z katalánské Barcelony. Je jednou z nejrespektovanějších osobností současného španělského tance, a to zejména ve všem, co souvisí s výrazem flamenco. Sama se definuje jako tanečnice s flamenkovou podstatou nezapomínající na jiné taneční a divadelní formy. Charakterizuje ji neutuchající zájem o kontinuální obrodu flamenka, jeho mísení s jinými styly a inovované formy chápání tance. Přestože je Cortés otevřena všem formám fúzí flamenka s jinými styly, respektuje jeho dlouholetou tradici a nikdy nezapomíná na jeho esenci. „V dnešní době řada tanečníků zapomíná, co je podstatou flamenka,“ vysvětlila Carmen Cortés pro portál flamenco-world.com. „Právě proto jsem se rozhodla jít cestou obrody čistého flamenka. Svému publiku jej nabídnu třeba v docela inovované formě, ale vždy bude vyrůstat z pevných kořenů žánru.“
Její představa o tom, co má vyjadřovat tanec, je velmi nezávislá a vždy si hledá vlastní cestu. Tanec Carmen Cortés je elegantní a střízlivý, silný a zároveň křehký, kontrolovaně temperamentní, velmi osobitý a nabízí pohled do jejího uměleckého nitra.
Carmen má na svém kontě dvaadvacet velkých tanečních představení a spolupracuje s několika z nejlepších španělských divadelních režisérů mezi nimiž nechybí Gerardo Vera – v "La Celestina" a "Salome"; Nuria Espert – v "Yerma“; Francisco Suarez ve Fallově představení "El Amor Brujo ' nebo Fernando Bernues – v Lorkově představení „Ženy"; ... Carmen tancem ztvárnila poezii básníků jako jsou právě Lorca či Jose Bergamín.
Jméno flamenkového kytaristy Gérardo Núñeze je pojmem a legendou nejen ve světě, ale dnes díky festivalu Ibérica už i v Čechách a na Moravě, kde se flamenco pomalu a jistě stává stálým a vítaným hostem. Gerardo je hráčem disponujícím dech beroucí technikou, která však nikdy není jen samoúčelným oslňujícím ohňostrojem, ale vždy naopak prostředkem k dosažení maximální působivosti jeho vlastních skladeb. Výmluvně o tom vypovídá i název na obálce jeho školy flamencové kytary: “Kytarová technika ve službě umění”.
Núñez pochází z jihošpanělského Jerez de la Frontera - města, kde se nejen rodí nejlepší flamencoví umělci, ale také nezapomenutelná chuť a aroma španělského sherry (jerez ve španělštině). Je jedním z nejvýraznějších představitelů dnešní stále relativně mladé, avšak velmi dobře etablované generace flamenkových kytaristů, kteří reprezentují to nejlepší, co bylo kdy ve flamenku vytvořeno.
Již ve čtrnácti letech doprovázel slavné flamenkové zpěváky jako Terremoto či Gregorio El Borrico a díky své oslňující kariéře je častým hostem ve všech významných koncertních sálech a na festivalech po celém světě. Gerardo Núñez je známý svou všestranností a vedle flamenka je vždy otevřený i jiným hudebním stylům. „V mojí hudbě i v tvorbě jiných současných flamenkových umělců se promítá celá řada vnějších vlivů,“ řekl Núñez před pár lety v interview pro portál flamenco-world.com. „V dnešní době používají flamenkoví kytaristé harmonických postupů z celé řady stylů, ale nesnaží se znít autenticky v jiném stylu, naopak se snaží zachovat si svoji identitu a zároveň flamenco obohatit.“
Núñez je schopen se posadit jako sólista před symfonický orchestr a vtisknout svojí flamencovou kytarou novou tvář nejslavnějšímu kytarovému koncertu “Concierto Aranjuez”, stejně jako projamovat noc v jazzovém klubu… Na svých CD “Calima” a “Andando el tiempo” spolupracoval s jazzmany Danilo Pérezem, Johnem Pattitucim, Paolem Fresu či Perico Sambeatem. Jeho kytara, byť často ovlivněná prvky jazzu, zde vypráví příběhy, které jsou v každém okamžiku do hloubi svázané s kořeny flamenca.
