
Asociace vydavatelů audioknih (AVA) sdružující nejvýznamnější české vydavatele mluveného slova jako jsou Radioservis, Supraphon, Albatros Media, Audiotéka, Popron Music, Kristián Entertainment, Audio Story, Tympanum a další, sestavila každoroční zprávu o audioknižním trhu, která přináší, mimo jiné, jedno důležité sdělení - za rok 2016 trh audioknih a mluveného slova vykázal meziroční nárůst téměř 22 %. Je to dobrá zpráva nejen pro vydavatele, ale hlavně pro posluchače kvalitní literatury. Ti si tak v roce 2016 mohli vybírat hned ze 172 nových titulů (vyšly u vydavatelů, kteří přispěli do statistik), což je nárůst oproti roku 2015 o téměř 60 titulů.
Třemi nejsilnějšími vydavateli audioknih a mluveného slova byli v roce 2016 Supraphon (29,21 %), Radioservis (25,03 %) a Tympanum (20,07 %). Výrazně je zastoupen ještě Albatros Media (11,04 %).
Mezi nejprodávanějšími tituly se zařadily například Čtyři dohody od Dona Miguela Ruize v podání Jaroslava Duška, soubor všech patnácti her Divádla Járy Cimrmana, deník P. S. Aňi Geislerové namluvený samotnou autorkou, Husitská epopej Vlastimila Vondrušky v podání Jana Hyhlíka nebo Divoké labutě Junga Changa načtené Hanou Maciuchovou.
Zpráva dále uvádí, že čtenáři - posluchači dávají stále přednost nákupu audioknih na pevném nosiči (72 %) před jejich digitální podobou (28 %), i když je zde zaznamenán lehký nárůst v porovnání s rokem 2015.
Asociace vydavatelů audioknih je také vyhlašovatelem ankety O2 Audiokniha roku, která se letos odehraje již počtvrté a opět během knižního veletrhu Svět knihy Praha. Hlasovat o nejlepší audioknihu roku bude jak odborná porota, tak veřejnost. „Asociace vydavatelů audioknih se snaží podporovat a prosazovat společné zájmy vydavatelů a jsme rádi, že se nám to, dle uvedených výsledků, daří,“ říká předsedkyně AVA Kateřina Konopásková. „Jednou z důležitých aktivit je právě i vyhlášení nejlepší audioknihy roku.“
Letos poprvé se hlavním partnerem soutěže stává společnost O2 Czech Republic a.s., která nabízí svým zákazníkům audioknihy prostřednictvím portálu a aplikace O2 Active. „U našich zákazníků pozorujeme, že zájem o audioknihy rok od roku roste, což je skvělé. Naši úlohu a zároveň důvod, proč jsme se stali partnerem této ankety, vidíme ve větší propagaci audioknih v digitální podobě,“ vysvětluje nově vzniklou spolupráci Karolína Roubalová, produktová manažerka služby O2 Active.
Podrobné informace naleznete v přiložené Zprávě o trhu audioknih a mluveného slova v ČR za rok 2016 nebo na www.asociaceaudioknih.cz.