Share |

Anatomie stylu, díl 42.: Peří a Moncler

Jak se z oděvu určenýho extrémním horolezcům stal jeden z erbů stylu.
 
Nosíte péřovku, nebo aspoň prošívanou bundu? Style Surfin’ ji příliš neholduje, ale podívejte třeba do stylový Itálie. Koncem října tam dojde k všeobecnýmu souhlasu, jakože nastala zima. V praxi to znamená, že zhruba dvě třetiny Italů se oblíknou do prošívaný bundy (lhostejno, že našinec by klidně chodil eště v tričku). Kvalitní prošívaná péřovka patří v Itálii k dobrýmu vkusu. A jestliže má visačku Moncler, platí to dvojnásob.
Domovinou Moncleru je malá horská francouzská víska Monestier de Clemont (odtud i název bundy). Místní obchodníček René Ramillon tam podnikal ve výrobě horolezecký techniky. A úspěšně. V roce 1952 založil firmu Moncler a zaměřil se na výrobu vysoce kvalitních spacáků. Jeho výrobky si brzo získaly výtečnou pověst. Právě spacák jej nejvíc inspiroval při vynálezu péřový bundy. Tu původně zamýšlel jen jako ochranu svých zaměstnanců před mrazem. 
Svět horolezectví Moncler dobyl, zbýval svět módy. Na tu došlo oklikou přes sport. V roce 1968 se značka Moncler stala uniformou francouzských sjezdařů na Olympiádě v Grenoble. Téhož roku změnila logo – horský výběžek nahradil stylový kohoutek, který svým kokrháním odstartoval rázný dobývání módních vrcholů a výšek.
Popularitu monclerek na lyžařských svazích 60. let způsobill nejenom střih, ale i lehkost a vysoká schopnost udržet teplo. O nízkou hmotnost se zasloužila péřová výplň, která pocházela z jižní Bretaně, kde měly husy na břiše a pod křídly hustější a měkčí opeření. :)
 
Už v šedesátkách a sedmdesátkách se v Moncleru běžně pýřila třeba Brigite Bardot a další dobový hvězdy. Skutečný módní pobláznění ale nastalo až v „tučných“ osmdesátých letech, kdy se péřovka Moncler stala symbolem milánský ulice. 
Stagnace, ke který došlo v následujícím desetiletí, vyústila v převzetí značky prozíravým italským podnikatelem Remo Ruffinim. Je hlavně jeho zásluhou, že Moncler nečekaně prorazil i v oblasti haute couture. Značku totiž propojil se špičkovými návrháři (Junya Watanabe, Thom Browne…), ale i s popovou hvězdou Pharellem Williamsem a fůrou dalších celebrit. To jen dokazuje, že ani po více než šesti desetiletích bunda Moncler není „pouhou“ péřovou bundou.
 
foto
foeoc kannilc

 

 
cc by sa 2.0


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.