Share |

S Vladimirem 518 o primitivní energii a bourání rapových klišé

foto archiv V518

Vladimir 518 konečně dodělal novou desku. O čem je, co na ní hledá a jaký bude křest?
 
 
Tvoje nová sólovka se jmenuje Idiot, měl jsi na mysli někoho konkrétního?
 
Jo, měl, sám sebe, samozřejmě…možná to lidi nebudou nejdřív chápat, ale doufám, že po poslechu tý desky to bude zřejmější. To slovo a ten název má několik vrstev, na jedný straně takový to srdcařství, co v sobě mám, ve smyslu Dostojevského. Naivní člověk, který věří v nějakou věc a nějak se jí obětuje, a ve finále může působit jako idiot. Pak je tam rovina tý blbosti v rapu všeobecně, a taky o hledání nějaký prapůvodní, primitivní energie, která je třeba v Evropě hodně potlačená. Zároveň je to o drzosti a proskakování zdí. Kdybych to měl shrnout: jsem primitivem po hluboké úvaze, je to návrat k prapůvodní energii a navíc to navazuje na album Gorila vs. Architekt, kde ten název podobně slučoval dva různý světy.
 
 
Idiota vydáváš na řadě formátů včetně CD a vinylu. Není to trochu staromilský?
 
Mám pocit, že tu existuje pořád dost takovejch fetišistů, jako jsem já, pro mě je důležitý mít ve sbírce i svoje CD, do toho se počítá booklet, celá ta fyzická věc… dává mi to prostě smysl. Je zvláštní, že dneska se může jevit staromilským něco, co bylo ještě před patnácti lety na vrcholu, je to strašně zrychlený. Já jsem třeba velkej sběratel filmů, muziky a knih, to je můj fetiš a hromadím to v neomezený míře, až mě to začíná zavalovat, jinak mě spíš zajímá budoucnost.
 
 
Gorila byla trochu echo na osmdesátý léta, na to v čem jsi tehdy vyrůstal, co je tématem Idiota?
 
Idiot přirozeně pokračuje tam, kde jsem na Gorile přestal. Je trochu temnější a trochu víc plnej jistý sebereflexe, a taky je to o ztrátě iluzí. Hlavně mám pocit, že iluze ztrácím sám o sobě. A snažím se na sebe dívat víc sebekriticky a zbourat takový to rapový klišé, kdy se člověk staví na piedestal a dělá ze sebe poloboha. Sám si uvědomuju vlastní chyby a trochu se jim tam vysmívám. Já se vlastně na všech projektech snažím mít takovou tu dualitu, že se sice pokouším sám sebe neidealizovat, ale zároveň tam dělám i pravej opak. Ten egotrip tam totiž taky patří, ono je to i o tom, že je to zábava, divadlo. Jako v klipu Nemám zájem. Tam se tváříme hrozně tvrdě, jedeme tu rapovou energii, ale zároveň to shazujeme.
 
 
Ty už delší dobu mluvíš o tom, že svůj vztah k rapu přehodnocuješ a zatím spíš v tom negativním kontextu. Je ale i něco pozitivního, co jsi v rapu objevil až teď?
 
Jde o to, že scéna se neustále mění a spíš k horšímu, hrozně měkne, ztrácí kreativitu…
 
myslíš českou scénu…
 
…českou hlavně. U nás je to malý. Na druhou stranu mě docela překvapuje, že mě to čím dál víc baví. Koncerty jsou pro mě doslova rituální okamžiky, to prožívám fakt skvělý momenty, dokonce bych řekl, že když to klapne, tak ten koncert je pro mě nejšťastnější chvíle v životě, je to lepší než sex, než cokoli. Dřív jsem to takhle neměl. Zároveň to, že mám dneska nějakej kredit, mi umožňuje pracovat se zajímavýma lidma. A Idiot je vyloženě deska založená na tom, že se na ní sešli lidi, který mě inspirujou. To je asi největší výtěžek toho, že rap dělám dlouho: lidi okolo, ta spolupráce.
 
