Na labelech BiggBoss a Heldenkëllerz vyšla první česká dubstepovo-experimentální kompilace DJ Alyaz presents DROPS. Na svědomí ji má (jak už bystrý čtenář bude tušit) Alyaz, který se djingu věnuje přes osm let a svoje zorné pole neomezuje pouze na jeden hudební styl, stejně tak jako se nevěnuje pouze djingu. Víc už nám o sobě a svých projektech řekl sám v jedné brněnské kavárně, kam jsme se za ním vypravili.
Co tě vedlo k vytvoření téhle kompilace?
Kompilace DROPS vznikla na popud mé myšlenky, kdy zhruba v dubnu minulého roku mě napadlo udělat ucelenej obrázek o tom, co se tady na hudební scéně vlastně děje, protože pokud vím, tak nic podobnýho tady nevyšlo. Byl jsem v kontaktu s několika
producenty – jak mladšími, tak i pár zásadnějšími ostřílenými jmény. Zkoušel jsem si sehnat další kontakty na další producenty, se kterýma jsem se ještě neznal. Psali jsme si, slovo dalo slovo a postupně se vytvořilo toto cd.
Jak to vlastně fungovalo – tys oslovil lidi, se kterýma jsi chtěl spolupracovat, a oni vytvořili něco exkluzivně pro účel kompilace nebo ti poslali svoje nahrávky hotové už z dřívějška a tys to potom slepil?
Oslovil jsem je s myšlenkou, aby se deska skládala pouze z exkluzivních tracků, což se povedlo. Z devadesáti procent to jsou věci, které byly vytvořeny speciálně pro tuto desku, ale asi tři věci byly nevydané, ze šuplíku. Podmínka byla, že mi každý pošle track, který se nikde předtím neobjevil. Jsou to exkluzivní věci, které můžete slyšet jen a pouze na cd Drops.
Proč zrovna Drops?
Je to krátké, originální a výstižné. Na jeden z významů toho názvu poukazuje obal v komixovém stylu, který má na svědomí nikdo jiný než respektovaný hudebník a výtvarník Vladimír 518 (PSH/BiggBoss). Znázorňuje situaci, kdy neznámá postava kape svojí ležící oběti do uší tekutinu – kapky, což svým způsobem znamená, že cd je vlastně koktejl z různých kapek = různé produkce od různých producentů.
Drops může taky znamenat označení momentu, kdy v tracku (u většiny bass music produkcí) vyvrcholí nájezd a začne hlavní část beatu. Blbě se to takhle vysvětluje, ale každý určitě ví, co tím myslím.
Na cd je i jedna věc s Hugo Toxxxem – s ním ses znal už předtím?
To byla trošku komplikovanější cesta. K Hugovi, Vladimírovi a celkově k BiggBoss labelu jsem se dostal přes moje dobré kámoše - Extrémní Primáti, což je vlastně Chef3000 a Wr4ch. První jmenovaný je známý hlavně svými videoklipy pro Huga (Volte mě 1 & 2, Family Frost a videoremixy na Meleme kávu a Proč si proboha na mě tak zlá) a jako Primáti jsou známí díky svým slowed&chopped verzím desek Pomalý Rok Rozsekaného Psa pro Huga a Vladimír Harkonnen pro Vladimíra 518, kde jsem taky v jednom tracku přiložil ruku k dílu. Ale hlavně první kontakt Extrémních Primátů s Hugem byl v roce 2007, a to díky 2CD od Supercrooo – 2 Nosáči Tankujou Super, kde kluci vyhráli remix contest na věc Domácí vězení a tím se dostali na toto 2cd. Takže to byl vlastně první moment, kdy se kluci dostali do kontaktu s Hugem a svým způsobem i já s klukama, protože díky tomuhle remixu jsem si jich všimnul. Je to celkem zamotané (smích).
Ještě k Drops – jelikož jsem tam chtěl mít jednu rapovou věc, oslovil jsem Huga a navíc 2 další mc‘s – Smack a Marat. Vznikl totálně ujetej track V Hajzlu, o jehož produkci se postaral Freezer. Na tuto věc se natočil ještě šílenější klip, kterej má na svědomí Mistr Chef3. Tahle věc za tak krátkou dobu neuvěřitelně zlidověla, protože ji zná skoro každý, což je skvělé.
Na čem teď pracuješ a co chystáš do budoucna?
