Jiří Belda je součástí třetí generace šperkařů, která vystudovala na VŠUP, v ateliéru šperk, glyptika a sklo.
Po navrácení majetku v roce 1990 se svým otcem Jiřím Beldou st. zakládá šperkařskou firmu v Turnově, následně i obchod v Praze v Mikulandské ulici.
Aktuálně pracuje na nové kolekci šperků, která bude představena na Designbloku 12, od 2. 10. do 7.10. v galerii Zlatá Husa, Dlouhá třída 12, od 10:00 do 18:00 h.
Máš malou firmu, tři zaměstnanci, tři brigádníci, obecně jsi považován za úspěšného podnikatele, děláš věci, které se ti líbí a celkem se tím uživíš. Co si myslíš, že by ti mohlo ještě pomoct ?
Někdo, kdo za mě bude dělat vše, co nesouvisí s výrobou a vymýšlením šperků.
A co bys udělal, kdybys dostal milion? Myslím ve firmě, ne že bys odjel na cestu kolem světa.
Propagační materiály, doplnil bych technologie a nakoupil materiál a vyrobil víc věcí. Jo a potom ještě opravil střechu na dílně a předělal obchod.
Cítíš velký rozdíl mezi sebou a někým, komu je dvacet? Myslím tím, že my máme možnost odjet do ciziny, učili jsme se anglicky od základní školy, počítače atd..
Někdy mám pocit, že obecně se tady preferují ,,mladí umělci “, ale jinak se necítím méněcenný, počítač ovládám, anglicky se, když na to přijde, domluvím, a kdybych nebyl líný, tak se ji naučím líp a do ciziny jezdím o sto šest, jakmile mám nějaký prachy a čas.
Zkus lidem vysvětlit, proč ten šperk stojí to, co stojí, když ten v HMku vypadá vlastně docela podobně…
No tos přehnala s to podobou, to se na to tedy můžu vy... Malá dílna s malou individuální produkcí je velice nákladná. Poměr prodaných výrobků k režii je malý, proto nemůže šperk od nás stát to, co v HMku. Některým zákazníkům se to zdá drahé, ale jsme na poloviční ceně než v Německu se stejnými náklady. Sice tu jsou menší mzdy, ale vše ostatní, co je potřeba k výrobě, je dražší.
Studoval si 'umprumku' - co bylo a je na týhle škole tak důležitý?
Za nás hlavně výměna informací a pár výborných kantorů.
Co tě štve, v umění, v designu, v politice?
Stav společnosti, která se nevyrovnala s komunistickou minulostí a ta kontinuelně prorostla do takzvané demokracie. Jenže ta není, jelikož o této demokracii rozhodují bejvalí komančové a ve všech oborech je plno absolutních nýmandů, kteří se sami pasovali na odborníky. A to je pozůstatek komunismu. S tím je také spojeno to, jak všichni kradou a podváděj a jsou bez jakýchkoli výčitek svědomí.
Co tě baví v umění, v designu, v politice?
V umění a v designu, že to dělám, ale v politice?
Jak vnímáš vývoj Designbloku?
Je to naprosto skvělý počin, i když se mi zdá, že někdy se už objevují i situace, které nejsou úplně přehledné, slušně řečeno. Asi nazrává čas na nějaké oživení, jako to funguje v Miláně.