V konkurenci 90 přihlášených návrhů na novou vizuální identitu GHMP uspělo 5 designérů a studií, která se ve 2. kole soutěže utkají o realizaci komplexní vizuální identity jedné z nejvýznamnějších galerijních institucí u nás a zakázku na grafický manuál v hodnotě 400.000 Kč.
GHMP pořádá ročně více než 20 výstav, na které v roce 2016 zavítalo přes 220 tisíc návštěvníků. Od svého založení uspořádala přes 700 výstav, aby tak představila veřejnosti významná témata a osobnosti českého a světového umění, jako například výstavy tvorby Toyen, Jindřicha Štyrského, Milana Grygara, Krištofa Kintery, Tima Burtona nebo Richarda Deacona.
GHMP v současné době postrádá jednotnou vizuální identitu, která by zajistila systém pro všechny výstupy. Proto v dubnu ve spolupráci s odbornou organizací CZECHDESIGN vyhlásila otevřenou soutěž pro grafické designéry. Nyní jsou známy výsledky 1. kola soutěže.
O finalistech rozhodla odborná porota složená ze zástupců galerie a odborníků z oblasti designu. Hodnocení 1. kola soutěže probíhalo anonymně.
Nezávislou část poroty tvořil grafický designér a pedagog UMPRUM Petr Babák, grafická designérka Adéla Svobodová, grafický designér a autor vizuální identity Slovenské národné galérie Branislav Matis, teoretička a kritička designu a architektury Karolína Jirkalová, manažerka a spolumajitelka značky Papelote Denisa Havrdová a teoretička designu a ředitelka organizace CZECHDESIGN Jana Vinšová.
Za Galerii hlavního města Prahy v porotě usedla její ředitelka Magdalena Juříková, hlavní kurátorka Hana Larvová, vedoucí PR a marketingového oddělení Michaela Vrchotová, marketingová specialistka Lucie Jamníková a vedoucí Oddělení obchodu, investic a správy budov pan Miroslav Koláček.
Z 90 návrhů, které do soutěže zaslali grafičtí designéři, designérská studia i marketingové agentury, do finále po anonymním hodnocení poroty postoupili následující tvůrci (bez udání pořadí):
STUDIO REDESIGN
Jádrem studia ReDesign jsou grafičtí designéři Klára Kvízová a Petr Krejzek, který v současné době vede Ateliér grafického designu a vizuální komunikace na UMPRUM. Na návrhu vizuální identity GHMP
spolupracovali s grafičkou a ilustrátorkou Marianou Dvořákovou. Úspěšné studio se podepsalo pod identity několika ročníků festivalu Pražské jaro a Academia Film Olomouc, novou vizuální identitu Vysokého učení technického v Brně, loňskou Designline letiště Václava Havla v Praze, vizuální komunikaci firmy Koma nebo módní značky Pinwheels.
ANYMADE STUDIO
Pražské studio Anymade tvoří grafičtí designéři Petr Cabalka a Filip Nerad. V jejich portfoliu najdeme novou vizuální identitu organizace CZECHDESIGN, Domu umění města Brna, Festivalu Fotograf, značky Bastl Instruments, módní značky Basmatee, designéra Daniela Piršče, galerie Designum nebo grafické zpracování publikace František Frank Frantík François Kupka Národní galerie v Praze, za kterou byli nominování na cenu Czech Grand Design 2013.
TOMÁŠ NEČAS ALIAS TOM GARCY
Grafický designér Tomáš Nečas je absolventem Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Bakalářské studium strávil pod vedením prof. Petra Babáka v ateliéru Grafický design a nová média. Magisterský program pak absolvoval u prof. Rostislava Vaňka v ateliéru Grafický design a vizuální komunikace. V současné době působí jako kreativní ředitel studia U+Design. Je autorem vizuální identity marketingové agentury Freya, Asociace Content Marketingu, speciální kolekce pro ZOOT, časopisu Trade-off nebo kampaně pro Armádu České republiky.
STUDIO PETROHRAD
Plzeňské kreativní studio Perohrad se zaměřuje na tvorbu vizuálních identit, online obsahu, videí a fotografií z oblasti architektury a designu. Jeho tým v současnosti pracuje na sjednocení vizuální identity Galerie Rudolfinum, vytvořil vizuální identitu Kanceláře architekta města Brna a v minulých letech stál za vznikem plzeňského kulturního centra Papírna. Studio Petrohrad je autorem promo videa a fotografií pro fashion značku Sistersconspiracy, pražskou Scholastiku či Loosovy interiéry v Plzni.
JAN SLABIHOUDEK
Grafický designér Jan Slabihoudek je studentem ateliéru Grafický design a vizuální komunikace na UMPRUM. Spolupracuje na realizacích grafického studia U+Design, například na zakázce pro platformu ZONKY. Poslední rok se stará o grafické výstupy Galerie AMU.
Návrhy finalistů v soutěži GHMP budou zveřejněny až po oznámení konečných výsledků soutěže.
ODMĚNY PRO FINALISTY
Finalisty teď čeká osobní briefing se zástupci poroty a Galerie hlavního města Prahy a práce na návrzích pro odevzdání ve 2. kole soutěže.
Na vítěze soutěže čeká finanční odměna ve výši 35.000 Kč za umístění a účast v soutěži a následná zakázka na grafický manuál GHMP v hodnotě 400.000 Kč. 2. místo v soutěži bude ohodnoceno částkou 30.000 Kč, autor na 3. místě získá odměnu 25.000 Kč. Další dva návrhy, které se neumístí na prvních třech pozicích, budou ohodnoceny zvláštní odměnou 20.000 Kč.
VÝSTAVA FINALISTŮ
Po skončení soutěže uspořádá Galerie hlavního města Prahy výstavu pro veřejnost, kde bude prezentovat 5 prací, které se účastnily 2. kola soutěže, případně i vybrané práce 1. kola soutěže. Ukáže tak veřejnosti návrhy, které měly šanci na úspěch.
ZÁŠTITA CZECHDESIGN
CZECHDESIGN je profesionální zastřešující organizace, jež se stará o rozvoj designu v České republice. Dlouhodobě prosazuje uplatňování designu v praxi a férové nastavení podmínek v designérských soutěžích. Provozuje nejčtenější webový portál o českém designu www.czechdesign.cz, podporuje a propaguje české designéry, radí firmám, jak spolupracovat s designéry, a je předním pořadatelem designérských soutěží.
Výsledky soutěže budou známy nejpozději
6. října 2017. Odevzdání grafického manuálu a postupná aplikace jednotného vizuálního stylu by tak měla začít počátkem roku 2018.