Share |

Dvořákova Praha: Jakub Hrůša opět málem zbořil Rudolfium

Foto: Dvořákova Praha

V pátek jsme zavítali na další koncert festivalu Dvořákova Praha. Na programu byla Koncertantní symfonie pro klavír a orchestr polského skaldatele Karola Szymanowského a Symfonie č. 4 d moll Antonína Dvořáka. Pod taktovkou Jakuba Hrůši hrála Česká filharmonie a jako sólista se v první části představil výtečný polský pianista Piotr Anderszewski.

 

Zážitek to byl velmi mimořádný. Dirigenta Jakuba Hrůšu, bývalého šéfdirigenta PKF a právě nastupujícího šéfdirigenta Bavorské filharmonie, sledujeme již delší dobu a jeho koncerty vyloženě vyhledáváme, má totiž oproti jiným povětšinou starším dirigentům naprosto jedinečný styl. Chvílemi člověk skoro neví, zda není na metalovém koncertě. Ještě jsme neviděli dirigenta, který by to na pódiu dokázal rozjet tak jako on a přenést do známých pasáží nevšední dynamiku, energii a jiskru. V poslední, nejbouřlivější větě dvořákovy Symfonie téměř lítaly třísky z taktovky a nám se chtělo vyskočit ze sedačky a tancovat.

 

Nepatříte-li mezi pravidelné návštěvníky koncertů klasiky a rádi byste šli na jedinečný koncert, doporučujeme navštívit jakýkoli pod jeho taktovkou, zaručeně vás tento mladý dirigent strhne.

 

 

O interpretech:

 

Jakub Hrůša
Patří k nejrespektovanějším dirigentům mladé generace. Dirigování studoval na Akademii múzických umění v Praze mj. u Jiřího Bělohlávka a vzdělání si doplnil na Universität der Künste v Berlíně. Již ve svých 18 letech získal tři významná ocenění v mezinárodní dirigentské soutěži Pražského jara. O tři roky později se stal vítězem mezinárodní soutěže dirigentů „Lovro von Matačić“ v Záhřebu. Jakub Hrůša dosud spolupracoval s většinou českých profesionálních orchestrů i s řadou orchestrů světových (London Philharmonic Orchestra, The Philharmonia Orchestra, Gewandhausorchester Leipzig aj.). Věnuje se také operní oblasti. V pražském Národním divadle, v Královském dánském divadle v Kodani a na operním festivalu v anglickém Glyndebourne dirigoval mj. Carmen, Dona Giovanniho, Rusalku, Příhody lišky Bystroušky a Borise Godunova. Vysoce ceněny jsou také jeho nahrávky pro společnosti Supraphon, Octavia Records a Universal.
 
Piotr Anderszewski
Patří k  nejvýraznějším osobnostem současné klavírní interpretace. Narodil se roku 1969 ve Varšavě, kde také studoval na Hudební univerzitě Fryderyka Chopina. Počínaje sólovým debutem v londýnské Wigmor Hall v roce 1991 se pravidelně objevuje na nejvýznamnějších světových pódiích (mj. v newyorské Carnegie Hall, tokijské Suntory Hall, vídeňském Konzerthausu) ať už jako sólový hráč nebo ve spolupráci s mnoha špičkovými orchestry (Berlínská filharmonie, Londýnský symfonický orchestr nebo Royal Concertgebouw Orchestra atd.). Je držitelem mnoha prestižních ocenění, mj. ECHO Klassik. Anderszewski se kromě standardního klavírního repertoáru soustavně věnuje propagaci odkazu Karola Szymanowského. Nahrávka skladeb pro sólový klavír tohoto autora vynesla Anderszewskému ocenění Classic FM Gramophone Award. Na festivalu Dvořákova Praha se klavírista neobjeví poprvé; vystoupil zde již roku 2010 s bachovsko-beethovenovským programem.
 
 
 

jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.