Projekt Toto! Kurva je guerillovou intervencí do prostoru supermarketu. Ten záměrně narušuje, zanáší jej běžnou řečí, překvapuje anestetizovaného nákupčího tím, že se k němu snaží promlouvat jiným, než reklamním jazykem. Jeho běžnou nákupní zkušenost tak nenabourává ničím jiným, než "pouhým" lidským slovem, které se ovšem v tomto prostředí stává cennou komoditou. Kolektivní akce, při které její autoři, členové skupiny Cancel, lepí své výkřiky pomocí levně vyrobených samolepek na sériové produkty v řetězových supermarketech, je intuitivním odporem k odcizenému prostoru nákupních svatostánků. „Rána jsou nejhorší,“ čteme na konzervě s vepřovým masem. Vakuované uzené maso nese cedulku „Štěstí“. „Těšíš se domů?“ ptá se záchodová štětka. „Večer bolí nejvíc,“ říkají naložené párky. „To už se nedozvíš,“ dodává sklenice plná jakési červeno-hnědé hmoty v regálu.
V této rovině je projekt nenápadnou intervencí, určenou omezenému počtu nakupujících, kteří si samolepek všimnou. Toto! Kurva má ovšem i druhou rovinu: dokumentace intervencí v obchodních řetězcích se zároveň v podobě „výstavy“ ocitají na inzertních plochách v pražském metru, a absurdizují tak očekávanou reklamní funkci této „veřejné galerie“. Očekávané fotografie sérií produktů, jak si je pamatujeme z nedávných nákupů, vypadají na fotkách Cancelu sklesle a opuštěně, jako by se jejich význam omezil pouze na krátké sdělení přilepených štítků. „Volal mi a brečel“…
Projekt se ovšem nevyčerpává výstavou v metru a po načtení přítomného QR-kódu rozvíjí další, interaktivní rovinu: V duchu DYI tradice Cancel na svém webovém portálu divákům umožňuje zapojit se do akce, stáhnout si mustr samolepek s hesly a navázat na jejich rozlepování na vlastní pěst. Prostřednictvím svého manifestu apeluje na zájemce, aby přestali být pasivními uživateli prefabrikovaného interface a stali se aktivními účastníky provozu „veřejných prostorů“: "Kurva ale není na prodej, může ji mít, kdo chce. Toto! Kurva hackuje obchodní regál a vytváří z něj komunikační kanál, který slouží k jiným účelům, než je zvykem. Slouží k tomu, abychom se nezbláznili."
Výstava Toto! Kurva, zrealizovaná na ploše pěti samostatných vagonů metra žluté linky B, trvá od 1. 4. - 30. 5. 2013
text a foto: Pořadatelé akce
Více info:
www.totokurva.cz
www.cancel356.cz
www.artwallgallery.cz