Share |

Jan Kaláb: "Kruhy jsem se dostal na začátek."

Bez názvu, Vítkovice, Ostrava 2012
foto: archiv

Eso české graffiti scény a dnes už hlavně výtvarník Jan Kaláb chystá na červen výstavu v pražské Chemistry gallery. Akce, nazvaná Point/Děravé plány, vypukne 6.června a už teď se o ní můžete dozvědět víc a hlavně se na ní podílet: na stránkách hithit.cz je možné se zapojit do financování katalogu a protihodnotou pak obdržet skvělé artefakty! 
 
Kaláb je zakládajícím členem centra Trafačka a Trafo galerie v pražských Vysočanech, je jedním z průkopníků 3D graffiti na světové scéně a na výstavu v Chemistry chystá překvapivé kousky.
 
 
Výstava v Chemistry bude podle všeho dost speciální, můžeš prozradit trochu víc?
 
Celou výstavou se potáhne jedno hlavní téma, a to je kruh. Kruhy, koule, průniky a průhledy…. v  podstatě tam nebude jinej tvar. Víceméně jsem se těmi kruhy dostal na začátek. Udělal jsem cyklus maleb, který vycházejí právě z kruhu nebo díry, pohrávají si s tím, jestli je to plná bublina, nebo naopak prázdná díra. To téma se už trochu projevilo i na poslední výstavě Kaláb 33, ale teď už je úplně dominantní. Loni jsem ještě udělal takovou sochu, totem Point, kterej jsem přes zimu nechal odlejt do laminátu. To bude vlastně jediná hranatá věc tam. A i ten Point – bod, se vrací k tomuhle tématu, k tomu počátku, protože čím je kruh menší, tím víc je to jenom ten bod. 
 
 
Je vidět, že používáš jinak i barvy.
 
Barevnost jsem rozhodně dost změkčil, zjemnil, víc si hraju s tónama. I když mám některý obrazy černobílý, využívám jemnější odstíny, jde mi víc o hloubku než o kontrasty.
 
 
Vystavíš i nějaké objekty?
 
Jo, bude tam ten totem, ale asi ho nainstalujeme před galerií venku. Uvnitř tam pak ještě asi vystavím dvě pomalovaný koule - taková nekonečná kompozice. Plus asi i video, kde bude rozanimovanej ten můj motiv, bude to vlastně pohyblivej obraz. No a ještě pracujeme na takovým překvapení zvenku 
 
 
Od graffiti, který jsi dělal strašně dlouho, jsi se vlastně plynule dostal až k abstraktním malbám…
 
 
Jo, mám to trochu obráceně, protože většina lidí z mý generace graffitáků  teď vystavuje v galeriích spíš syrovější, streetartový věci, takovou Ameriku, kdežto já jsem to nějakym způsobem začal zjednodušovat, abstrahovat a ty věci začínaj odkazovat spíš někam na Východ, směrem ke konstruktivismu, k abstrakci. Nevím, jestli je to dobře nebo špatně, já tak to momentálně cejtím a dává mi to smysl.
 
 
Mění se nějak i reakce lidí, co sledují tvoji tvorbu?
 
 
Ohlasy vnímám vlastně neustále. Zpočátku, když jsem maloval na Těšnově, tak to bylo okamžitý, paní se psem komentovala, co právě viděla.... Potom jsem začal dělat venku instalace, nebo jak jsem třeba pomaloval ty chodníky, to zase bylo hned v novinách, ale nikdo nevěděl, kdo za tím je. Stejně jako když jsem dělal ty pointíky, sošky, který lidi hledali na nárožích domů… každá ta venkovní věc měla super ohlasy a navíc to bylo celý jakoby tajemný, protože nikdo ze začátku nevěděl, kdo to dělá. Výstavou Kaláb 33 jsem vlastně poprvé oficiálně vyšel se svým jménem ven, to už mě nebavilo dělat v takovým tom trapným utajení . Je nás tady pět a půl a z toho tě polovina lidí zná, takže mi to přišlo jako fraška. Dneska už jsem trochu jinde a myslím, že právě lidi, co mě znají od začátku, oceňujou ten vývoj, čím jsem prošel. Že jsem neustrnul a jdu dál. Ale samozřejmě si někdo myslí i něco úplně jinýho. Co já vlastně vím? Lidi ti řeknou pozitivní reakci, ale málokdo ti do očí řekne tu negativní. 
 
 
Jak moc dáš na názory jinejch lidí?
 
Dám na ně spíš nepřímo. Rád poslouchám různý názory, ale zpracovávám si je po svém. Stejně udělám věci tak, jak chci já, a ty jiný názory se pak možná projeví později, jakoby oklikou. Ono v tý tvorbě posloucháš spíš něco uvnitř sebe, takže pokud to děláš upřímně, tak se stejně nejde řídit nějakejma radama. A je fakt, že o tom, co dělám, pořád pochybuju a přemýšlím. 
 
 
Jsi vlastně jeden z mála graffiťáků, který má výtvarný vzdělání, byla to velká změna přejít z „ulice“ do školy?
 
 
Pro mě vůbec, protože jsem sice normálně dělal graffiti na ulici, ale vlastně celej život jsem studoval, byl jsem už na gymplu s výtvarným zaměřením, pak jsem šel na UMPRUM, odtud jsem přešel na Akádu ….já jsem byl spíš takovej hodnej graffiťák …. ale asi i díky tomu jsem to takhle dlouho vydržel, vždyť já dělám graffiti nějakých  dvacet let, takovejch nás je tady už jenom pár, dva tři…
 
 
Máš ve výtvarným umění nějakou autoritu, někoho, na koho dáš?
 
Nevím, jestli přímo autoritu, ale rád se bavím se staršíma chlápkama, který mají něco za sebou, u nás třeba s Rittsteinem, Rónou, Srpem… to jsou chlapi, se kterýma je hodně zajímavý si povídat o věcech nebo o lidech, který já znám zprostředkovaně, ale oni je zažili osobně. Nebo třeba v New Yorku, když se bavíš s lidma, který dneska malujou na plátna, a ty se mi ani třeba nemusej úplně líbit, ale mají za sebou 40 let graffiti na ulici a jsou součástí týhle historie. No a vedou takový ty řeči jako: no jo, Basquiat ten neměl dobrej charakter, byl to vyfetovanej hajzl, kdežto Haring, to byl milej kluk, toho jsem měl rád, ten byl v pohodě... 
 
www.jankalab.com
www.onepoint.cz
FB: http://www.facebook.com/JanOnepointKalab
 
Stránka umožňující přispívat je ZDE:
www.hithit.com/cs/project/103/point-derave-plany?variant=b


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.