Jorge Pardo se hudbou začal zabývat už jako velmi mladý, prvotním objektem jeho zájmu byla kytara. Postupem času je ovšem přitahován ke světu dechových nástrojů. V sedmdesátých letech začal hrát profesionálně v Madridu se svými hudebními přáteli, mezi kterými nechyběli Diego Carrasco, Jean Luc Vallet, Manuel Soler, Peer Wyboris, David Thomas, Ricardo Miralles, Pedro Iturralde, či Vlady Bas. Hned vzápětí si jej všimly nejzásadnější osobnosti španělské hudby a postupně tak hrál a natáčel mimo jiné s veleslavnými Camarónem de la Isla či Paco de Lucíou.
Jorge Pardovi se povedlo něco, po čem touží většina kreativních hudebníků – dokázal najít svůj vlastní výraz i vlastní hudební jazyk. Nazvat jej můžeme flamenco-jazz či španělský jazz, ale v Pardově případě škatulky nemají žádné místo. Divák či posluchač se může spolehnout na vlastní intuici a nechat se unášet hudbou, která umně kombinuje prvky lidové hudby andaluských cikánů a černých Američanů. Historie španělského jazzu již napsala několik kapitol a v mnohých z nich je Jorge Pardo zásadní postavou vedle dalších současných hudebníků, jako jsou Pedro Ruy Blas nebo Carles Benavent. Jeho virtuozita a schopnost mísit různé hudební styly, především flamenco s jazzem, jej přivedly do společnosti nejvyhledávanějších hudebníků současné hudební scény. Patří mezi ně Chick Corea, Gil Goldstein či už zmínění Camarón de la Isla či Paco de Lucía.
Jorge Pardo je jedním z hudebníků, kteří s úspěchem reprezentují Španělsko za jeho hranicemi. Pardo každoročně odehraje více než 150 koncertů po celém světě. Má na kontě více než 20 nahrávek a téměř nekonečné množství spoluprací s vybranými génii současné hudby.
Jedním z nejlepších flamenkových kytaristů nastupující generace je Carlos Piñana (narozen v Cartageně v roce 1976). V jeho hře se snoubí brilantní kytarová technika s procítěným výrazem, poezií a lyrikou. Publikum po celém světě okouzluje svou virtuozitou a ve světě flamenka naprosto výjimečnou krásou tónu.
Carlos Piñana Conesa studoval na konzervatoři Conservatorio Superior de Música a na univerzitě v Murcii. Patří do rodiny s velkou flamenkovou tradicí, je vnukem Antonia Piñany, patriarchy "cantes Mineros" a jeho otcem je známý kytarista Antonio Piñana. Carlos žil a dýchal flamenco už od dětství i proto, že jeho prvním učitelem hry na kytaru byl právě jeho otec Antonio Piñana.
V roce 1990 začíná Carlos studovat klasickou kytaru na hudební konzervatoři v Cartageně a zároveň začíná zkoumat taje flamenkové kytary, v níž brzy vyniká. Důkazem toho jsou četná ocenění, například první cena a Bordón Minero na mezinárodním festivalu v Cantes Mineros (1996), Národní cenu koncertní kytary Ramona Montoyi na festivalu Córdoba Flamenco (1998), první cena Sabicas na Národním festivalu Calasparra mladých „Flamencos“ a mnoho dalších.
KONCERTY A DOPROVODNÝ PROGRAM
13.8.
Zámek Boskovice, 18:00
Vernisáž výstavy Carmen Cólogan
Boskovice Zámecký skleník, Zahajovací koncert, 19:30
Carlos Piñana-David Pérez-Michal Cába
Carlos Piñana-kytara, David Pérez-tanec, Michal Cába-perkuse
vstupné (předprodej, na místě): 120/90 Kč, 140/110 Kč
14.8.
Boskovice Zámecký skleník, 19:30
Flamenkový bazar
vstupné: zdarma
Zámek Letovice, 19:30
„Entre los Gallos“
Morenito de Triana-kytara, Mateo el Gallito-tanec, zpěv, cajón
vstupné (na místě): 120/90 Kč
15.8.
