Share |

Žena v říši čaje. Jak se provozuje čajový obchod v centru metropole?

foto archiv MP

Obchodů a eshopů, kde seženete dobrý čaj, v ČR přibývá. Většinu provozují muži; ženy jsou v tomhle oboru výjimkami nejen u nás. Přinášíme rozhovor s jednou z nich, Markétou Puzrlovou, která provozuje prodejnu TeeGschwendner ve Vodičkově, hned u Václaváku.
Přiznám se, že jsem kolem toho obchodu chodila s nedůvěrou: Barevné hrnečky a celková úhlednost připomníající drogerii vedle ve mně budily dojem, že půjde o prodej ovoněných ibišků a nevkusných hrnků s medvídky. Ale pak jsem na facebooku našla příspěvek o tom, že dělají degustaci prvních jarních sklizní z Darjeelingu a Nepálu. První sklizně jsou věc pro fajnšmekry, skvělá, výjimečná, drahá. Fanoušci ovoněného ibišku je nedocení. Tak když mají tohle, musím se podívat dovnitř.
Vevnitř úhledno, úplně jiný styl než obvyklé čajovny, takový německý, bodejť by ne, když je to německá firma. A sortiment se ukazuje být pro všechny: Dostanete tu letecky dovážené superčerstvé sklizně z dálav, velice rozmanitý a chutný běžný artikl (několik druhů krásně hutných assamů, spousta čajů z Japonska), rarity (čaje z Nového Zélandu), bylinkové čaje (verbena, máta, směsi), nakonec i na nějaké ty aromatizované ovocné dojde, ale aspoň v dobré kvalitě. Plus důmyslné konvice a hrnky, kde se čaj může pěkně louhovat a listy rozvinout, papírové filtry a kdeco. Degustace tu právě nyní začínají dělat dvakrát měsíčně, jsou zdarma a poznáte leccos zajímavého. Tisíc a jeden důvod, proč se šéfkou toho všeho udělat interview.
 
 
Jak jste se dostala k čaji - v jakém oboru jste působila, než jste se stala majitlekou tohoto obchodu?
 
Jsem vystudovaná germanistka, takže moje cesta k čaji rozhodně nebyla přímočará. Po studiích jsem si prošla řadou zajímavých profesních zkušeností od komerčního sektoru, přes neziskovky, komunální politiku až po státní správu. Všechny zkušenosti se mi dnes hodně hodí, jako majitelka obchodu musíte umět prodávat i jednat s úřady.  
 
Proč zrovna čaj? 
Fakt, že nepiji kávu, asi leccos vysvětluje. K čaji jako k nápoji jsem měla vždy blízko, i když jsem nikdy nepropadla skalní vášni pro čaj, která tak trochu vylučuje všechny další nápoje a může někdy nabírat až militantní tvář. 
 
Z nějakého důvodu pro ženy není uplatnění v obchodě s čajem moc typické, většina mužů v oboru, aspoň v rámci ČR jsou muži - tušíte, proč?
 
Ano, to je zajímavé, jsem asi docela výjimka. Čajaři obchodníci jsou v našich zeměpisných končinách hlavně muži. Myslím si, že to zčásti souvisí s produktem – pokud nemáte silného obchodního partnera jako já, tak musíte za nákupem čaje do zemí původu. To znamená často dlouhé a nákladné cesty, které si žena, případně matka nemůže dovolit. Žena se jen tak nesbalí a prostě na pár měsíců nezmizí cestovat po Asii nebo Africe, když má doma malé děti nebo manžela. 
 
A co vás přivedlo zrovna k tomu, že jste sem začala dovážet zrovna výrobky TeeGschwendner? V čem vás tahle firma zaujala?
 
Jak jsem předeslala, jednou z obrovských výhod je pro mě zajištění kompletní produktové řady – kolegové z Německa ručí za nákup čaje, udržují dlouholeté vztahy s dodavateli, čaje čistí, třídí, aromatizují, certifikují na BIO a hlavně neustále kontrolují. Jejich čaj pak ve finále i skvěle chutná, takže volba byla pro mě jasná – kvalita a jistota čistoty. Němci jsou v tomto opravdu precizní. 
 
Vím, že TeeGschwendner existuje od 70. let - jaké byly zásadní body její historie?
 
Je to zajímavá firma, která i přes svůj neuvěřitelný růst i rány osudu zůstala v zásadě firmou rodinnou. Její osobitý duch jí vdechl otec zakladatel, Albert Gschwendner, který dokázal z malého krámku v Trevíru vybudovat středně velkou výrobní firmu, která poskytuje zázemí více jak 150 frenčízovým obchodům po celém světě. Prošel si všemi problémy začátků i rychlého růstu a rozvoje a i když bohužel v roce 2010 v 56 letech podlehl vážné nemoci, jeho dcera a syn firmu vedou v jeho duchu dál. Jsou v kontaktu i s námi, frenčízanty.
 
Jak probíhá celý proces od chvíle, kdy lístek / pupen někde v dálavě někdo sklidí, až po moment, kdy si ho v Praze zalejeme v šálku?
 
Klíčový je nákup čaje – naši čajoví sommelieři vybírají ze stovek vzorků jen 0,5% čaje, který je vhodný pro náš sortiment. Nároky jsou extrémně vysoké, některé čaje mohou sortiment i opustit, pokud ztratí na kvalitě. Po rozhodnutí nákupu se vybraný čaj lodí přepraví do německé centrály, kde se dále zpracovává – čistí, třídí, případně aromatizuje a balí. Pak putuje do našich obchodů. Po celou dobu procesu je pod přísnou kontrolou naší vlastní laboratoře, která neustále zkoumá, zda je dodržena kvalita. 
 
