Share |

FIDMarseille 2015

Phillip Grandrieux při debatě ke snímku Meurtrière / foto: LK

V prvním červencovém týdnu proběhl v Marseille šestadvacátý ročník filmového festivalu FID, jednoho ze sedmi festivalů sdružených pod projektem Doc Alliance. Původně největší přehlídka dokumentární kinematografie ve Francii (odtud název FID - zkratka pro Festival International Documenaire) před pěti lety rozšířila záběr i na snímky hrané. Letos se promítalo přes 130 filmů a celkem bylo oceněno 17 snímků ve třech kategoriích: Mezinárodní soutěž, francouzská soutěž a soutěž filmových debutů.
 
Festival se v roce 2010 přestěhoval do MUCEM, budovy Muzea Středozemí na jednom z cípů starého přístavu v srdci města. Promítání a přednášky probíhají kromě MUCEM a přilehlé Villa Mediterannée v kinech, sálech a kulturních centrech po celém městě. Pokud vám začátek července nepřipadá jako ideální doba pro vysedávání v kině, vězte, že klimatizovaný sál je jedním z mála míst, kde se dá v pětatřicetistupňovém neutuchajícím horku vydržet. Červenec je navíc měsíc, kdy se po celém regionu koná řada dalších přehlídek (jazzový festival Les Cinq Continents, festival alternativní hudby Mimi, festival tance nebo slavný divadelní festival v Avignonu) a město se tak celý měsíc hemží kulturou všeho druhu. 
 
V mezinárodní soutěži letos uspěl snímek Entangled režiséra Riccarda Giaconniho a v soutěži francouzské A roundabout in my head alžírského tvůrce Hassena Ferhaniho. Cenu za filmový debut získala německá umělkyně Alex Gerbaulet za snímek SCHICHT.
Mezi dalšími ocěněnými snímky figurovala experimentální Toponimia Jonathana Perela, žalozpěvný alternativní výklad budoucnosti PsaumeNicolase Boona (ten si odnesl cenu studentů a cenu kulturní organizace CNAP) nebo Le montagne Magique francouzského režiséra Andreie Schtakleffa, meditativní záznam pracovního dne v hlubině bolivijských dolů.
Zvláštní ocenění pak získala poetická road movie Pawel i Wawel Krzysztofa Kaczmarka, snímek By our Selves Andrewa Kottinga, ve kterém se vydává na snové čtyřdenní putování po stopách anglického básníka Johna Clara, nebo halucinační sociální sonda do harlemského ghetta Field Niggas amerického fotografa Khalika Allaha. Kompletní seznam vítězných filmů naleznete zde.
 
V premiéře byl na festivalu uveden i nový snímek Phillipa Grandrieuxa, druhý díl trilogie navazující na film White Epilepsy (ten byl na FIDMarseille uveden v roce 2012 a trailer si můžete prohlédnout tady). Stejně jako film první zaznamenává dílo s názvem Meurtrièrepohyby lidských těl (tentokrát ženských) ve zpomalené, pulsující atmosféře a znepokojivém šerosvitu. Šedesátiminutová studie těla zachycuje slovy režiséra "výpověď lidské hmoty, nejintimnější psychické gesto, které probíhá kdesi hluboko uvnitř našich těl, bez našeho vědomí". Grandrieux je předním představitelem experimentální kinematografie a proslavil se svým radikálním filmovým jazykem, kdy experimentuje se způsoby práce s kamerou, zvukem a celkovou narací. Míra unesitelnosti experimentu přetekla u téměř poloviny publika, která z promítání odešla.
 
Jedním z hlavních tématů letošního ročníku byla také tvorba portugalského režiséra Manoela de Oliveiry, který zemřel letos v dubnu ve věku 105 let. Jednalo se vůbec o první událost, která se uceleně věnovala jeho odkazu. Během šesti festivalových dní se promítalo 21 filmů ze všech dekád, ve kterých Oliveira žil a tvořil - od 40. let až po snímky z let současných. Svou důslednou a skromnou optikou Oliveira mapuje vývoj portugalské společnosti napříč všemi sociopolitickými změnami a jeho tvorba jako celek v podstatě ilustruje cestu, kterou se ubírala evropská dokumentární tvorba.
 
V rámci festivalu byl také uveden tematický blok zasvěcený filmům z festivalů sdružených pod DOC Alliance, jedním z prvních promítání tak byl snímek Já jsem lid francouzské režisérky Anny Roussillon, který vyhrál v mezinárodní soutěži na loňském ročníku festivalu v Jihlavě. 
Na programu je zařazený i formát Masterclass, letos se v jeho rámci prezentoval portugalský režisér Miguel Gomes (ten na festivalu v premiéře uvedl druhý a třetí díl filmové trilogie Les Mille et une nuits) a mistr zvuku Nicolas Becker, který se podílel na desítkách filmů a spolupracoval s režiséry jako je David Cronenberg, Roman Polanski nebo Danny Boyle.
 
Součástí festivalu byla i koprodukční platforma FID Lab, díky které vzniklo od roku 2009 přes třicet celovečerních filmů. Ty budou již brzy k vidění na DAfilms.cz, filmovém portálu projektu Doc Alliance. 
Česká přehlídka světové a domácí dokumentární tvorby probíhá v Jihlavě na konci října.
 


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.