Elfriede Jelinek je žena, jejíž tvář vyjadřuje přesně to, co se nám nelíbí… naši labilní identitu, zbytnělost vlastního ega, marný boj s elasticitou naší pleti a myšlenek.
Čteme-li jakoukoli její knížku, dává nám přičichnout k vůni nudy, strachu ze ztráty, která již proběhla, probereme společně množství životních, sexuálních a politických klišé, kterým se v dobré společnosti říká strategie.
Je mistryní ironických zvukomalebných vět, vlastnících pichlavé a ostré hrany o které se jistě zraníme a litujeme se, v lepším případě hořce zasmějeme. Nenechá nás na pochybách, že vše je diskutabilní a jaksi předem dané. Hodnoty se zkrátka projevují tím, že prokazují stejně silně i svůj protiklad…koneckonců, to je žensky praktické – počítáme-li radši se vším, zejména s vlastní bezcenností! Ne nadarmo ji Rakušané jako svoji spisovatelku neradi přijímají, zvláště proto, že v roce 2004 obdržela (jako první rakouská spisovatelka) Nobelovu cenu za literaturu.
Přijďte se podívat na Novou scénu Národního divadla, hrají tam její hru Co se stalo, když Nora opustila manžela (je jakýmsi pokračováním slavné hry Henrika Ibsena Nora aneb domov loutek).
Jde o sarkastické dílko, výtvarně pěkně zpracované (kostýmy jsou od Kateřiny Štefkové a scéna od Martina Chocholouška), hlavní roli hraje Kateřina Winterová (zpěvačka Ecstasy of Saint Theresa).
A napište, jak se vám hra líbí, těšíme se.