Share |

Krvežíznivé čarodějnice odstartují Festival španělských filmů La Película

foto: pořadatel akce

Hororovou férií umně levitující na hranici několika žánrů a posouvající představivost diváků o nutný kus dál bude už toto úterý 18. února v kině Světozor zahájen devátý ročník festivalu La Película. Pořadatelé jako zahajovací snímek vybrali českou premiéru cenami ověnčeného a divácky úspěšného filmu Čarodějnice ze Zugarramurdi režiséra Álexe de la Iglesia. O zápletku tohoto mixu hororu, ztřeštěné komedie a satiry hned na několik klišé a mýtů o Španělsku a jeho obyvatelích se stará skupina výtečných herců vedených almodóvarovskou divou Carmen Maurou.
 
Letošní devátá výběrová přehlídka španělských filmů od úterý 18. do neděle 23. února představí v pražském Světozoru na dvě desítky celovečerních a dokumentárních filmů reprezentujících to nejzajímavější z aktuální španělské kinematografie. Ve čtvrtek 20. února ovládne španělština i plátna brněnského kina Scala a od 24. do 26. února se festival přesune do ostravského Minikina a do Bia Central v Hradci Králové.
 
Divoké a morbidní Čarodějnice ze Zugarramurdi nejsou zdaleka jediným zástupcem břitké španělské komediální produkce. Přídomky „nevídaný“ nebo „všemu vymykající se“ se hodí i na nový film známého režiséra Pedra Almodóvara. Španělský mistr černého humoru se tentokrát inspiroval v historii Hollywoodu a návštěvníkům festivalu La Película naservíruje screwballovou komedii v plné kráse.
 
Vedle lehkých žánrů přimíchala dramaturgie do letošní programové mozaiky také psychologická či historická dramata, mystický horor, netradiční španělský western či oblíbené dokumenty. „Snažíme se divákům zprostředkovat pohled španělskou filmovou tvorbu v celé její šíři, představit jim snímky, které by jinak neměli možnost vidět. K takovým patří například výpravné historické kostýmní drama Esquilache o madridském povstání v 18. století nebo snímek Nedělní světlo. Ten je zástupcem pro Španělsko ne zcela typického žánru westernu. Hlavní roli v něm ztvárnil ikonický herec španělského filmu Alfredo Landa, jehož kult byl označován jako tzv. landismo,“ láká na program dramaturg festivalu David Čeněk. V rámci speciálního cyklu připomene La Película také snímky držitelů ceny Čestný Goya.
 
Festival je pořádán Velvyslanectvím Španělska v Praze, Institutem Cervantes a kinem Světozor, hlavním partnerem je společnost Telefónica Czech Republic. Vstupenky je možné rezervovat v předprodeji na internetových stránkách nebo zakoupit v pokladnách jednotlivých kin za cenu od 80 do 110 Kč. Kompletní program je k dispozici na www.lapelicula.cz a na https://www.facebook.com/LaPeliculaCZ.
 
Drama, dokument či horor - druhý festivalový den bude ztělesněním rozmanitosti španělské kinematografie. Program nabídne mimo jiné cenami ověnčený snímek Patnáct let a jeden den. Letošní španělský kandidát na Oscara za nejlepší zahraniční film je psychologickým dramatem o dospívání, stárnutí a mezilidských vztazích. Hororovou tvorbu, která bývá zejména v posledních letech se španělskou kinematografií nerozlučně spjata, reprezentuje horor se satanistickým příběhem Paměti padlého anděla. Neméně děsivě může na někoho působit i investigativní dokument s příznačným názvem Zavraždí mne. Pestrou mozaiku druhého dne pak završí psychologický příběh magického realismu Psí hlava.
 
Festival vedle španělských snímků nezapomíná ani na koprodukční tvorbu latinskoamerických zemí. Kubánský snímek Hra, vyprávějící příběh dvou homosexuálních mladíků, je syrově realistickou sondou života ve společnosti, kde svobodu nahrazuje snění a kde se hlavním cílem stává každodenní boj o přežití. Stejně kontroverzní téma, ovšem zcela odlišného typu, si zvolila argentinská režisérka Lucía Puenzo. Ve svém snímku Německý doktor – Wakolda se zaměřila na nepříliš populární část argentinské historie, kdy se po 2. světové válce stovky argentinských rodin stávaly komplici nacistických zločinců.  
 
Intimní komedie Rodinné návštěvy ukáže, jak může měsíc strávený v rodinném kruhu obrátit leckomu život naruby. Snímek je úspěšným debutem mladé režisérky Liliany Torres. Naopak klasickou režisérkou generaci matadorů typu Carslose Saury reprezentuje Mario Camus. Proslavil se především originálními adaptacemi španělských literárních klasiků, ovšem La Película představí jeho snímek Hvězdná louka. Ten poukazuje na fakt, že náš život je složený z událostí, které nemají vždy jasné vysvětlení.
 
Festival nepřináší pouze divácky oblíbené či komerčně úspěšné tituly. Artovou tvorbu v programu zastupuje například film s poetickým názvem Snílci, který je nostalgickou poklonou filmařskému řemeslu.


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.