Loni to bylo sci-fi zrcadlo, které odráželo bezprostřední okolí a nakonec i samotné návštěvníky festivalu, letos se na řadu dostává organický futurismus na recyklovaném papíru z potravinových zbytků. Autorem sofistikované vizuální identity #AFO52 je opět grafik Radim Měsíc.
Od zrcadla z Oblasti 51 po život futurismu
„Od začátku jsem se chtěl vyhnout klasickému sci-fi-robotickému klišé. Přirozeně mě tak napadlo vrátit se zpátky ke kořenům - do počátku 20. století, konkrétně k italskému futurismu a především jeho vlivu na dobový grafický design. Futuristický přístup k umění, vědě a životnímu stylu byl poměrně radikální, takže mi bylo jasné, že tenhle umělecký směr nestačí jen slepě napodobit, ale je klíčové jej nejprve komplexně pochopit a následně tvořit v jeho intencích,“ poodhaluje pozadí vzniku vizuální identity AFO52 její strůjce, grafik Radim Měsíc.
Světlá & Temná budoucnost
Do výsledné grafiky festivalu promítl klíčové postupy italského futuristického malíře jménem Fortuna Depero. Od tříštění písma do kompozičně provázaných celků přes barevný kontrast a ostré hrany až po důmyslnou práci s perspektivou. Adorování minulosti Měsíc utnul vstupem do roku 2017, kdy vizuální charakter festivalu posunul blíže k současným trendům a vlastnímu rukopisu.
„Výsledek sice odkazuje k italské tradici, ale přitom ji updatuje a posouvá do nového kontextu – THE FUTURE IS NOW!“ přibližuje nadále Měsíc futuristickou grafiku rozštěpenou do dvou ústředních plakátů, které formálně i obsahově komunikují jak s letošním mottem, tak s programovou skladbou ročníku – doslova světlá strana (optimistický výhled do budoucnosti) a temná strany síly (globální oteplování ad.).
Futurism Now!
Futuristické uvažování navíc nekončí pouze o vizuálu, ale přirozeně prosakuje do ostatních složek festivalu. Futuristé např. jako úplně první experimentovali s noisovou hudbou, což se také odráží v letošním hudebním programu. Stejně je tomu i u architektury festivalu nebo témat soutěžních i nesoutěžních snímků - ať už jde o postavení ženy ve vědě a umění, přístup k válce či fetišizaci automatizace a průmyslu.
Kukuřičné plakáty
Zatímco tiskové zpracování loňské vizuální identity spočívalo v náročném zpracování zrcadlového papíru (tzv. mirror-board), letos se o pozornost hlásí atypický „kukuřičný“ papír. „Základem tiskových výstupů AFO52 je papír Crush Corn italské papírny Favinni. Ta pro jeho výrobu používá potravinové zbytky, v tomto případě kukuřici. Využití organického materiálu, který by jinak skončil v plamenech spalovny, dává pojmu „recyklovaný papír“ zcela nový význam,“ popisuje Ondřej Hruška ze společnosti Grafické Papíry.
#AFO52 se uskuteční ve dnech 25. – 30.4.2017.