Pánská móda zažívá jedny z nejsilnějších sezón za poslední dekádu. Už podzim/zima 2012 naznačil, že muži jsou v plné polní, a jaro/léto 2013 tento trend jen potvrzuje. V Miláně se od soboty do úterka představily kolekce signalizující inovaci, nové myšlenky i nové muže okleštěné od potřeby dokazovat si svoji mužnost – nakonec na mnoha přehlídkách se tentokrát objevily i ženy-modelky podtrhující náladu unisexu a rovnosti.
V tomto směru vynikala kolekce značky PRADA, která znamenala návrat Prada jako minimalistické autority. Řada inspirovaná futurismem 60. let Pierrea Cardina se skládala z barevných panelů, tu a tam narušovány čistými liniemi a kontrastními materiály. Přehlídka jako taková se odehrála ve znamení naprosté demokratizace módy – na mole se objevili mladí, staří, Evropané, Asiati, muži i ženy.
Naprostým protipólem této vize pak byla kolekce značky VERSACE, jejíž přehlídka plná übermaskulinity až trochu nešťastně zamaskovala vynalézavost Donatelly Versace, s níž se do nové edice pustila. Vzdala se totiž mnohých typických znaků klanu „V“ a představila jeho novou, velmi kreativní podobu podpořenou reflexními materiály, hybridními sandály i saky bez rukávu inspirované stylem 90. let.
Inovace klasických značek a jejich symbolů se stala milánským tématem číslo jedna – všechno musí být jinak. I tak tradiční posel britského stylu BURBERRY neodolal a jeho kreativní ředitel Christian Bailey pro něj vytvořil skutečně vizionářskou řadu přetavením osvědčených střihů Burberry do metalické podoby z reflexního hedvábí. Podobným procesem prošel i SALVATORE FERRAGAMO se svojí kolekcí plnou barev, jenž si vzal na paškál tradiční pojetí pánské elegance.
Pozadu nezůstalo ani GUCCI, které se vymanilo ze svazujícího diktátu italské prvoplánově líbivé módy a představilo rozšířenou siluetu obleků, sak i jarních svrchníků připomínající svou minimalistickou rozevlátostí modely belgického návrháře Rafa Simonse.
Tím největším milánským „zářezem“ však celý cirkus přehlídek započal. Hned v sobotu ránu představila svoji novou řadu JIL SANDER, jež se po mnoha letech vrátila do své vlastní značky. Nadšení, ktere po konečném defilé vyprovokovalo diváky v sále k nadšenému aplausu, se dá shrnout jen těmito slovy: chybělas nám, Frau Jil! Minimalistická, do ryzosti očištěná kolekce přísných siluet a abstraktních potisků znamenala po Simonsových futuro-avantgardních hrátkách znovuobjevení pravého minimalismu i jména Jil Sander.
Milánským zklamáním by se naopak dala nazvat kolekce VIVIENNE WESTWOOD, která svojí nekreativností a celkovou průměrností zapadla i vedle designérsky druhořadých značek jako Trussardi nebo Canali, jež sice vystupují mistrným řemeslným zpracováním, ale naprosto ztroskotávají v jeho zařazení do aktuální módy. Kolekce Westwood pozbývala skoro všech charakteristických prvků jejího rukopisu, až se v ní nakonec ztratil i sám punk.
Stylisticky i výtvarně vytříbenou kolekci tentokrát předvedla značka ETRO, vedle jejíhož ztvárnění arabské kultury by bledly i Pohádky tisíce a jedné noci. Moderní i historickou podobu Pákistánu se vším všudy přeložil Kean Etro do uvolněné siluety bohaté vrstvení, které dalo průchod opulentním vzorům. Vedle nich v kolekci stály tzv. marching band saka s typickým dekórem imperiální Británie.
Hlavní třetina zápasu pánské módy na jaro/léto 2013 však začíná teprve dnes, a to posledním významným fashion weekem odehrávajícím se v Paříži. Milán, ačkoli hlavní město módy, je v dramaturgii svého svátku oděvu poněkud provinční a soustředí se především na italský kýč, ať už je ten přestrojený do jakékoli podoby. Ale právě v Paříži se setkává francouzská avantgarda s tou belgickou a newyorkská nová vlna s těmi největšími jmény asijské módy. Na definitivní soudy o pánské módě příštího jara a léta je tedy ještě brzy, ale první velká zpráva designérů celému světu je jasná: znovu a lépe, pánové!
Autor článku: Jan Toměš, šéfeditor maudhomme.cz