Český telekomunikační úřad definitivně potvrdil, že automatické účtování poplatků za data nad rámec tarifu bylo nezákonné, a nařídil společnosti Vodafone, aby zákazníkovi vrátila peníze. Potvrdil tak své předchozí rozhodnutí a argumentaci dTestu.
První velké změny v platbách za mobilní internet provedla v září 2014 změnou podmínek společnost Vodafone. Zákazníkům, kteří vyčerpali svůj základní objem dat, účtovala automaticky poplatky za jejich obnovení, aniž by s tím předem souhlasili. Právní poradce dTestu Miloš Borovička tehdy vyúčtování reklamoval, a protože mu operátor nevyhověl, obrátil se s námitkou na Český telekomunikační úřad. Ten na konci července letošního roku potvrdil své rozhodnutí a označil jednání Vodafone za agresivní a protizákonné.
„Vodafone mi má tedy vrátit 98 korun za internet a 134 korun za náklady řízení,“ říká Borovička a usmívá se: „Výše částky zní asi komicky, ale důležité je, že ČTÚ dal za pravdu naší argumentaci a potvrdil, že se operátor choval nezákonně. Je to důležitý precedens i pro další spory s operátory.“
Argumentace dTestu se opírala hlavně o ustanovení § 1817 občanského zákoníku, které zakazuje, aby jakýkoliv podnikatel požadoval platbu, se kterou spotřebitel nedal předchozí výslovný souhlas. Vodafone si souhlas nahrazoval jednostranně změněnými obchodními podmínkami. ČTÚ navíc označil jednání operátora za agresivní obchodní praktiku, za kterou už Vodafone dostal milionovou pokutu. „Pro běžného spotřebitele se tu otvírá možnost vymáhat od operátora zpět poplatky za internet, které kvůli nezákonné změně účtování uhradil,“ říká Borovička a vysvětluje: „Platba za službu, kterou si spotřebitel neobjednal, je bezdůvodným obohacením operátora. Zákazník ji tudíž může vymáhat od operátora zpět, dokud není promlčená.“
Reklamovat lze každé vyúčtování operátora, které neodpovídá skutečnosti, a to do dvou měsíců od jeho doručení. Operátor má měsíc na vyřízení, a pokud nevyhoví, lze se v takzvaném námitkovém řízení obrátit na Český telekomunikační úřad. „To je i cesta pro klienty O2, kteří nesouhlasí se změnou obchodních podmínek, které proběhly před měsícem,“ říká Borovička a dodává: „Reklamovat a následně u ČTÚ napadat lze jak neoprávněně účtované pokuty, tak poplatky za data, která si zákazník musí koupit kvůli nefungujícímu internetu a nezákonně změněným podmínkám.“
Autor: dTest
dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.