Druhý ročník festivalu Krásný ztráty Live, který se letos uskuteční ve dnech 14. a 15. července v areálu amfiteátru na Konopišti, nejen představí řadu etablovaných i nadějných hudebních interpretů. Bude také zároveň veřejnou oslavou padesáti let jedné z nejvýznamnějších skupin historie českého rocku Framus Five, jehož frontmanem je zpěvák Michal Prokop, jenž je zároveň patronem festivalu.
Kromě slavícího Framusu Five na Konopišti vystoupí v pátek 14. července Michal Pavlíček s Monikou Načevou a Mňága a Žďorp. Několik programových bloků bude patřit také kapelám, v jejichž sestavách figurují členové Framusu Five, tedy Kukulín Jana Hrubého, Luboš Andršt Blues Band a Yo Yo Band.
Sobota 15. července bude patřit nejprve mladým kapelám Gingerhead (kterou vede syn Prokopova generačního souputníka Vladimíra Mišíka Maťo) a Sunflower Caravan. Pak pódium konopišťského amfiteátru obsadí kapely hudebníků, jejichž počátky jsou spojeny s osmdesátými lety, tedy Blanka Šrůmová s Janem Saharou Hedlem, Kamil Střihavka s kapelou Leaders!, Precedens, Michal Ambrož & Hudba Praha a Visací zámek. Zahrají ale i obnovení minus123minut a hostitel festivalu Michal Prokop, který se tentokrát představí v triu s Lubošem Andrštěm a Janem Hrubým. Více informací o festivalu najdete na oficiální stránce www.festivalkrasnyztraty.cz.
Z historie Framusu Five
Framus Five jako kapela vznikl už v první polovině šedesátých let jako převážně instrumentální soubor typu britských Shadows. Michal Prokop se ale až v roce 1967, doslova zamilován do Raye Charlese a dalších amerických soulových zpěváků, přesunul od sólové kytary k mikrofonu. Právě tady je základ příštího směru kapely, v níž byly ohlasy tzv. černé hudby vždy velice patrné. Ještě téhož roku se "revitalizovaný" Framus Five stal senzací 1. československého beatového festivalu, kde byl Michal Prokop vyhlášen nejlepším zpěvákem.
Svůj koncertní repertoár Framus Five natočil na debutové album Blues In Soul (1968) a o tři roky později přišel na stejnojmenném albu s ambiciózním projektem Město Er, rozsáhlou artrockovou suitou na slova básníka Josefa Kainara. Tato skladba měla živou premiéru na prvním ročníku festivalu Krásný ztráty Live právě před rokem v Lokti. Pětačtyřicet let po svém vzniku.
Začátek 70. let však rockovým kapelám nepřál, Framus Five se rozpadl, Michal Prokop se věnoval střednímu proudu a byl působil v divadle Semafor. Skupinu obnovil roku 1978 pod lehce pozměněným názvem Framus 5 a po počátečním hledání optimální sestavy i stylu (zachyceném na albu Holubí Dante z r. 1980) nalezl dokonalé autorské souznění s básníkem Pavlem Šrutem a skladatelem Petrem Skoumalem a hudební rezonanci v sestavě, vedené houslistou Janem Hrubým. Šťastné období vyvrcholilo vynikajícím albem Kolej Yesterday (1984), jež zahájilo volnou trilogii alb, dotvářenou nahrávkami Nic ve zlým, nic v dobrým (1987) a Snad nám naše děti... (1989).
Hned zkraje devadesátých let opět skupina zanikla, Michal Prokop opustil dráhu profesionálního zpěváka a pustil se do politiky a na dráhou moderátora televizní talk show. Koncertoval spíše sporadicky, jednak v triu s kytaristou Lubošem Andrštem a houslistou Janem Hrubým, jednak se skupinou Friends. S ní také natočil comebackové album Poprvé naposledy (2006), jež zaznamenalo až nečekaný úspěch. Ještě v průběhu jeho příprav se Friends rozešli a na popud Luboše Andršta sestavil Michal Prokop novou podobu Framusu Five, se kterou spolupracuje dodnes a s níž natočil svoje zatím poslední studiové album Sto roků na cestě (2012).