Máme pro vás neformální rozhovor s DJem Frikym nejen o jeho novém tracku... interview pořídil Marek Teysller.
Okey, takže co je asi největší novinka, která mě fakt baví a která byla impulsem pro to, se s tebou sejít. Hitovka Let it Go, kterou si před pár dny vydal. Je to pecka, s kým si ji dělal a jak ke spolupráci došlo?
Točil už téměř standardně s Janem Černým a tentokrát jsme poprvé, ale myslím že určitě ne naposled přibrali Martina Svátka jako vokalistu. Téměř všechny naše pecky prozatím byly v podstatě instrumentální, takže už v tuhle chvíli máme docela zajímavý repertoá,r s kterým i živě vystupujeme. S Honzou jsem se potkal při nahráváni alba 2. jakost kulikurvachudej v roce 2005 a Martina sem potkal díky Color Music radiu, kde také oba vysíláme.
Mám to chápat tak, že hodně velký vliv na podobu Let it go měl zpěvák Martin Svátek a nebo toje prostě tvůj hudební vývoj?
Rozhodně je to jiný - ale vývoj tam asi je, skládáni elektronický hudby je alchymie a tím, jak se vyvíjíš, se mění trochu i zvuk a aranže.
Spousta lidí včetně mě si tě pamatuje spíš jako Dje na všemožnejch snowboardovejch a skate akcích. Hrával si hodně s DJem Robotem. To byl skutečný začátek tvý kariéry?
Cesta do Ameriky a pak hraní v Plzni, kde jsem hrál normálně v klubech, ale zároveň sem jezdil na prkně a spolupracoval se Salebrou a LTB, takže sem na hory vyjížděl dělat party. Mam hraní pro sportovce fakt rád je to trochu jinej mejdan. Někde tam jsem se myslím potkal i s Robertem. Hodně věci se změnilo po přestěhováni do Prahy a vysíláním v radiu.
Po této životní etapě ses vrnul na turntablism, začal si objíždět různý soutěže a DMC šampionáty, s kámošema si založil Trouble team, ale o něm už jsem hezkých pár chvil neslyšel. Mám to chápat tak, že po etapě hraní následovala etapa soutěžení a teď jsi v etapě vlastní hudební produkce?
Turntablism je moje láska od začátku v podstatě sem s DJingem začal kvůli skrečům, ten zvuk mě prostě fascinoval, už ze starých nahrávek, a když sem v roce 2002 měl možnost si to zkusit, byl sem totálně v tranzu a vše ostatní šlo do kopru. Pak jsem trénoval a potkal jsem se s Fluxem, začali spolu bydlet a zároveň cvičit, takže to byl přirozený vývoj toho teamovýho DJingu je opravdu duležitý se sehrát. 2 x 3 místo na světovým DMC v Londýně je pro mě obrovský úspěch.
Pomohla ti účast na světových šampionátech v získání kontaktů, zahraničních angažmá, zkušeností a nebo to byl jenom takovej hec, něco dokázat, nezařadit se do proudu DJs, kteří si nastavěj mašinky, nastahujou MP3 tracky a na večírních se kroutěj do rytmu a dělaj že hrajou i když vreálu za ně hrajou počítače?
DMC WORLD je největší bomba přesto že žádný zásadní hraní z toho nikdy krom samotných soutěží nevzešlo ten respekt, kterej máme po celým světě a ty lidi / kamoše, který sem kvůlitomu potkal, to prostě nekoupiš :-) To že se DJing přesunul od skills k póze, to prostě tak je, kdyby to nebylo tak jednoduchý, většina těch lidí, co dnes mejdany hraje by mohla leda čumět, páč nesrovnají dvě desky, ale doba jde dopředu, je důležitý s tím pracovat, ne se nechat brzdit.
Můžu já jako běžnej návštěvník parties poznat, jestli ten kterej DJ umí hrát?
Bohužel ta situace už je tak složitá, že to v podstatě ty jako laik nemáš jak poznat, ty počítače míchaj, měří harmonie a DJing tak opravdu muže dělat i opice. Jediný, co se dá dneska ještě poznat jsou skills, co se skrečů týče a třeba live beatmakingu - jinak zpod pódia vidíš prdlačku a můžeš si bejd jist, že dost často se tam i prdlačka děje.
Fajn, pojďme se vrátit k Let it Go. Tu vydal label Neandrtal, kterej světe div se patří tobě. Máš s tímto labelem nějak ambice?
Určitě ty nově nabraný zkušenosti nechci nechat doma v šuplíku, už teď je rozjednaných pár umělců, kterým sice zatím jen trošku, ale můžeme pomoc například s digitální distribucí a třeba studiovou prací. V tuhle chvíli jsme ale plně soustředění na další naše věci, který už máme rozdělaný, páč ambice jsou velký a času není nikdy dost. Jak říkám už v tuhle chvíli vím, že nezůstane jen u nás a Neandrtal v budoucnu poroste.
K treku jste vydali videoklip, který spatřil světlo světa před necelým měsícem. Kdo je jeho autorem?
Na svědomí ho má můj kámoš Lukáš Kellner z Plzně, s kterým už jsem několik věcí spáchal, a tak byl jasnou první volbou.
Hraješ různě po Evropě, dá se říct že tvoje druhá domovská scéna je ve Švýcarsku. Jak tam vlastně vypadá hudební scéna?
Ve Švýcarsku už hraji 13 let a to hlavně v horským středisku okolo Engadinu. Tím pádem urban scénu moc jako takovou tam neznám, ale mám tam samozřejmě kamoše DJe z DMC a mejdanů. Pravidelně tam hraji závody freeride a freestyle lyže a snowboard. Letos se mi povedla rezidentura v jednom místním klubu, takže nadšenost, je to tam krasný. No a navíc tam tak trochu má základnu i naš label, protože tam maj fakt skvělý sýry.
Nedávno jsem tě viděl jako předskokana spolu s Filipem TBC před vystoupením DJ Krushe. Jak sis to užil?
Krush, Shadow, Qbert, Kid Koala, Premier, Kentaro nebo Craze a další velký jména, to je vždycky takovej malej splněnej sen. Díky DMC jsem hodně světových DJ poznal osobně a je čest se vedle nich postavit na stage.
Dost často tě slýchávám na Radio Color v pořadu Frikolora. Co ti vlastní pořad dává? Podle výběru muziky jsem pochopil, že tam máš volné ruce.
Rádio sem si zamiloval hned při natáčení pilotů pro rádio DJ s názvem Ranní Škrábání. Pokud máš volnou ruku jako já ve Frikoloře a vysíláš ještě z domova, tak to je vrchol haluze.
Pokud vím, tak máš dům, i když trochu ruinu, ale dáváš ji do kupy. Máš holku, která hraje na bubny. Co dalšího máš v hledáčku?
Mám skvělou holku, která umí na víc nástrojů a baráku je 113 let - když jsme ho koupili, neměl kanál ani vodu, takže sme se hecli a šli z centra Prahy do punku. Nejlepší rozhodnutí, jaký sme mohli udělat, i když teda práce jak na kostele, ale za ty prachy bysme měli garsonku na Chodově.
Chtěl bych dělat lepší hudbu, ještě se zlepšit v DJingu, abych víc mohl konkurovat v cizině, páč miluju cestování a spojit příjemný s užitečným by byla naprostá bomba, ale důležitý je, abysme byli jako rodina zdraví a nebyla třeba válka.