Dirck de Quade van Ravesteyn
Madona s dítětem a s muzicírujícími anděly, 1606–1608
Kurátorka: Olga Kotková
Místo konání: Šternberský palác
Datum konání: od 26. září
Národní galerie v Praze představuje nově objevený obraz rudolfínské školy, který byl po léta pokládán za ztracený. Když profesor dějin umění z univerzity v americkém Princetonu Thomas DaCosta Kaufmann připravoval svoji známou knihu The School of Prague (vyšla 1988), zahrnul do ní rozměrný obraz Madona s dítětem a s muzicírujícími anděly. Obraz předního světového znalce rudolfínského umění zaujal, musel však zároveň konstatovat, že je nezvěstný. Plátno se však před pár lety objevilo na zahraničním uměleckém trhu, současný majitel si jej vyhlédl v zámoří. Velkoryse nabídl jeho zápůjčku do Národní galerie v Praze, aby dílo vrcholného období slavné rudolfínské éry vidělo co nejvíce lidí. Díky této zápůjčce se tak obraz vrací do Prahy, tedy na místo, kde před více než 400 lety vznikl.
V Národní galerii je plátno vystaveno od 26. září v expozici starého evropského umění na Hradčanech, a to v bezprostřední blízkosti Dürerovy Růžencové slavnosti z roku 1506. Tyto dvě malby mnohé spojuje: Růžencovou slavnost nechal dovézt, respektive donést do Prahy císař Rudolf II. v roce 1606 (dobrodružná cesta Růžencové slavnosti přes Alpy patří k oblíbeným historkám nejrůznějších uměleckohistorických pojednání), Dircka de Quade van Ravesteyn zase Rudolf II. povolal do svých služeb. Vedle řady výhod, jichž se dvorním malířům pracujícím u pražského císařského dvora dostávalo, měli umělci i další privilegium: mohli navštěvovat císařské umělecké sbírky, kam se obyčejní smrtelníci vůbec nedostali. Van Ravesteyn, který působil na Rudolfově dvoře v Praze mezi lety 1589–1608, si mj. dobře prohlédl právě Růžencovou slavnost Albrechta Dürera a pro svůj obraz Madona s dítětem a s muzicírujícími anděly si „vypůjčil“ motiv anděla s loutnou, jehož Dürer umístil symetricky ve středu kompozice dole.
Van Ravesteyn postavu anděla sice převzal, ale kompozičně ji – v duchu manýristické estetiky – přesunul ze středu na levou stranu výjevu. Vystavení Van Ravesteynova plátna v sousedství Dürerovy Růžencové slavnosti jednak umožňuje bezprostřední srovnání těchto dvou výjimečných děl a jednak připomíná mimořádnou osobnost císaře Rudolfa II. jako sběratele a mecenáše umění evropského významu. Další díla slavné rudolfínské éry (např. od Hanse von Aachen či od Bartholomea Sprangera) jsou vystavena ve Schwarzenberském paláci.
Mediálními partnery jsou Česká televize, Český rozhlas, Prague Events Calendar a Anopress IT. Technologickým partnerem je Samsung. Partnerem je Neternity Group.