Share |

Čeští piloti pod křídly červeného býka: Reportáž ze závodů Red Bull Air Race

+ info o dalších leteckých akcích!
Fotky Teamu Spielberg - pilota Petra Kopfsteina. Foto: Martin Haleš, foto Martina Šonky v galerii: Lukáš Wagneter, Red Bull Media House, další fotky: autor

Jakmile jednou navštívíte akrobatické závody Red Bull Air Race, budete se pravděpodobně na místo činu vracet. Jak, proč a kam?
 
V České republice se RBAR nepořádá, ale máme celkem blízko dvě lokace závodu  - rakouský Spielberg – Red Bull Ring a německý Lausitzring. Obě místa jsou dobře dostupná autem (i malým letadlem:), a pakliže si koupíte lístky a ubytování (výborně funguje Airbnb), uděláte si pohodový víkend. Jak jsem reportoval v roce 2014 ze závodu v Gdyni – akce strhne i lidi, kteří nejsou leteckými nadšenci. Přečtěte si něco o pravidlech a závodě v Gdyni zde: www.protisedi.cz/article/piloti-pylony
Letos jsme tedy vyrazili už potřetí do Spielbergu. A zas bylo na co koukat – o to víc, že máme v tomto prestižním závodě hned dva zástupce. Martin Šonka závodí v RBAR už od roku 2010 a Petr Kopfstein se po předchozích úspěších v Challenger Cupu (takový „béčko“ tým) do výběru 14 pilotů Master Class dostal letos.
Tohle je opravdu historický moment, který se možná nebude v budoucnu opakovat. Klukům se teď sice nepodařilo úplně rozdrtit soupeře, ale v tomto sportu je důležitý lepšící se trend výkonnosti a vysoká motivace, na čemž oba piloti zodpovědně makají - soupeři o nich veřejně tvrdí, že jejich čas přijde a nebude to dlouho trvat. Loni Martin Šonka skončil v celkovém pořadí šampionátu za rok 2015 celkově čtvrtý a jak ho znám, míří výš. Oba kluci i jejich teamy jsou velmi skromní a zodpovědní, a konečně jsou oni i sport, který reprezentují (a to i na mistrovstvích světa a Evropy v letecké akrobacii) stále populárnější. Pro mě jasní sportovci roku. Držíme palce kluci!

PS. Kdybyste chtěli Martina nebo Petra vidět a dát s nimi řeč, tak stačí zajít letos na některý letecký den  - poctivě vystupují po celé ČR jako hvězdy programu.

 
Praktické rady:
V rámci dvoudenního programu probíhá kromě závodů Challenger Cup a Master Class i bohatý doprovodný program – na okruhu závodí formule, Nascar káry, nadupaná Fabie, Red Bull piloti v exhibicích Red Bull předvádějí neuvěřitelné, až ilegální kousky – týpek na motorovém padáku, akrobacie vrtulníků, Flying Bulls, WingSuit šílenci – to všechno Vás ohromí a vyplní čas mezi závody (v sobotu probíhá kvalifikace a neděli vlastní závod). 
Až budete vybírat, na který závod pojedete, raději si kupte lístky na závod, který je třeba právě na okruhu F1, nebo v jiném organizovaném areálu. Není to ani drahé – lístek do Spielbergu pro dospělého s dítětem (dvě sedadla) stojí 55€, krásně vidíte, pod vámi je runway, můžete se po skončení programu podívat k hangárům a potřást pilotům rukama, pokecat (nejsou to žádný primadony) a odvézt si životní zážitek. Oproti tomu Budapešť nebo třeba Gdynia znamená sice neplatit, ale stát v davu 70-150 tisíc lidí bez možnosti si dát párek, dojít na atrakce do fanzone nebo se projít po louce u hangáru. Navíc v těchto lokalitách je letiště třeba 15 km od závodiště a tak letadla přilítnou odněkud, zazávodí a za pár minut odletí. Tady máte všechno v areálu a je to obrovský rozdíl. Za ty peníze to stojí.
Mít novinářskou akreditaci je skvělé. V backstagi máte možnost sledovat výsledky v tiskovém centru, dobře se najíst a konzumovat neomezené množství redbullů, pokud po tom toužíte. Také se můžete zapsat na novinářskou prohlídku hangáru nebo i tratě – pylonů apod.
Letos se počasí naštěstí celkem vydařilo, meteo příprava před cestou se vyplatila – díky oblečeným vrstvám jsme nezmrzli ani my dospělí, ani synek. Zima měla jeden pozitivní důsledek – bylo méně lidí a tak jsme měli my i děti volný (v případě dětí nekontrolovaný) pohyb po areálu. Poukázky na jídlo a pivo fungovaly skvěle a tak nám nic nechybělo. Snad jen to lepší umístění našich borců. Ale to brzo přijde.
Co tedy je nového v letošním ročníku

  • Soutěž opustil loňský šampion Paul Bonhomme, který vyhrál historicky, co mohl – nyní spolukomentuje přímé přenosy závodů a dál létá jako kapitán na B747 British Airways.
  • Zapíchl to také Peter Besenyi – otec myšlenky a dědek zakladatel závodů RBAR (2001!)
  • Hurá, máme v Master Class dva piloty – Martina Šonku a Petra Kopfsteina!
  • V Challenger Cupu (jako jedna ze tří nových pilotů) závodí first time ever slečna za kniplem – sympatická Francouzka Mélanie Astles .
  • Martin Šonka se stal členem Red Bull Teamu (!) a spolu s Mélanií Astles tváří Red Bull oblečení. Je to model ☺. Navíc má zbrusu nové letadlo (EDGE 540 v3 po Peteru Besenyeim). A Petr Kopfstein a jeho team je součástí ambiciózního Projekt Spielberg – takže oba kluci konečně dostávají podporu, kterou si zaslouží. Gratulace!
  • (http://www.redbullairrace.com/en_US/article/historic-new-line-2016-challenger-cup)
  • Letos byl na závodech jednoznačně největší kotel českých fanoušků. Až si člověk musel dávat pozor na jazyk. Čeští závodníci byli po právu spokojení.
  • Sérii potkala bohužel jedna smutná zpráva – loni v prosinci tragicky zahynul Mike Mangold, který vyhrával RBAR v minulém desetiletí a působil jako komentátor a testovací pilot tratí. Mimochodem od Mika Mangolda koupil Martin Šonka svoje první letadlo do závodů v roce 2010 - www.aeroweb.cz/clanky/4804-pri-nehode-albatrosu-v-kalifornii-zemrel-mike-mangold-byvaly-mistr-rbar

 
/VELKÁ FB FOTOGALERIE ZDE/

Užitečné linky:


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.