Koncem července jsme na našem nově vzniklém labelu Heldenkëllerz vydali Sampler vol. 1, který je volně ke stažení. Obsahuje 8 věcí, od každého z nás něco. Do Heldenkëllerz patří Extrémní Primáti, Plaza Restaurant (Chef3, Buki a Manala), Ondryk, Paul Gate, Schwitz a já.
Už teď děláme na pokračování sampleru, začínám dělat na pokračování Drops a vymýšlíme další experimentalní projekty, takže se pořád něco děje. Pořádáme taky sérii akcí tady v Brně, kde nás všechny můžete slyšet. Před nedávnem mě mezi sebe vzali kluci z Dubsteblog crew, což je parta lidí, která se točí hlavně kolem dubstepu a celkově sledují tuzemskou i zahraniční scénu. Můžete si nás všechny přijít poslechnout třeba v sobotu 13. srpna do pražského klubu Cross. Kontrolujte moje stránky facebook.com/alyaz.dj a soundcloud.com/alyaz777, kde se dozvíte víc.
Co tě k hudbě přivedlo?
Měl jsem k hudbě blízko už odmala, protože můj otec měl doma spoustu nahrávek. Pouštěl mi převážně rockový, punkový a bigbítový věci, takže jsem vyrůstal na kytarovým soundu. Dost mě třeba ovlivnila kapela Ministry, Kiss, starý Green Day a další, takže jsem byl do téhle kytarové muziky hodně zažranej. Strejda z druhé strany rodiny byl zase přes elektronickou muziku, takže mě hodně ovlivňovali třeba Prodigy. Pak se ke mně jednou dostala nějaká kazeta s americkým rapem, byli to myslím Onyx. Takže taková směska všeho možnýho, šlo mi hlavně o hudební stránku. Zlom přišel někdy v létě roku 2002, kdy jsem na vlastní oči viděl pravý technický djing – říkal jsem si, že je to super a že to musím zkusit. Tak jsme si s kámošem na začátku roku 2003 koupili gramofony, úplně základní sestavu, dvě nebo tři první desky a zkoušeli jsme skrečovat.
Nejsem takovej, že bych odsuzoval nějakej hudební styl, protože každej z nich má něco do sebe. Když člověk není přehnaně ortodoxní, není zaškatulkovanej, tak je to v pořádku. Člověk by měl mít širší rozhled, než se jen soustředit na jednu věc a mezitím si nechat utíkat něco jiného.
Tys někdy byl takhle ortodoxní?
No jasně, to asi každej. To souvisí asi s vývojem. Ale pak si člověk uvědomí, že ho to až tak moc nebaví být uzavřenej jenom v tom jednom okruhu, protože ho oslovuje i víc jiných věcí. Pak přišlo experimentování se zvukem, k čemu mi dopomohla technika. Poslední 3 roky hraju i s pomocí dj-softwaru, to mi otevřelo další možnosti.
Pamatuješ si svoje první vystoupení před lidmi?
To bylo půl roku poté, co jsem začal. Bylo mi necelých šestnáct a bylo to vystoupení u mě v rodným městě (Vyškov na Moravě pozn. red.). Známí dělali venku takovou menší akcičku a já jsem tam měl možnost si poprvé zahrát před lidma. Bylo to zajímavý a chytlo mě to, strašně mě to bavilo.
Co pro tebe hudba, kterou děláš, znamená?
Životní smysl, životní styl. Kdybych neměl tohle, tak nevím, co bych dělal. To už bych tady asi dávno nebyl (smích). Znamená to pro mě samozřejmě hodně a ještě když vidím, že to baví lidi kolem, tak mi to dává energii a potřebu se někam posunout.
Chceš se tím i živit?
Určitě. Ale v našich zeměpisných šířkách je to fakt těžký. Člověk se musí hodně snažit a hrát třeba i v zahraničí, dostat se na úplně jinej level. Tady je málo lidí, který se tím živí. Ale do budoucna bych byl určitě rád. Je to taky dost o kontaktech.
Co děláš proti šedi?
Snažím se dělat něco jinýho než ostatní – i co se týče hudby. Být originální a nekopírovat. Dělat svou věc, jak nejlíp člověk umí.
Děkuji za rozhovor a přeji hodně úspěchů do budoucna.
Taky díky a zdravím všechny, co jsou proti šedi.
Mix uveřejňujeme na http://www.protisedi.cz/audio/dj-alyaz-mix-pro-protisedicz