Share |

Anatomie stylu, díl 38.: Co se stalo s Airwalk?

Čím to je, že jeden z nejoblíbenějších sportovně lifestylovejch brandů 90. let skončil v přihrádkách slevových obchodů?
 
Byla to v mnoha ohledech revoluční značka. Skejtovej underground Airwalk zbožňoval. Tenisky s typickým logem ve tvaru písmene A (svýho času se říkalo, že ho vymyslela nějaká česká designérka, ale nikde jsem takový informace nenašel) byly jedním ze symbolů první poloviny 90. let. Kam zmizela? 
V roce 1986 Airwalk založil designér Bill Mann na popud svýho jedenáctiletýho syna. Ten si jako začínající skejťák stěžoval na nedostatek kvalitních a levných tenisek. Ačkoli Mann se skejtovou kulturou neměl nic společnýho, s pomocí peněz jistýho George Yohna založil Airwalk. Název firmy se na popud jeho syna inspiroval jedním trikem Tonyho Hawka. 
Právě Usain Bolt světa adrenalinových sportů – Tony Hawk – a dnes hollywoodskej herec a scientolog – Jason Lee – se brzy stali nejslavnějšími jezdci, který Airwalk sponzoroval. 
Sázka na známá jména se vyplatila a Airwalk brzy platil za jednu z neojobletovanějších youth lifestyle značek. Firma se prezentovala originálnim marketingem, kterej si do značný míry tvořila ve vlastnim kreativním oddělení. Mimochodem, jedním z revolučních tvůrčích fíglů značky bylo šíření povědomí o Airwalk pomocí zdarma rozdávaných samolepek – dneska to je ve skejtovym světě naprostá samozřejmost…
Airwalk záhy platil za jednu z nejobdivovanějších sportovních značek. Na začátku devadesátých let firma značně rozšířila svý výrobní portfolio o snowboardingovej a především pak lifestylovej segment, kterým chtěla zaútočit na širší vrstvy. 
Krok k mainstreamu byl úspěšný a v polovině devadesátých let šlo výrobky značky Airwalk zakoupit doslova po celym světě, a to vcelku snadno i v našich končinách. 
Brzy se však ukázalo, že majitelé (už bez Manna, který se včas nechal vyplatit) expanzi poněkud přepískli. Navíc, hromady loajálních skateboardových fanoušků přestali brand kupovat – byl pro ně moc „komerční“. 
Od roku 2004 se Airwalk postupně dostal do spárů několika investorů, ale ani jeden se značkou nic pořádně nesvedl. Typický logo značky Airwalk vybledlo… 
Momentálně lze Airwalky zakoupit výhradně v outletový síti Payless Shoes. Navzdory tvrzením současných majitelů o originální a nezávislý distribuci zůstává hořká pachuť, kam to kdysi kultovní brand „dopracoval“.
Ale třeba – v souvislosti s nynějším kříšením devadesátek – fakt dojde ještě k renesanci brandu. Zatím se koukněte na některý starý printový kampaně, který ve svý době působily jako zjevení…
 


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.