Share |

DJ Marky: Musíš nějak zaplatit účty

Brazilská star odkrývá zákulisí DJ scény / BEST OF: Nepřehlédli jste v našich starších vydáních? Přinášíme vám články z prvních dnů Proti šedi.

DJ Marky je jedna z největších hvězd drum&bassu. Právě nahrál kompilaci pro prestižní label Fabric (FabriLive 55) a  popovídal si s naším redaktorem Jontym Skrufffem po emailu.

Skrufff (JontySkrufff): začneme kompilací pro Fabric. V poslední letech trh s kompilacemi trochu kolabuje, protože každý DJ může jednoduše věšet podcasty a mixy na souncloud. Podepsalo se to nějak na tvém přístupu k přípravě kompilace?

DJ Marky: Musím říct, že můj přístup ke kompilacím to neovlivnilo vůbec. Kdybych bral tenhle fakt v potaz, tak ten mix nakonec třeba vůbec neudělám. Musel jsem k tomu přistupovat jako ke způsobu, jak se spojit s lidmi, takže jsem musel ze sebe dát to nejlepší, abych měl jistotu, že to nebyl jen další Soundcloud nebo Mixcloud mix. Kdybychom k tomu přistupovali tak, že “to jednoduše nestojí za to, protože je toho všude hrozně moc zadarmo”, tak bychom už nikdo z nás neměli práci.

S: Loni si dělal remixy Deadmau5e, kterýho masivně zpropagovalo EMI. Jak moc je marketing důležitej pro úspěch DJů, jako je Deadmau5? Jak moc vidíš sám sebe jako značku, jako něco, co musí být zpřístupněno na trhu a prodáno?

DJ Marky: Myslím, že je to dost zásadní. Většina značek jako Adidas nebo Nike potřebuje hledat cesty, jak se napojit na své spotřebitele a hlavní způsob, jak toho dosáhnout, je skrze umělce, který jsou hodně populární. Když se umíš prodat tak, aby si tě tyhle lidi všimli, tak se ti bude dařit. Nezaručuje ti to úspěch, ale určitě ti to pomůže.

Skrufff: Na Wikipedii se o tobě píše, že si hrál ze začátku pro tak malé publikum, že si to málem vzdal. Jak moc malé to publikum bylo?

DJ Marky: Myslím, že každej DJ musel někdy hrát před pár lidma, a je to zkušenost, která tě buď nakopne, nebo položí. Naštěstí jsem se rozhodl pokračovat. Hrál jsem třeba ve velkejch klubech pro nějakých dvacet lidí, což ti dost ubírá na sebevědomí. Ale další víkend hraješ někde jinde, nebo klidně zase v tom stejným klubu, a je narváno. Hlavní je, dát ze sebe co nejvíc při každým hraní, aby se o tobě lidi začali bavit, a tím si pomalu začneš vytvářet vlastní publikum. 

Skrufff: Jak se ti podařilo se v dnešní době uživit?

DJ Marky: Tím, že jsem měl ještě normální práci. Pracoval jsem normálně přes den a pak jsem v noci hrál, asi jako každý začínající DJ. Musíš nějak zaplatit účty, a když začínáš, tak máš většinou nízké a navíc sporadické honoráře. Vlastně je to dobře, protože všeho, co mě potkalo, si vážím mnohem víc. Protože vím, jak tvrdě jsem se k tomu musel dopracovat.

Skrufff: Jseš vůbec první brazilský DJ, který se stal světovou superstar. Přineslo ti to nějaký těžkosti?

DJ Marky: Jo, určitě byl nějaký tlak, ale nebylo to nijak hrozný. Mám to štěstí, že za mnou stojí super tým, sídlící v Londýně a v Sao Paulu, takže se mám s kým poradit a koho poslouchat. Bez manažera nebo slušnějšího agenta, který ti říkají, co se děje a co s tím máš dělat, se všechno trochu komplikuje. Tlak je samozřejmě pořád velký, protože třeba zrovna v drum&bassu se každý den objeví někdo nový. Ale většinu tlaku cítím sám od sebe. Miluju svojí práci a chci jí dělat, takže se musím neustále hecovat, abych neusnul na vavřínech a neztratil svojí pozici na scéně. 

S: Jak moc to vyvolalo žárlivost nebo závist od lidí, se kterýma si byl ještě před pár lety na stejný úrovni?

DJ Marky: Měl jsem to štěstí, že pár mých blízkých přátel rozjíždělo svojí kariéruzároveň se mnou. Lidi jako Anderson Noise, Renato Cohen, DJ Patife a XRS se všichni proslavili ve stejný době jako já, takže jsme byli všichni na jedný lodi a mohli jsme si různě vypomáhat. Musím říct, že jsem nikdy moc nemusel řešit žárlivost – asi taky proto, že trávím tolik času na cestách.

