Share |

Moderní architektura v Praze: Tančící dům

 

 

Ve světě asi nejznámější a u nás nejkontroverznější stojící moderní česká stavba je ve skutečnosti výsledkem mnoha náhod.

 

V devadesátých letech koupila nárožní parcelu na Rašínově nábřeží (po americkém náletu na konci druhé světové války pořád prázdnou) pojišťovací společnost Nationale Nederlanden, a československojugoslávský architekt Vlado Milunićem ve spolupráci s kanaďanoameričanem Frankem Gehrym pro ni vymysleli Tančící dům.

 

Zastavění proluky bylo sice schváleno už kdysi dávno v roce 1963, ale teprve v devadesátých letech se stalo realitou. Do praxe stavbu nakonec uvedl architekt Milunić, který se přátelil s prezidentem Havlem, jenž bydlíval v sousedním domě a proluka na frekventovaném místě ho dlouho trápila.

 

Vlado Milunić zpracoval studii nárožního domu - chtěl, aby nový dům, který zde vyroste vlastně jako důsledek sametové revoluce, odrážel společenský vývoj v naší zemi. Dvě odlišné části budovy měly symbolizovat jak dynamickou část naší společnosti, která se odtrhla od většinové a vydala se vstříc změnám, tak i statickou část veřejnosti. Studie se zalíbila jednomu z vysoce postavených českých zaměstnanců nizozemské pojišťovny, která hledala zajímavý projekt pro své sídlo, a tak se začala rodit spolupráce.

 

Původní Milunićova idea, totiž vybudovat na nábřeží dům, který byl zastřešoval divadlo, kavárnu a knihovnu, nenašla investora - nizozemská pojišťovna byla sice ochotna zaplatit spoustu peněz za zajímavou stavbu, ale chtěla objekt využívat komerčně. Další její podmínkou byla spolupráce se světoznámým architektem.

 

Milunićovi se nakonec podařilo získat spoluúčast architekta Franka Gehryho. Tento kanadskoamerický hokejový fanoušek prý pravil, že pro zemi, která dala světu Jaromíra Jágra, udělá cokoli. Zdá se, že se odvděčil dostatečně.

 

Devítipodlažní dům se začal stavět v září roku 1994. Nápad na vzhled dvou různých částí domu (někdy se jim říká Ginger a Fred) vychází i ze vzhledu okolních staveb - domy vypadají, jako by jejich součástí byly i věže. Každé patro nově budovaného domu díky dynamickému tvaru jedné z věží získalo jiný tvar. A proč že je vlastně ten dům tak křivý neboli tančící? Prostě proto, aby nová stavba nebránila výhledu na Pražský hrad z balkónů a oken domů, které v okolí už stály...

 


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.