Mezinárodní kampaň za etický módní průmysl každoročně vrcholí 24. dubna výročím pádu továrny Rhana Plaza v Bangladéši. Kromě doprovodného programu po celý týden od 24. do 30. dubna odstartuje dlouhodobé interaktivní projekty pro žáky základních, ale i studenty středních a vysokých škol.
„Naše průzkumy ukázaly, že studentům chybí komplexní přehled o dané problematice, potkáváme se s nepochopením souvislostí, což vede k absenci motivace k tomu, aby sami hledali v rámci svých možností cesty, které na poli módního průmyslu přinášejí pozitivní změny,“ říká Veronika Blabla Hubková, hlavní koordinátorka kampaně pro Česko. „Považujeme proto za klíčové zakomponovat téma udržitelné módy do vzdělávacích aktivit českých škol,“ upřesňuje dlouhodobé cíle neziskové organizace.
Interaktivní kampaň Skutečná cena levných kalhot seznamuje žáky, prostřednictvím životního cyklu jedněch džínů, se současným systémem fungování módního průmyslu.
Z čeho a jak se dnes naše oblečení vyrábí a jak souvisí naše napěchované šatníky s klimatickými změnami? Program, který lze uchopit jako workshop, předává základní informace o dané problematice, studenty motivuje k zamyšlení a současně nastiňuje možnosti toho, jak oni sami mohou do budoucna přispět k tomu, aby se móda stala uvědomělejší a životu příznivější aktivitou, než jakou je dnes.
Pro studenty odborných středních a vysokých škol je připravena projekce dokumentárního filmu Frontline Fashion a přednáškové cykly na téma upcyklace, rekonstrukce a zero waste technik k tvorbě oděvů, které se soustředí na snižování textilního odpadu.
Učitelé a studenti mohou o zapojení do programu požádat na těchto stránkách: http://fashionrevolution.org/country/czech-republic/
Letošní fotografická kampaň v Česku ikonizuje nositele a jeho oblíbený oděv, ke kterému má citový vztah a nosí jej opakovaně. Fotografie jsou součástí dalšího nového projektu Příběh skříně, který cílí na řadového spotřebitele.
Závažné problémy, které současná podoba módního průmyslu způsobuje (znečištění pitné vody, odlesňování, produkce skleníkových plynů, které vedou ke klimatickým změnám, problematika pracovního práva v zemích třetího světa atd.), jsou totiž pro spotřebitele často příliš vzdálené a nepociťuje za ně zodpovědnost. „Rozhodli jsme se proto v rámci letošní komunikace soustředit na problém, který svými nákupy spotřebitel způsobuje bezprostředně a který je mu tak velmi blízký, tedy přeplněný šatník a s ním související problematika textilního odpadu.“ I tuto kampaň je možné do školního prostředí přenést jako workshop.