Reklamace není jen způsob, jak se vypořádat s vadným zbožím. Nápravu můžete žádat i za křivý účes, oranžovou barvu namísto požadované blond či vypadávající prodloužené vlasy. Pokud natrefíte na nezkušeného kadeřníka, nemusíte si nevzhledný výsledek jeho práce nechat líbit.
Vypravíte-li se za novým účesem k profesionálovi, uzavíráte s ním smlouvu o dílo, i přesto, že nic nepodepisujete. „Kadeřník je povinen postupovat řádně a v souladu s vašimi pokyny. Na začátku ho proto důkladně seznamte se svou představou. Vezměte si na pomoc i obrázek či fotografii s vybraným účesem a nechte si vysvětlit, co všechno bude procedura zahrnovat. Může to znít banálně, ale je to nejjednodušší způsob, jak předejít nespokojenosti s výsledným účesem,“ radí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Kadeřník se musí řídit přáním zákazníka, maximálně ho může upozornit na důsledky pokynu, zvláště na jeho nevhodnost třeba s ohledem na typ vlasů. „Průběžně sledujte, zda kadeřník postupuje podle vašich požadavků. Nejste-li už v průběhu spokojení a přes danou příležitost k nápravě se ne a ne s kadeřníkem shodnout, můžete využít zákonného práva od smlouvy odstoupit, lze-li důvodně očekávat, že výsledek nebude odpovídat zadání či bude trpět nedostatky,“ připomíná Zelený a dodává: „Je však vaší povinností zaplatit práce do té doby již vykonané, kupříkladu umytí vlasů.“
Ještě před zaplacením zkontrolujte, že výsledný účes odpovídá vašim požadavkům na střih, celkový tvar nebo odstín. Netýká se to jen vadnosti provedených prací, ale především střihu či melíru, které se neshodují s tím, co jste si přáli a domluvili. „Pokud se výsledek od vašich představ liší, dožadujte se takových úprav a doplnění, aby byla smlouva ze strany kadeřníka naplněna. Dohodnutá odměna mu náleží teprve tehdy, pokud dodrží svoji část smlouvy. Ta je pouze ústní a je tedy obtížné později prokazovat její obsah a následný rozpor výsledku s objednávkou. Dokud tedy vytvořený účes neodsouhlasíte, neplaťte. Když už na placení dojde, nezapomínejte si zažádat o vystavení dokladu o provedených službách a jejich ceně,“ radí Zelený.
Pokud kadeřník nepostupuje řádně s odbornou péčí, kterou lze oprávněně předpokládat u osoby této profese, trpí z právního hlediska výsledek jeho činnosti vadou. Vadami se v případě kadeřnických služeb rozumí například nepřesný, nerovný, nesouměrný sestřih, nevyvážené prostříhání, nerovnoměrné rozvržení barvy, nedostatečné připevnění nových vlasů a jejich vypadávání, neúměrné zatížení vlasů zákazníka při prodlužování. Nejčastější příčinou bývá nedbalé provedení či špatný odhad. „Vady provedení, vyjdou-li dodatečně najevo po uhrazení ceny služby, už mohou být pouze předmětem reklamace. V tento okamžik už nelze namítat, že střih či odstín, které jste zhlédli a posvětili zaplacením, nesouhlasí s původní objednávkou,“ upozorňuje Zelený.
U účesu ale neplatí známá záruční doba, v níž můžete reklamovat vady. Kadeřník odpovídá pouze za výsledek v okamžiku dokončení práce. Skryté nedostatky, jež jsou nepochybně důsledkem porušení povinnosti kadeřníka postupovat při plnění smlouvy řádně, oznamte, jakmile vyjdou najevo. „Záleží na povaze vady, ale primárním nárokem je bezplatná oprava. Nedá-li se vada odstranit, můžete žádat slevu z ceny,“ radí Zelený.
Jiná situace nastává, pokud dojde například ke škodě na klientově majetku (zabarvení oděvu) či na zdraví (vypadávání vlasů či nechtěné střihnutí). V takovém případě má zákazník právo na finanční kompenzaci. Pro vyčíslení skutečné škody je nezbytné vše řádně zdokumentovat, případně kontaktovat podle potřeby i lékaře či soudního znalce, z jejichž zprávy může vycházet soud v následujícím sporu.