 
Na Idiotovi se objeví Mike Trafik, Ondřej Anděra, Wich, Beatbustlers, remake Ein Zwei Drei, Karel nese asi čaj Jiřího Korna… zase pěkně různorodý.
 
Ten nápad s Kornem jsem měl v hlavě už dlouho.… já jsem se s ním potkal na základě nějaký jiný spolupráce a on mi potom volal, jestli bych nenapsal nějaký věci pro jeho 4tet, což jsem slíbil, ale ještě to neproběhlo… Ale nějak jsme byli v kontaktu a Jiří pak souhlasil, že spolu předěláme tu jeho starou hitovku. On má za sebou velkou spoustu projektů a zkušeností, ale rap je pro něj svým způsobem magnetickej, je to postavený jinak. Bylo na něm vidět, jak strašně ho baví se to celý učit - on se naučil celej text, přestože tam má jenom pár vět. A Roman Holý do toho vnesl zase úplně jinou rovinu. Tohle je přesně ten typ spolupráce, kterej mi dává smysl. Vtahovat do rapu nějaký nečekaný lidi, a pak ty časoprostorový odkazy. Trochu si tím plním svý sny: to, že si přetočíš track, kterej se ti líbil od dětství, je dokonalý.
 
Je někdo, koho bys na desce chtěl, ale z nějakýho důvodu tam být nemůže?
 
Já bych rád udělal track s Frankie Goes to Hollywood, kdyby ta kapela ještě existovala. Nebo nechat udělat refrén Johnyho Cashe, he he. Těch nápadů by bylo hodně. Na našem pískovišti mě mrzí, že jsem propás Magora, bylo by skvělý nechat ho číst do nějakýho beatu svoje texty. Ale třeba by mě s tim poslal do prdele, to nikdo neví.
 
Křest Idiota bude 24.5. ve Veletržním paláci v Praze, co na něj chystáš?
 
Bude to dvojkoncert, protože Veletržák má omezenou kapacitu, asi 500-600 lidí. Koncerty budou v podzemním sále, skvělý místo který ještě nikdo moc nezná. Máme k dispozici tenhle sál a velkej chillout v úrovni ulice, takže se lidi protočej a následně promíchaj. Samozřejmě k tomu připravuju vizuální složku, projekce, laser, světla. Navíc jsem dal dohromady takovej zvláštní big band, na bicí mám Adama Kollera, na basu Matěje Havlíčka, dvě backvokalistky, který se mnou pojedou celý turné, support rapper je tam LA4 a Mike Trafik za gramcema a synťákama. Tiká to jak hodinky. Navíc na tom křtu bude jako předskokan PSH Revival band… ještě jsem to neviděl live, oni zatím vystupovali jenom jednou,ale vypadá to dobře: Orion je Vietnamec, já jsem takovej mlaďoch vysokej…
 
Takže fanoušci dostanou kompletní spektákl. Teď tě hodně podpořili na serveru hithit.cz, kde jsi dostal 188% financí na desku, není taková podpora až moc svazující?
 
Není, tak to má bejt. Já jsem to popravdě moc nečekal, ani by mě nemrzelo, kdyby to takhle nebylo, ale je to fajn. Já se necejtím nijak nadmíru zavázanej, dávám tomu maximum tak jako tak. Tvorba desky je hlavně můj souboj sám se sebou….a s časem. Během tý doby žiju takovým až mnišským životem a vnějšek na mě moc nedoléhá. Období, kdy finalizuju nějaký projekty, jsem vlastně hrozně zavřenej, vídám jenom dva tři lidi kolem sebe a zbytek světa pro mě přestane existovat.
 
Jak to vypadá s pokračováním Kmenů?
 
