Podle aktuálního průzkumu společnosti Median pro Člověka v tísni je nejdůležitějším faktorem příjemného hodnocení Vánoc čas strávený s rodinou a přáteli. Mezi nejméně podstatné faktory se řadí obdržené dárky, a to zejména jejich množství a hodnota. Data potvrzuje i prosincový výzkum společnosti PPM Factum, podle něhož je pro polovinu Čechů na dárcích důležitý hlavně dobrý pocit. Dárek ve formě pomoci dobročinné či neziskové organizaci by potěšil třetinu Čechů. 28% z nich se k takovému dárku staví negativně.
„Nejdůležitějším faktorem příjemného strávení Vánoc je podle respondentů čas strávený s rodinou a přáteli, a to jak délka tohoto času, tak kvalita jeho strávení. Naopak mezi nejméně podstatné faktory se řadí obdržené dárky, a to zejména jejich množství a hodnota, protože vynalézavost a osobní charakter dárků je pro 40% respondentů důležitým faktorem,“ říká v průzkumu sociolog a analytik společnosti Median Daniel Prokop. Více než polovina lidí na Vánocích oceňuje délku pracovního volna a pochutnání si na tradičních vánočních pokrmech.
Vnímání důležitosti vztahů o Vánocích potvrzuje také průzkum společnost PPM Factum zveřejněný minulou středu. „Konzumně (tedy Vánoce = dárky) vnímají nastávající svátky jen 4 % české veřejnosti. Naprostá většina (79 %) populace se naopak kloní k tomu, že vánoce jsou hlavně o setkávání s blízkými,“ uvádí průzkum prováděný na počátku prosince.
Češi si podle něj příliš nepřipouštějí vánoční stres a shon (12%) a svátky jsou pro většinu z nich (64 %) hlavně o klidu a rozjímání. Klid a rozjímání mají s vánoci spojené především starší lidé, ale také osoby s nižšími příjmy.
Polovina lidí (51 %) si podle průzkumu myslí, že dárek by měl obdarovanému přinést hlavně dobrý pocit. Naopak hlavně užitek pro obdarovaného preferuje čtvrtina (24%) populace.
Na podporu dobročinných organizací přispívá během Vánoc přibližně polovina (59%) populace. Dárek ve formě pomoci dobročinné či neziskové organizaci by potěšil třetinu (33%) lidí, 28% Čechů se naopak k takovému dárku staví negativně.
Rekordní nákupy koz a záchodů
Právě důležitostí dobrého pocitu z dárku si lidé z Člověka v tísni vysvětlují stoupající oblibu charitativního eshopu SkutecnyDarek.cz. „K dnešní půlnoci si u nás koupilo dárek 6300 lidí za 7,5 miliónů korun, což je o tisíc lidí a jeden milion více než loni,“ říká šéf fundraisingu Člověka v tísni Tomáš Vyhnálek.
Loni přitom Češi nakoupili v eshopu Člověka v tísni dárky za rekordních 13,5 milionu korun. 80% z nich se prodá před Vánocemi a za 8 let fungování tu už dárky nakoupilo přes 50 tisíc lidí. „Nejvíce se prodávají zvířata, z nich pak nejčastěji kozy a kuřata. Skvěle jdou také levnější dárky jako jsou pomůcky pro děti nebo kanystry na vodu,“ dodává Vyhnálek
Dárkové certifikáty v e-shopu Člověka v tísni nakupují o polovinu častěji ženy než muži, ti ale utratí za jednu objednávku průměrně o 400,- více. Nejčastěji se nakupují kuřata (21%), školní pomůcky (14%) a kozy (13%), z nichž mají potřební v Africe a Asii mléko a časem i kůzlata. “Kuřata letos rekordně nakupovali obyvatelé Jihočeského a Západočeského kraje, na severu Moravy zase na oblibě získávají školní pomůcky pro děti. Pražané zase nakupují čím dál více koz,” vysvětluje Vyhnálek.
S prodejem dárkových certifikátů začal Člověk v tísni v roce 2009. Od té doby si je koupilo už přes 50 tisíc Čechů. Díky nim rozdal Člověk v tísni skoro 15 tisíc kusů drůbeže, 6025 koz a ovcí, zasadil 723 tisíc sazenic, pomohl vybudovat 729 bioplynáren, postavil 196 včelích úlů, vybavil 199 škol a zaočkoval 28 217 krav. Skutečné dárky tento rok pomáhaly také v Etiopiii, Nepálu, Gruzii, Afghánistánu, na Filipínech, Srí Lance a v České republice.