Představit to nejlepší z aktuální íránské kinematografie v čele s mezinárodně ceněnými snímky, ale také vzdát hold výjimečné práci současných íránských filmových tvůrců. To je cíl v pořadí již třetího ročníku Festivalu íránských filmů. Od 8. do 12. ledna si budou moci návštěvníci kina Světozor a Bia Oko vychutnat více než dvě desítky hraných i dokumentárních snímků. Dramaturgie ve svém výběru neopomněla ani populární kategorii krátkých filmů. Významnou novinkou letošního ročníku je Soutěžní sekce, ve které se o přízeň mezinárodní poroty a publika utká sedm celovečerních snímků.
„Přemýšleli jsme nad tím, jak by Festival íránských filmů v Praze mohl vyzdvihnout práci všech íránských tvůrců, jejichž filmy jsou doma i ve světě vysoce ceněny. Formu soutěže využíváme jako prostředku k ocenění tvorby umělců, kteří posouvají hranice filmového jazyka bez ohledu na prostředí, ve kterém pracují,“ vysvětluje prezidentka festivalu Torang Daneshmand. Soutěžní snímky budou hodnotit významné osobnosti domácí, evropské i íránské kinematografie v čele s filmovou publicistkou a dlouholetou uměleckou ředitelkou karlovarského festivalu Evou Zaoralovou a představitelem nové vlny íránského filmu, hercem a režisérem Manim Haghighim. A dále zkušený španělský filmař Diego Fandos a odbornice na moderní íránskou a exilovou literaturu Zuzana Kříhová. Závěrečný den, 12. ledna, udělí festival vedle Ceny poroty i Cenu publika.
Vstupenky v ceně 100,- Kč je možné zakoupit na www.kinosvetozor.cz či prostřednictvím stránek festivalu. Standardně budou všechny filmy s českými i anglickými titulky, budou tak přístupné i anglicky mluvícím divákům. Více informací na www.iranianfilmfestival.cz nebo www.kinosvetozor.cz a www.biooko.net.
Celý festival odstartuje ve středu 8. ledna v 19.30 ve velkém sále kina Světozor úvodní projekcí nesoutěžního snímku Skromné pohoštění. Slavnostní zahájení se uskuteční za osobní účasti režiséra filmu a zároveň člena festivalové poroty Maniho Haghighiho. Skromné pohoštění může zprvu působit jako pouhé sledování jízdy popudlivého páru po horských silničkách, obdarovávajícího chudáky penězi, postupně ale přechází do místy expresivní studie lidských duší. Jedná se o Haghighiho dosud nejúspěšnější film a zároveň je citelným odklonem od zažité podoby íránské kinematografie.
Zvláštní pozornost si zaslouží také další z celovečerních snímků, který není součástí soutěžní sekce - Minulost režiséra Asghara Farhadiho. Jeho oscarový film Rozchod Nadera a Simin měli diváci možnost vidět v rámci prvního ročníku festivalu a nyní jim pořadatelé předkládají jedinečnou příležitost zhlédnout další ukázku jeho tvorby, která je aktuálně mimo jiné nominovaná na Zlatý Globus. Minulost vypráví příběh Íránce, jenž cestuje do Paříže, aby zde se svou bývalou ženou dořešil problémy týkající se jejich rozvodového řízení. Zatímco se snaží do života své bývalé ženy vnést trochu klidu, vyplouvají na povrch další temná rodinná tajemství.
Soutěžní sekce představí divákům celkem sedm celovečerních snímků. Pozornosti diváků by neměl uniknout film Kostka cukru. Jde o unikátní portrét života tradiční íránské rodiny, jež musí čelit nejednomu osudovému zvratu. O přízeň publika a poroty se utká také režisérský debut Zasněžené sosny Paymana Moaadiho, jehož jméno si diváci vybaví jako představitele Nadera v již zmiňovaném oscarovém snímku Rozchod Nadera a Simin. Tentokráte se rozhodl postavit na druhou stranu kamery a výsledek potvrzuje, že se nejednalo o chybné rozhodnutí. Mnoho mezinárodních ocenění si již odnesl film Parvíz režiséra Majida Barzegara, který zároveň patří k divácky nejúspěšnějším současným íránským snímkům. Dechberoucí příběh íránské rodiny na hraně představí drama Beze mne uznávaného režiséra Bahrama Tavakkoliho, který patří k reprezentantům nové generace íránské kinematografie. Unikátní pohled do života teheránské mládeže vyšších vrstev pak nabídne debut režiséra Ali Ahmadzadeha Večírek u Kamiho, střet tradiční hodnoty vyznávající staré generace s pokrokovým mládím pak ukazuje snímek Rouhollaha Hejaziho Manželství pana Mahmoudího. Posledním soutěžním snímkem je nejnovější počin Parvize Shahbaziho Není úniku.
Sekce dokumentárních snímků uvede šestici filmů nabízejících pohledy na dnešní život v Íránu, stejně jako na klíčové události v íránské historii. Krvavý pátek prezentuje několik málo archivních záběrů a fotografií, které zdokumentovaly masakr v Teheránu v roce 1978. Stejnému tématu se věnuje také snímek Bahmanovy revoluční vzpomínky. Melodie kamenů vykresluje těžký život v horách a přibližuje způsob života horalů, zatímco Poslední dny zimy se zaměřují na život mladých chlapců v diagnostickém ústavu.
Program festivalu doplní Perská noc plná íránské hudby, tance a pochoutek v 360° Lounge Bar pražského hotelu Fusion a seminář Dějiny íránské kinematografie, vedený Vierou Langerovou.