Kmeny 0 jsou rozjetý už nezastavitelně, vyjdou na podzim, jsou zadaný už všechny kapitoly, ještě to dočesáváme, začínáme sbírat fotky…moc se na to těším. Už jsem viděl nějaký fotky depešáků a metalistů z osmdesátých let a je to neuvěřitelný. Myslím, že všem dojde, že současná móda se hlavně snaží jenom napodobovat to, co skutečně tehdy bylo. Tím spíš, že u nás se dřív nedalo vůbec nic koupit, lidi si všechno vyráběli a šili sami, a díky tomu vypadali neuvěřitelně osobitě. K tomu je plán, že by vzniknul 16dílnej seriál pro ČT 2, ale je to celý ještě na vodě a bůhví jak to dopadne.
 
 
Kmeny už nějakou dobu objíždíš města a děláš přednášky, je něco, na co se lidi ptají úplně všude?
 
To ti řeknu naprosto přesně: jestli bude ještě dotisk! To je mantra posledních let.
 
A bude?
 
Bude, taky na podzim, je to zase o penězích, ale mělo by to snad klapnout. Ono zatím nic neproběhlo, protože je s tím strašně práce a naráží to na takový jistý finanční úskalí, ale bude to. Samozřejmě mi přijde hloupý, že jsme rozjeli nějakou vlnu a pro lidi je to nedostupný.
 
 
Kromě toho kniha Město=Médium, na který ses hodně podílel, vyhrála první cenu v soutěži Nejkrásnější české knihy….zase to připomíná, jak moc jseš ve svých aktivitách rozkročenej přes několik disciplín?
 
Jo, to potěšilo a je nutný říct, že tahle kniha vznikla hlavně díky Honzovi Matouškovi, kterej byl prvním iniciátorem. Tím spíš, že tohle je téma, který mě dost zajímá, světlo ve městě není až tak zmapovaná záležitost. A pořád mě samozřejmě zajímá i graffiti, hlavně jako sociologicko-antropologickej fenomén. Graffiti je vlastně takovej virus, kterej měl nějaký epicentrum, ale záhy se rozšířil úplně všude po světě. Mě hodně zajímá moment vzniku a následnýho přenosu toho viru do Evropy, hlavně právě ten starej evropskej old school, kterej byl všude neskutečně podobnej. Takže jezdím přednášky s Kmenama, s Město=Médium i s graffiti, nebo celkově s mojí prací a projektama, co mám za sebou. Baví mě ta interakce s lidma, to sdílení i konfrontace.
 
 
Totéž architektura. Je zajímavý, že i tady tě baví vesměs kontroverzní věci, jako je Žižkovská věž nebo stavby Karla Pragera.
 
Ono to není tak, že by mě a priori přitahovaly věci, který jsou odmítaný, mně zkrátka připadají magneticky výrazný, jsou extrémní. Musel jsem se k tomu dopracovat a v jistou dobu mi došlo, že ty baráky jsou vlastně takový drzý, sebejistý gesta. A potřeboval jsem vědět víc, což byl problém, protože za komunismu se o tom nesmělo vůbec psát, bylo hrozně těžký najít nějaký informace. Takže jsem se rozhodl, že půjdu prostě za těma lidma přímo. A začal jsem kreslit komiksy pro architektonickej časopis ERA 21, takhle to celý vzniklo. Můj další větší projekt o architektuře byl ještě Karel Gott Prager. Dva roky jsme shromažďovali informace, a pak z toho vzniklo hodinový audiovizuální představení. Architektura by neměla být elitářská, je nutný, aby se to někam posunulo. V Čechách speciálně lidi architektura strašně míjí, jsou v ní nevzdělaní, nezajímá je, a proto se tu nedaří výraznejm věcem. To chci změnit. Mě architektura strašně inspiruje.
Nejaktuálnější info o Vladimirových aktivitách najdete na https://www.facebook.com/Vladimir518Praha
 


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.