Share |

Fotograf Ondřej Kavan: Ve správný čas na správném místě

foto: pořadatel akce

Jméno českého fotografa Ondřeje Kavana je známo především v oboru reklamy a tzv. užité fotografie. Mezitím, kdy pracoval pro řadu významných světových značek jako např. Levis’s, McDonald’s, Philips a další, se věnoval po celou dobu i své volné tvorbě. Už od útlého dětství pozoroval skrze okna krásy města pražského, prozkoumal zákoutí úzkých uliček a obdivně sledoval architektonické skvosty, které mění svojí barvu každou hodinu, den a roční období. Před třemi lety se mu podařilo vydat dosud nejreprezentovanější velkoformátovou publikaci o Praze, která je považována za jednu z nejosobitějších výpovědí a jeden z nejoriginálnějších záznamů o královském městě.
 
Architektura je vnímaná JAKO umělecké dílo, proč nevyužít architekturu jako nástroj PRO svébytné umělecké dílo – fotografii. Tato myšlenka bloudila a bloudí Ondřejovi hlavou pokaždé, ať je doma či ve světě, kdy vyčkává na ten správný okamžik pro zachycení správného směru světla, lomení stínů až po barvu a sytost nebe. Po dobu téměř třiceti let takto hledal příhodné budovy – modely, pohrával si se světlem, stíny a díky tomu vznikla série více jak třiceti barevných fotografií, zobrazujících netradiční úhel pohledu, kterým se lze na architekturu a její tvary podívat a nalézt onu fotografii. Za dokonalostí těchto snímků stojí ohromná dávka trpělivosti, hledání a vyčkávání onoho správného momentu. Třicet let je docela dlouhá doba, aby takové modely byly nalezeny, fotografie dokonale promyšleny, avšak určitý prvek nahodilosti je tu. „Jak fotografie vznikly moc neumím říct. Něco máš stále v hlavě, pořád to hledáš a když to zahlédneš, jdeš se podívat blíž a na místě ti to sepne. To je jako když vidíš holku, která se ti líbí“.
 
Na první pohled působí seskupení geometrických tvarů, hra světla a stínů jako obrazy namalované akrylovými barvami na plátno, ale zdání klame. Všechny fotografie jsou zachycené na barevný diapozitiv formátu 6x6 cm a jsou exponovány zrcadlovkou Hasselblad na plný formát, tedy bez výřezů a bez jakýchkoliv úprav v počítači. „V dnešní době jde udělat téměř všechno, ale já si myslím, že to má být o fotografii a o fotografovi a ne o klikání. Pokračuju proto stejným způsobem jako dřív, kdy byla doba filmová. Fotografie se dělala v hledáčku aparátu, bez počítačů a bez Photoshopu“.
 
Ondřej Kavan poprvé tyto snímky samostatně vystavoval na podzim roku 2013 v pražské galerii Pecka a Axort Port Prague. Nyní jsou fotografie k vidění a zakoupení online na www.axorportprague.cz Od 28. května budou fotografie k vidění  na Slovensku v Balassově paláci - Galerie architektury SAS.


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.