První recenze: Yves Saint Laurent. Poněkud uondaná přehlídka

Film o životě YSL by měl být jednou z událostí sezony.
Výstřední a přecitlivělý módní tvůrce měl ultra pestrý život, který se nadto odehrával ve velice fotogenických kulisách Paříže a částečně Marakéše. Přesto je právě uváděný film poněkud zplihlá podívaná.
Film popisuje život YSL (hraje ho Pierre Niney) od doby, kdy ze zapadákova zamíří do Paříže, až do chvíle, kdy už na něj jeho milenec jen vzpomíná. Uvidíte tu hodně hezkých šatů, nějaké ty luxusní byty a úchvatné výhledy z pařížské terasy. Taky pár docela pohledných nahých a polonahých lidí. Problém je ale styl vyprávění příběhu, který nějakým zázrakem udělá nudu z dramatických životních převratů a naopak se naprosto přepjatými prostředky obrazovými i zvukovými snaží udělat kovbojku z banální hádky.
Kromě toho důrazu na vedlejší věci  jsou v podstatě všechny hlavní postavy zahrané buď prkenně, nebo nesympaticky. V podstatě je to přehlídka hyterických buzních hádek YSL a jeho partnera (případně milenců, ke kterým si odskakují), rozbíjejí se tu předměty, operní diva ječí, divák se těší, že nastane něco zajímavějšího, ale ono zas ne.
Herec oddeklamuje nějakou povinnou složku příběhu (má třeba rodiče, je třeba válka, kamarádi jsou přelétaví a koks dostupný, do toho nějaká ta choroba), a hup zase ječet. Úspěchy přehlídek a obchodní zdar podniku jsou podávány tak nějak pořád dokola, i když se firma tolik měnila - obsahem ale není sdělit nám, že by to YSL už nebavilo, naopak, šití je konstanta v jeho rozstřeleném životě. Ale nějak to nešlape. Natočit film, který má spád, je hodně těžká disciplína, a tady se výsledek úplně netrefil do terče. Některé situace se opakují jako kolovrátek, postavy vřískají jak v laciné operetě. YSL žije navrhováním, ale o jakékoli myšlence nebo o tom, co se snažil sdělit a dělat, se nedovíme, maximálně vidíme ruku črtající šaty a Yvesa upravujícího detaily oděvů na modelkách. Kromě momentu, kdy ho napadne okopírovat Mondrianova barevná a tvarová schémata, je vznik těch věcí nedořečen, nenaznačen, to raději další milenecká hádka nebo melodramatické zírání do prázdna. Jednomu to celé leze trochu na nervy. Pokud milujete vysokou módu, Paříž a francouzštinu, nebo pokud vás baví hodinu a půl sledovat přepjaté vřeštění rozmazlených jakože umělců, tak se na to dá relativně koukat. Jinak se budete spíš nudit a bude vám líto, jak film sklouzává po povrchu a jak mnoho klišé se na vás sune z plátna. Škoda.
-
Premiéra: 27.3.2014
Originální název: Yves Saint Laurent