Vyšívání pro otrlé, dělnická třída proti mimozemšťanům, sexuální androidi, amatérské operace mozku, holokaust, Tromeo a Julie a penisové monstrum. To všechno čeká na příznivce okrajových žánrů na třináctém ročníku Festivalu otrlého diváka. Přehlídka potrvá až do 5. března. Diváci mohou vidět celkem sedmnáct celovečerních a pět krátkých filmů. To nejlepší z festivalu pak v ozvěnách dorazí také do brněnského Univerzitního kina Scala (10. března) a královehradeckého Bia Central (17. března).
„Letošní ročník vnímáme jako příležitost k seznámení pro osamělé duše a zlomená srdce, ale také jako možnost utužení již existujících vztahů,“ osvětluje dramaturg Antonín Tesař. „Kino se díky tematické výzdobě promění v bezpečný přístav pro všechny zamilované i pro ty, kteří svou vysněnou lásku teprve hledají. Diváci se dočkají něžných a vřelých objetí, nápoje lásky na baru nebo otrlého šmajchlkabinetu přímo v prostorách kina,“ doplňuje dramaturg Petr Šaroch.
„Různým podobám lásky, mnohdy i těm nejkrajnějším, jsou zasvěceny filmy May, Dovolenkáři nebo Sexworld. Celý festival vyvrcholí speciální projekcí pro zamilované. V té dojde k láskyplnému splynutí vzletné poezie Williama Shakespeara s přízemní poetikou společnosti Troma ve filmu Tromeo a Julie. Roztoužený divácký zážitek umocníme následným zaláskovaným rautem,“ shrnuje program dramaturg Petr Šaroch.
Snímkem, který kino Aero promění ve smetiště, je Špína z ulice. „Exploatační kabaret hnusu, černého humoru a sociálního pekla vypráví mimo jiné o tom, jak se více než šedesát let staré laciné víno dostane mezi bezdomovce a nadělá v jejich žaludcích pěknou paseku, respektive nadělá paseku z nich. Abyste plně zapadli do nálady Špíny z ulice, doporučujeme se několik dní před projekcí nemýt, neměnit si oblečení a v den promítání si vzít tzv. sick day,“ shrnuje Antonín Tesař.
„Mezi nejzásadnější snímky letošního ročníku patří bezpochyby Jsou mezi námi režiséra Johna Carpentera pojednávající o tom, že bohatí a mocní tohoto světa jsou skutečnosti mimozemšťané, kteří nic netušící většinu ovládají pomocí hypnotických signálů a udržují nás ve stavu konformity díky všudypřítomným nápisům typu POSLOUCHEJ, NAKUPUJ nebo SPI,“ zve Jiří Flígl.
I letos festival nabídne formát Aero naslepo pro otrlé, při němž diváci do poslední chvíle netuší co uvidí, nebo snímky s českým simultánním překladem. Ty již tradičně patří k jedněm z nejvyhledávanějších položek v programu, přičemž sahají od jednohlasých variací na klasické rychlodabingy přes tzv. genderově vyvážené dvouhlasé výstupy po mnohohlasý živý dabing na pódiu.
„Když plátna českých kin ozářila Renčova Lída Baarová, nebylo snadné si představit, že by ji nějaký jiný počin mohl konkurovat v tvůrčí nesoudnosti a nezřízeném šílenství. O to větším zjevením je Exodus do Šanghaje, který lze nejlépe shrnout jako Schindlerův seznam natočený Derekem Zoolanderem,“ komentuje jeden z živě dabovaných titulů Jiří Flígl.
/WEB/