Jak se dělají kontroly kvality? A pesticidů apod.?
 
Naše kontrolní mechanismy jsou podstatně náročnější než legislativa jak v Německu, tak v České republice. Vyžadujeme třetinové zůstatkové hodnoty oproti normám, přednost mají jednoznačně BIO čaje. Téměř 70% sortimentu má BIO certifikaci. Naše laboratoř kontroluje vše, od herbicidů, pesticidů, přes plísně a těžké kovy až po radioaktivitu.  
 
Angažuje se TG nějak v otázce slušných podmínek pro pracovníky v zemích původu čaje, případně obdobných otázkách? 
 
Všechny naše čaje jsou v podstatě fair trade čaje, i když nemají certifikát. TeeGschwendner je v zemích původu vyhlášený svými vysokými výkupními cenami. Podporujeme také řadu projektů, ve kterých jde vyloženě o zlepšení podmínek místních lidí spojených s čajem – sběračů a malých farmářů. Nejlepší příklad je náš nepálský projekt, do kterého se místo původních 100 rodin zapojilo už přes 500 malých farmářů, kteří pro nás produkují čaje srovnatelné s věhlasným Darjeelingem ve striktní BIO kvalitě. 
 
Vaše firma prý má přímo vlastní závod na zpracování čaje. Jak vznikal, je to velká výhoda?
Ano, panu Gschwendnerovi se podařilo vybudovat moderní výrobní závod, který je na špičce světového zpracovatelského průmyslu čaje. Na YouTube je řada videí, na kterých si haly můžete virtuálně prohlédnout. Naše veliká výhoda je detailní dokumentace každého kroku čaje včetně neustálých laboratorních zkoušek kvality. 
 
Jak se od producentů - těch, kteří nejsou přímo součástí firmy - pak vybírají čaje, jak se ochutnává, hodnotí a boduje?
 
Naši sommelieři dodají 50% bodového ohodnocení čaje, laboratoř druhých 50 % bodového hodnocení. Konečné slovo má ale laboratoř, jen čaje 100 % čisté a nezávadné mohou vstoupit do sortimentu. U všech našich čajů pak na webu naleznete tzv. TGR – TeeGschwendner Rating, který prozrazuje, jak si který čaj vedl. Pro vstup do sortimentu je minimum 60 bodů ze 100, maximum je 100 – 110 bodů u raritních čajů. 
 
Jak jste vybírala obchod ve Vodičkově, a jste tu spokojena?
 
Obchod ve Vodičkově 30, v Domě U Nováků byla velká náhoda. Měli jsme velké štěstí, že se podařilo najít tak krásný a velký obchod v tak lukrativní části Prahy. I když něco stojí, má nezaměnitelnou atmosféru, protože se obchod nachází v historickém secesním domě s původními prvky. Náš ultra moderní koncept se neuvěřitelně dobře kombinuje právě s tamějšími typickými znaky secese. 
 
Kdo k vám chodí nakupovat, a nechají si lidé třeba často radit?
 
Klientela je velmi různorodá, stejně jako samotné čaje. Do specializovaného obchodu si lidé chodí často pro radu, hlavně při výběru dárků. Ale často potřebují poradit i s výběrem vlastních čajů, hlavně co se účinků týče. 
 
Osobně jsem původně myslela, že dovážíte hlavně nějaké ty aromatizované ibiškové věci, ale vy máte i výtečné první sklizně z Darjeelingu - jsou lidé, kteří k vám chodí, spíše zaměřeni na ty řekněme lidové nápoje, nebo registrujete i zájem o speciálnější a samozřejmě i dražší čaje?
 
Máme velmi široký sortiment, ve kterém si překvapivě může vybrat téměř každý. Chodí k nám třeba muži, kteří jsou velmi konzervativní a oceňují velký výběr Assámů, Darjeelingu a nově i nepálských čistých čajů, chodí k nám náročné ženy, které rády experimentují a milují aromatizované čaje, chodí k nám milovníci afrických rooibosů za zeleným rooibosem a honeybush, pravidelně si u nás zákazníci kupují BIO bylinky. V zimě pak frčí také ovocné čaje, které může pít celá rodina. 
 
Pořádáte degustace, účastníte se akcí jako třeba slavnosti prvních sklizní - je to zásadní pro váš provoz? Budete v podpůrných aktivitách pokračovat? 
 
Je to přirozená součást našich aktivit na prodejně i mimo ni. Dnes už nestačí stát za pultem a čekat, kdo zajde do obchodu. Lidé se o vás musí dozvědět a osobní setkání je vždy nejlepší setkání. I když je to časově náročné, považuji to už za standard. 
 
Je v plánu nějaká další pobočka?
 
Uvidíme, jak se koncept dlouhodobě osvědčí. Zatím si užíváme výsadu jediného obchodu v Čechách, na který je napojen i eshop. Ten má velkou kapacitu, takže zasáhne i oblasti, kde obchody zatím nejsou. 
 
Jaké máte plány dál?
 
Nadále pracovat na zlepšování služeb pro zákazníky. Milujeme individuální přístup k lidem a myslím, že to nás hodně odlišuje od všech ostatních kolegů v branži. I když je to staré otřepané pravidlo, tak zákazník je opravdu náš pán, jen pro něho má smysl stát za pultem. 
 
www.teegschwendner.cz
 


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.