Skrufff: Drum&bassnabíral v průběhu 90. let čím dál víc na síle, ale pak zase spadnul zpátky k menšímu, vyhraněnějšímu publiku: kdy podle tebe zažil DnB svůj vrchol?

DJ Marky: Podle mě styl vrcholí, když se začne snažit se znovuobjevit. To je, když máš najednou milión podžánrů, který jsou všechny jenom drobný variace na to samý téma, ale základ je pořád stejnej. Když vyšel LK, a taky „Shakeyour Body“ od Shy FX, myslím, že to přitáhlo spoustu lidí, který by normálně drum&bassneposlouchali. Pak scéna doslova explodovala a byl z toho najednou styl číslo jedna. A bylo to skoro tak, jako by měl někdo každý týden přijít s novým LK nebo Shakeyour Body, aby se ten stav dal udržet, aleto samozřejmě nejde.

Od tý doby se to opakuje každých pár let, v poslední době jsou to třeba Pendulum. Zkřížili ve svý hudbě něco, co vlastně ještě nikdo předtím neudělal. Najednou všichni rockoví fanoušci poslouchají drum&bass, ale mezi jednotlivými alby nastane útlum a zbydou jen ti opravdoví fanoušci, věrní scéně.

Skrufff: Když si začínal, byl si pořád spojován s Patife: proč jste se vy dva každý vydali jiným směrem?

DJ Marky: Měli jsme odlišnej názor na způsob hraní před publikem, a to nás podle mě v očích veřejnostirozdělilo. Tak třeba Patife byl hodně samba-guy, miloval brazilský samply a hodně je používal. Když hrál, nehrál moc pro parket, ale spíš se snažil uspokojit lidi s náročnějším hudebním vkusem zajímavejmamelodiema a samplama, a samozřejmě skvělým mixováním.

Když jsem hrál já, vždycky jsem se soustředil na to, aby se parket hejbal. Nemyslím tím, že bych nutně hrál jenom dirty tracky, spíš prostě cokoliv napříč celou šířkou žánru, tracky, co majídobrejvibe, kterej lidi zvedne a roztančí. Vlastně jsme oba dělali to samý, akorát jsme se každej zaměřovali na jiný publikum. Pořád mám ale obrovskej respekt k Patifovi a ke všemu, co dělá.

 

Skrufff: Tvoje kariéra je spojená s filmem City ofGod: navštívil si někdy v životě favely, než ses proslavil? Nebo potom?

DJ Marky: Ve favelách jsem byl mnohokrát z různých důvodů, před i po filmu. Je to něco, s čím se musíš vypořádat a čemu se někdy nemůžeš vyhnout. Musíš si jen být jistej tím, kam jdeš a s kým máš tu čest, když jde do tuhýho.

Skrufff: Dostal tě někdy tvůj úspěch a postavení do nějaký nebezpečný situace? Vím, že třeba fotbalisti se bojí různých útoků na svojí osobu. Stalo se ti někdy něco takovýho?

DJ Marky: Naštěstí ne, nic takovýho se nestalo. Nevím, co bych v takový situaci dělal, ale umím si představit moment, kdy se bezpečnost tebe a tvojí rodiny stane tou nejdůležitější věcí. Je smutný, že se takovýhle věci dějou. Vážně smutný.

Skrufff: Když se tě magazín Big Shot zeptal, jestli hraješ ve svých setech i nějaký dubstepový tracky, odpověděl si „Ne, díky“. Co se ti na dubstepu nezdá?

DJ Marky: Je to prostě divný. Má to divný tempo, který nejde moc k tancování, nebo určitě ne k takovýmu tancování, na který jsem zvyklej, nebo jak bych tancoval já sám. Vlastně to zní jako zpomalenejDnB, ale podle mě s žádnou hudební hodnotou. Mnohem radši bych tempo zrychlil nebo zpomalil o 30 nebo 40bpm a měl nějakejDnB nebo Hip Hop.

Skrufff: Co bys doporučil DJům, který by rádi šli ve tvých stopách?

DJ Marky: Pracujte, pracujte, pracujte. Nespoléhejte se na nikoho, kdo toho dosáhne za vás nebo vám to nějak usnadní. Nemůžu vám říct, kolik lidí si myslí, že Lily Allen udělala kariéru tím, že byla na MySpace. Musíte si udělat vlastní jméno. Začněte hrát ve svým lokálním okruhu klubů, udělejte si vlastní melodie a prostě se co nejvíc rozšiřujte po okolí. Jestli jste dost dobří a máte dostatek ambicí, tak to vyjde. Ale neseďte v koutě a nečekejte, až to přijde za váma, a pak se nedivte, že se nic nestalo. Je to participace, ne diváckej sport.

 

 

FabricLive 55 teď vyšel na FabricRecords.

JontySkrufff: http://listn.to/JontySkrufff

 

překlad: lasi

 

jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.