Japonská kinematografie má nejen dlouhou historii a tradici, ale také tisíce fanoušků po celém světě včetně České republiky. O tom svědčí účast japonských filmů a tvůrců na festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě, ale i blížící se festival japonského filmu v Praze.
Japonsko, které produkuje přes 400 filmů ročně, je celosvětově čtvrtým největším filmovým producentem. Japonská kinematografie patří k těm nejstarším na světě, její historie je více než stoletá. V letech 1928 – 1945 bylo Japonsko dokonce vůbec největším světovým producentem filmů. V té době se hrané filmy u Japonců těšily velké oblibě, braly si inspiraci a vlastně i konkurovaly populárním divadlům kabuki (tradiční forma japonského divadla vyznačující se výrazným líčením herců, okázalými kostýmy, dramatickými gesty a tradičním hudebním doprovodem). V roce 1951 se japonskému filmu dostalo prvního mezinárodního úspěchu – film Akiry Kurosawy Rašómon získal Zlatého lva na festivalu v Benátkách, následně i Oskara za nejlepší zahraniční film a rozpoutal zájem západního světa o japonskou kinematografii.
V současné době je velice populárním žánrem tzv. anime, které tvoří neuvěřitelných 60 procent celkové japonské filmové produkce. Anime je označení animovaných filmů a seriálů, které jsou kresleny japonským stylem manga. Pokrývá širokou škálu žánrů, od akčních seriálů přes detektivky až po psychologická dramata. Z hlediska západní kultury se může jevit jako překvapivé, že některé japonské animované filmy nejsou určena pro děti, ale jsou zaměřené spíše na dospělé diváky. Animace se v Japonsku stala populární jako alternativní forma dějového vyprávění v porovnání s málo rozvinutým hraným filmem. V posledních letech získávají celosvětově velkou oblibu japonské animované filmy, jako např. některé inscenace studia Ghibli.
Jihlava - Yoshiki Nishimura, Koyo Yamashita a další
Jasným důkazem, že japonská kinematografie má silnou fanouškovskou základnu i u nás, jsou hned dva blížící se filmové festivaly. Prvním z nich je mezinárodní festival dokumentárních filmů, který se letos koná od 25. do 30. října v Jihlavě. Zúčastní se ho např. Yoshiki Nishimura z Kyotské univerzity, uznávaný producent, experimentální filmař a počítačový grafik, který přiváží hned dva filmy. První z nich, Chaos (Mayhem), bude v sekci Fascinace soutěžit o nejlepší experimentální dokumentární film. Druhý s názvem Posledních 12 minut je zařazen do sekce Laboratorium. Pan Nishimura vytváří neřízené a velmi působivé choreografie, např. převrácením záběrů mořské hladiny. Jak sám říká: „Použitím různých médií se nám otvírají obrovské možnosti, jak si v mnoha směrech rozšířit pohled na realitu.“
EIGASAI, Praha
Druhou filmovou událostí, která je přímo zasvěcena japonské kinematografii, bude festival japonského filmu EIGASAI, který se koná každý rok v několika českých městech, včetně Prahy. Jeho jubilejní desátý ročník proběhne v únoru 2017 v pražském kině Lucerna.