Brno, Kabinet múz
Veronica Vítová Roa, Petr Vít, Azar Abou
Veronica Vítová Roa-tanec, Petr Vít-kytara, Azar Abou-perkuse
vstupné (na místě): 100 Kč
Boskovice, Hotel Pod Zámkem, sklepní prostor, 20:00
Promítání španělských filmů
vstupné: zdarma
16.8.
Praha, Reduta, 21:30
Jorge Pardo „Huellas“
Jorge Pardo – flétny, saxofony, Josemi Carmona – kytara, Bandolero – perkuse
vstupné (předprodej, na místě): 300 Kč, 350 Kč
Boskovice, Hotel Pod Zámkem, sklepní prostor, 20:00
Promítání španělských filmů
vstupné: zdarma
17.8.
Zámek Boskovice 19:30
Závěrečný festivalový galakoncert v podmanivé atmosféře boskovického zámku.
Jorge Pardo „Huellas“
Jorge Pardo – flétny, saxofony, Josemi Carmona – kytara, Bandolero – perkuse
Gerardo Núñez Trio a Carmen Cortés
Carmen Cortés-tanec, Gerardo Núñez -kytara, Pablo Martín-kontrabas, El Cepillo-perkuse
vstupné (předprodej; na místě): 290,- Kč stání a 490/390,- Kč sezení; 350,- Kč stání a 590/490,- Kč sezení
Od cca 17:30 ochutnávky španělských vín a specialit v prostorách Zámku Boskovice.
Boskovice, Hotel Pod Zámkem, sklepní prostor, po skončení hlavního programu
Závěrečná festivalová afterparty
včetně ochutnávek španělských vín a specialit
vstupné: zdarma
Předprodej vstupenek v síti TICKETPORTAL, divadle/jazzclubu Reduta a běžných předprodejích v Praze, Brně, na pokladně Zámku Boskovice a v Městském informačním středisku Boskovice.
HISTORIE FESTIVALU IBÉRICA
Za dobu svého trvání se stala Ibérica významnou kulturní akcí, která dávno překročila rámec regionu a vytvořila unikátní prostor pro setkávání španělských, českých a slovenských umělců. Festival se těší konstantně vzrůstající popularitě – na minulý ročník zavítal rekordní počet návštěvníků – úctyhodných 3500. Ibérica se stala významnou kulturní akcí, která patří k největším festivalům svého druhu v celém středoevropském prostoru.
Začátky festivalu Ibérica jsou téměř filmové. Prvotním impulsem bylo setkání dvou bratranců – Jiřího Pištěláka a kytaristy Petra Víta, žijícího v té době v Andalusii. Právě v jejich hlavách se zrodila myšlenka uspořádat jedinečný festival iberské kultury, pro který si vybrali Boskovice jako místo s bohatou kulturní historií a neopakovatelnou atmosférou. Neméně důležité bylo setkání s rodinou Mensdorff-Pouilly, s jejíž podporou se podařilo uspořádat první úspěšný ročník festivalu. Boskovice tak dodnes poskytují své prostory nejen pro pořádání koncertů, ale také uměleckých workshopů, na kterých si účastníci navzájem předávají své umělecké zkušenosti a učí se novým tanečním či hudebním technikám pod vedením mezinárodních lektorů.
Každý rok se mohou návštěvníci festivalu těšit na temperamentní španělskou hudbu v podání talentovaných muzikantů, strhující vystoupení flamenkových tanečnic a tanečníků, hudební a taneční tvůrčí dílny, stejně jako na rozmanité doprovodné aktivity. Mezi ně patří např. výstavy španělských umělců, ukázky ze španělské kinematografie či degustace španělských vín a delikates.
Brány festivalu, jehož umělecká hodnota je díky všem umělcům vystupujícím na festivalu velmi vysoká, jsou otevřené všem zájemcům o španělskou kulturu. Každý z ročníků je něčím výjimečný a zcela neopakovatelný. Atmosféra slunného léta v kombinaci s horkokrevnou hudbou a tancem však prostupuje napříč všemi ročníky festivalu a Ibérica se stává prostorem pro stále nová setkání, propojování odlišností kultur a tradic.