Share |

Hvězda Designbloku chystá knihu tváří řemeslníků

foto: autorka

Patricia Urquiola byla na návštěvě v Praze.

Designérka i architektka v jednom

Hlavní hvězda letošního Designbloku, španělská designérka Patricia Urquiola, se ve středu představila v totálně zaplněné přednáškové hale Fakulty architektury na pražské ČVÚT. Během hodinového vystoupení ukázala nejen mnoho svých prací, ale nechala také nakouknout pod pokličku svému přístupu k architektuře a designu, který jí pomohl k celosvětovému uznání a respektu.

Publikum mnohokrát pobavila historkami z jejího milánského studia, kde evidentně vládne velmi kreativní, vášnivá a domácká atmosféra. Práce na prototypech tu nikdy nekončí, se svým týmem Patricia nepřestává hledat takový výstup, který by vykouzlil úsměv na tváři jak klientovi, tak designérům samotným. Tato fáze designérské profese, která se někdy protáhne i na roky, je pro ni natolik zásadní, že se dokonce chystá vydat knihu s fotografiemi dokumentujícími mnohdy nekonečný proces tvorby prototypů, kdy výrazy tváří zúčastněných řemeslníků, výrobců a designérům slouží jako nejlepší měřítko toho, zda je tahle verze produktu konečně ta pravá.

Kariéra této sympatické Španělky začala až v Itálii, kde Patricia dlouhá léta žije a pracuje. Přesto neopomíná zdůraznit své kořeny ve španělské Asturii. Narodila se v Oviedu, v roce 1961, studovala architekturu v Madridu a později v Miláně, kde měla to štěstí pracovat pod dohledem takových mentorů jako Achille Castiglioni, Vico Magistretti a Piero Lissoni.

Svoje vlastní studio si otevřela až dlouho po třicítce a dodnes jde spíš o malý podnik, byť s globálním přesahem.

Síla Patricie Urquioly je hlavně v tom, že dokáže mistrně skloubit pohled a duši architekta i designéra v sobě. Jí navržené prostory tak nikdy nepostrádají život.

Skvělým příkladem propojení práce architekta a designéra je například její práce na hotelovém resortu Caraibi na ostrůvku Vieques, kde se se svým studiem postarala nejen o rekonstrukci jednotlivých budov, ale pracovala zde intenzivně také v roli designéra. Vznikla tak třeba netypická plechová vana pro firmu Agape, kterou mohou návštěvníci Designbloku shlédnout v instalaci firmy Aqua Trade v Kafkově domě. „Pro mě je každá z těchto disciplín jiná, ale vím, že jsou taky dost propojené. Já jsem architekt a designér, pro mě je to spojení přirozené,“ poznamenala na diskuzi na ČVÚT k otázce, čím se cítí být víc.

Není to o stylu, ale o způsobu práce

Patricia o sobě často říká, že nemá specifický styl, který by její tvorbu silně definoval. Raději se nechává inspirovat vším, co kolem sebe vidí a všemi, s nimiž se při práci potkává. Obrázek její sedmileté dcery byl například předobrazem budoucího křesla.

Při práci s klienty nemá ráda kompromisy, ale není také příznivcem bezhlavého trvání na svém původním záměru. Neustále a ráda se učí od jiných, takže případné požadavky klientů na snížení ceny výsledného produktu nebere jako útok na svou původní myšlenku, ale spíš jako příležitost objevit nové postupy a možnosti práce s tradičními materiály, ať už jde o mramor, sklo nebo třeba křišťál.

„Jsem zvědavá osoba, ráda navazuji různé vztahy a snažím se porozumět rozdílným nárokům, limitům a postojům každé společnosti, se kterou spolupracuji,“ říká v rozhovoru pro prestižní designový server designboom.com. „Zároveň se ale vždycky snažím vést s klientem dialog a zajímám se o to, jak stávající limity prolomit. Někdy jsou spíš kulturního, jindy technologického rázu. Jde o to, abychom je společně posunuli. Přitom rostu jak já, tak oni.“

Ve spolupráci s italským výrobcem mramoru Budri například vytvořila kolekci 
'nat(f)use', sérii nepravidelných nábytkových objektů a obložení vytvořených z mramorových zbytků a odpadu, které ji při návštěvě prostor firmy zaujaly vice než “kvalitní” mramor určený k dalšímu zpracování. 


Při navrhování pětihvězdičkového hotelu Mandarin Oriental v centru Barcelony zase vyvinula značné úsilí, aby management hotelu přesvědčila, že dělící prvky v prostoru lobby budou z bílého plastu. Výsledek byl přirozeně okouzlující.

Nezajímá ji tradiční význam předmětů denní potřeby, místo toho hledá nový a více sofistikovaný způsob života. Hodně věcí na trhu považuje za „out“. Třeba jí navržená vana pro Axor je svým rozměrem spíš skromná. „Ale trh je plný zbytečně velkých luxusních hydromasážních van. Vždyť voda jen dnes skoro zlato, takže když máte tuhle obří vanu, nemůžete ji používat sami, to je prostě plýtvání. Leda byste přizvali celou rodinu“, dodává a potvrzuje, že jí na srdci leží i péče o prostředí a udržitelnost zdrojů.

Patricia Urquiola na Designbloku
Patricia Urquiola pracuje na mnoha projektech v oblasti produktového designu, ale věnuje se i navrhování privátních rezidencí či hotelů po celém světě. Spolupracuje například se společnostmi Alessi, B&B Italia, Flos, Rosenthal, Kartell, Agape, Mutina a nelze opomenout její srdeční a dlouhodobý vztah s firmou Moroso, jejíž zakladatelce dokonce navrhla dům. Za svoji práci získává pravidelně mnoho mezinárodních ocenění.

V Praze si její přítomnost v současném designu můžete pořádně užít hned ve třech speciálních instalacích a jednom novém showroomu.

Andrea Hylmarová (www.andreahylmarova.com)
autorka je interiérová designérka

jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.