Share |

Proč jsou lidé v investicích tak konzervativní?

foto jmvincente/sxc.hu

Jakožto ekonom řeším podobný problém, jako tenhle web. Zajímá mě, proč jsou lidé zarputile konzervativní. Vás to zajímá kvůli módě, designu, mě kvůli tomu, proč investují hlavně do konzervativních investic.

Ekonomové Kahneman a Tversky provedli následující pokus na skupině lidí:

Představte si, že země čelí riziku epidemie neznámé nemoci. Bohužel, vědci očekávají, že zabije 600 lidí. Navrhují dva scénáře, jak se k problému postavit:
Když bude přijat scénář A, 200 lidí bude zachráněno.
Když bude přijat scénář B, s pravděpodobností 33% bude zachráněno 600 lidí, ale s pravděpodobností 66% nebude zachráněn nikdo. Pro co se rozhodnete?

Podle pokusů, se pro scénář A obvykle rozhodne přes 70 procent lidí. V tomto případě se bojíme rizika ztráty. Jdeme na jistotu. Neriskujeme.

Představte si nyní, že vám vědci ve stejné situaci nabídnou další dvě řešení:
Když bude přijat scénář C, 400 lidí zemře.
Když bude přijat scénář D, s pravděpodobností 33% nikdo nezemře a s pravděpodobností 66% zemře 600 lidí.

Co si vyberete tentokrát?
Podle provedených pokusů naprostá většina lidí, obvykle přes 70 procent, nyní volí D. Najednou jdeme do rizika. Vypadá to, že to stojí za to. Nemůžeme si přece vzít na svědomí jistou smrt čtyř stovek lidí!

Co Vy co byste odpověděli?

Pokud si scénáře v obou variantách přečtete ještě jednou a pozorněji,nzjistíte, že A je totožné s C a B je totožné s D. Jednou je problém líčen v pozitivním duchu, podruhé v negativním. Ošálila nás averze ke ztrátě.

Nevím jak u vás ale v mémoboru, v investicích je to stejné ? ?jen? místo života jde o prachy. Ztráty se nám zdají větší než zisky téhož rozsahu. Jinými slovy, za každou jednu tisícikorunu ztráty mi klient vynadá víc než mě pochválí za každou jednu tisícikorunu zisku. A proto jsme v investicích konzervy (většinou)? Takže Protišedi se může snažit sebevíc, ale většina stejně konzervami zůstane.
 
text Aleš Michl / analytik Raiffeisenbank

jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.