FAiTH: Když je víra v umění, silnější než víra v život
Premiéra 17. a 18. 2. 2014 Ponec – divadlo pro tanec
Miřenka Čechová a Andrea Miltnerová v tanečně - výtvarném představení o ztrátě víry v umění, jež nahradilo život, o nemožnosti přestat a nemožnosti zůstat. O kráse rozkladu, násilí drilu, o nesnesitelné přítomnosti a minulosti, jež nás vždy dožene.
Co to znamená, když je člověk oddaný nějaké vyšší neuchopitelné entitě, když je umělec oddaný umění natolik, že se stává jeho smyslem, jeho vírou, jeho náboženstvím. Můžete někomu vzít víru? Co když ztratíte víru v umění? Prozřete do oslepující prázdnoty, do šedivé plytké reality.
Soubor Tantehorse – physical mime theatre, jenž patří ke špičce v oblasti pohybového divadla u nás i v zahraničí, připravil hned na začátku roku premiéru inscenace FAiTH, když je víra v umění silnější než v život. Projekt vznikal na residenci v Atlas Performing Arts Center ve Washingtonu D.C, které je pro Čechovou domovskou scénou v USA a kde uvedla již tři inscenace, a v Čechách v divadle Ponec.
Premiéra inscenace, jejíž speciální uvedení se odehrálo již 29. 1. ve Studiu hrdinů v rámci festivalu Spectaculare a za účasti německé kapely Bohren und Cluf of Gore, proběhne 17. a 18. 2 v Ponci – divadle pro tance.
FAiTH je na jedné straně inspirované skutečným příběhem úspěšné primabaleríny Tatiany Juřicové, jež ukončila svůj život skokem z okna, na druhé straně představuje osobní výpověď hlavní protagonistky a režisérky Miřenky Čechové a její zkušenost s baletem v období jejího dospívání.
Miřenka Čechová o inscenaci říká: „Celé představení je o propasti, melancholii, o momentu ztráty. Inspiračním zdrojem pro mě byl dokumentární příběh primabaleriny Národního divadla Tatiany Juřicové, která spáchala sebevraždu,a která mě učila na pražské Konzervatoři, když jsem procházela kritickým obdobím dospívání. Její příběh a osud ve mně pořád rezonují a paralely, jež protínají oba naše životy mě děsí. Z momentu poznání, hluboké osobní krize a koloběhu přírody, v níž smrt je jen pouhá součást, vychází tohle představení.“
Tuto atmosféru vystihuje i zvolená hudba skupiny Bohren, jež bývá označována jako fúze pomalého, zádumčivého doom metalu a atmosférického lounge či dark jazzu, ovlivněného ambientem. Kapela, jež živě doprovázela speciální uvedení FAiTH v rámci festivalu Spectaculare, se již 20 let pohybuje mimo všechny žánrové škatulky i trendy.
Pro novou inscenaci si držitelka významných cen The Herald Angel Award Fringe festival Edinburgh a The best of Dance by the Washington post přizvala neméně významnou kolegyni Andreu Miltnerovou. Britská tanečnice a choreografka českého původu, která žije trvale v Praze, se už řadu let koncentruje na barokní tanec a jeho kreativní fúzi s dalšími tanečními technikami. Její poslední experimentální sólopředstavení "Tanec magnetické balerínky" bylo vybráno jako priority performance na prestižní evropský festival Aerowaves 2013.
Kredit představení:
Scénář, režie, výtvarný koncept: Miřenka Čechová
Choreografie:Miřenka Čechová, Andrea Miltnerová
Hudba: Bohren und der Club of Gore Sound
Design: Matouš Hekela
Light design: Martin Špetlík
Scéna: Jakub Tauš, Petr Boháč
Kostýmy: Judith Hansen
Stage manager: David Prokopič
Produkce: Judita Hoffmanová
Projekt podpořili: Česko-německý fond budoucnosti, MHMP, MKCR, palác Akropolis, Ponec – divadlo pro tanec
www.tantehorse.cz
www.divadloponec.cz