Share |

Ceny Czech Grand Design znají vítěze

Grand designérkou roku 2017 je Nastassia Aleinikava
desig roku 2017: Nastassia Aleinikava

V úterý 27. března 2018 byli oceněni nejlepší designéři za rok 2017. Dvanáctý ročník ovládla šperkařka Nastassia Aleinikava, která byla zvolena Grand Designérkou roku. Prestižní cenu převzali autoři v celkem deseti kategoriích včetně Síně slávy. S tvorbou nejúspěšnějších designérů se mohli návštěvníci seznámit v uplynulém týdnu na festivalu Best of: ve SmetanaQ.
 
Původem běloruská designérka šperku Nastassia Aleinikava, která dlouhodobě tvoří a žije v Praze, byla na prestižní ceny nominovaná za roky svého působení v Čechách již několikrát. Přes konstantně vysokou úroveň představovaných kolekcí Aleinikava nominaci proměnila ve vítězství až letos. Trofej pro Designérku šperku roku a také pro absolutního vítězku jí vynesla loni představená kolekce šperků Voynichův rukopis, kterou inspirovala tajemstvím opředená ilustrovaná kniha napsaná neznámým písmem v neznámém jazyce za dob Rudolfa II. Druhým mimořádným počinem, kterým na sebe talentovaná autorka upozornila, je extravagantní kolekce brýlí Collection#3 Utopia.
 
Trofej pro dvanáctý ročník Cen vytvořili Václav Mlynář a Jakub Pollág ze studia deForm, absolutní vítězové loňského ročníku. Je jí minimalistická kovová krabička s jediným tlačítkem, která ukrývá desítku zvukových stop, z nichž jedna vznikne přímo během slavnostního večera – záznam neutichajícího potlesku po vyřčení jména vítěze. „Chtěli jsme zachytit atmosféru a emoci předávání cen Czech Grand Design, které je vždy velmi speciální a neopakovatelné. Následující den se vítěz probudí a zase se vše pomalu vrací do normálu, maily, práce, kancelář. Tahle kovová krychle umožní vítězi vrátit se zpátky a vychutnat si ten okamžik znovu nebo ho postrčí tím správným směrem ve chvíli tvůrčí krize,“ vysvětlují autoři trofeje.  
 
Letos se podruhé předávala cena pro nejlepšího ilustrátora, která do finále posunula mladé české autory. Nakonec kategorii opanoval Jan Šrámek a jeho ilustrace pro výstavu Paneland, největší československý experiment a také ilustrace pro povedenou knihu Zvláštní okolnosti.
 
Cenu v kategorii Designér roku již podruhé proměnil Jan Čapek, který dlouhodobě zkoumá možnosti plastu jako výrobního materiálu. Po nafukovacích hračkách z roku 2013 mu letos vynesla cenu PET lahev pro minerální vodu Fatra vytvořená speciální technologií.
 
V kategorii grafický designér roku zvítězila trojice Tomáš Brousil, Matěj Chabera a Jakub Korouš, kteří stáli za novou vizuální identitou značky Primeros, pro kterou vytvořili také logotyp a packaging. Nejlepším fotografem roku je Václav Jirásek za fotografie pro MFF Karlovy Vary, kalendář B.K.S. Herectví a také značku Metráž. Jirásek si ocenění odnesl po řadě nominací i finálových umístění z přechozích let.
 
Slavnostní večer, který již podruhé režírovala Jana Burkiewiczová, se letos nesl v duchu tématu Velká Šílená Láska. Diváky provedla večerem trojice moderátorů ve složení Zuzana Stavná, Jan Sklenář a Jindřich Panský, která na jevišti v roli předávajících hostů přivítala ministra kultury Ilju Šmída, moderátorku Světlanu Witowskou, umělce Krištofa Kinteru, herečku Elišku Křenkovou a další hosty. V průběhu večera nechyběla taneční i akrobatická vystoupení, celý večer živě doprovázela hudební skupina Vložte kočku.
 
Cena pro Výrobce roku připadla znovuobnovené značce Rückl, která zazářila i loni na Designbloku. Trofej si odnesli nejen za mimořádnou kolekci České nebe kreativního ředitele značky Ronyho Plesla, ale také za celkový relaunch značky.
 
Nejlepší módní designérkou byla zvolena Lenka Vacková, jejíž recyklovaná kolekce vzniklá ve spolupráci se značkou Klatex nejvíce zaujala akademii. Mladá autorka upozorňující na problematiku fast fashion vytvořila kolekci oděvů a koberců z odpadního textilu s klatovskou továrnou v rámci své diplomové práce.   
 
Objevem roku se stala tvůrčí dvojice GEOMETR, která představila zdařilou kolekci vlastního textilu Kontrasty a kontexty.
 
Do síně slávy byl uveden pedagog, sklář a umělec Václav Cigler, který zásadním způsobem ovlivnil české sklo. „Průkopnická práce Václava Ciglera leží na pomezí umění a designu, je často nezařaditelná a klade radikální otázky po smyslu materiálu a věcí, jejich přírodní a lidské povahy. Václav Cigler jako první u nás začal uvažovat o šperku jako nástroji tělesné a společenské komunikace, experimentálně se zabýval nafukovacími strukturami a plasty. Pro světovou sklářskou plastiku objevil potenciál optického skla. Byl zakladatelem odborného sklářského školství na Slovensku jako pedagog na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě a jeho příklad formoval řadu slovenských umělců a designérů,“ vysvětlila Iva Knobloch, kurátorka a předsedkyně poroty Grafický designér roku Cen Czech Grand Design. Trofej si přišel na slavnostní ceremoniál osobně převzít.
 
Hlavním partnerem cen je Česká spořitelna se značkou Erste Premier, poskytovatelem nadstandardních bankovních služeb. „Na designu i službách prémiového bankovnictví si klienti cení originality řešení a individuálního přístupu. Naplnit své vize, ať už jsou jakkoli odvážné, mohou designéři díky tomu, že jsou obklopeni lidmi, kteří v ně věří. Stejně tak nám mohou své smělé plány svěřit naši klienti a mohou si být jisti, že v nás vždy najdou důvěryhodného partnera a přítele, který jim pomůže jejich sny a přání realizovat,“ říká Petra Ondrušová, ředitelka Erste Premier.


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.